Bukefalos 28 år!

Frågor kring staketbygge...

Myzacs matte

Trådstartare
Några funderingar angående staket...

Jag och sambon köpte en gård på 2,5 hektar i somras. Varav ca 2 hektar är hagar. Vi spenderade ca 3 veckor med att riva ner det gamla staketet som var under all kritik. Då det fanns en hel del att göra så hann vi inte få ner några staketstolpar innan vintern och tjälen kom. Men nu så är våren närmare än vintern och staketplanerna är igång igen. Tanken är att sätta "vanliga" tryckimpregnerade staketstolp och sen slå 2 st brädor emellan. Samt sätta eltråd alternativt ståltråd på insidan av dessa. Staketet ska vara anpassat för islandshästar med föl.

Där hästarna står nu består staketet av staketstolp med 2 eltrådar. Det som har hänt där är att tråden slakar otroligt mycket samt att staketstolparna (tryckimpregnerade) har blivit totalt söndertuggade av hästarna! Vill tillägga att dom har träd i hagen som dom kan tugga på samt att jag lägger in en och annan gran i hagen emellanåt. Det var först en av hästarna som började med detta gnagande, sedan hakade de andra på.
Hästarna går på lösdrift med fri tillgång till hö, salt och vatten samt utfodras med musli och mineraler varje kväll.

Det jag vill ha hjälp med är egentligen tips på vad jag kan göra för att få hästarna att sluta äta på stolparna. Vill ju inte att de förstör det nya fina staketet som jag ska sätta upp. Det kostar ju ändå en slant.

Sen så undrar jag vad ni anser om eltråd respektive ståltråd.
Vilket är att föredra?
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Våra tuggar också som dårar. Det vi fått göra nu är att smörja in med tjära, då låter de förstås bli. Till nästa år blir det kanske plaststolpar istället.

Blir alltid så just i jan-feb, helt plötsligt så bara tuggar de som galningar. Vet inte varför. :mad:
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Häromkring är det flera stall som satt upp nya trästaket. Och det löper en eltråd på insidan som sitter med en distansisolator och alltså kommer en bit ut från staketet. Vilket gör att hästarna inte kommer åt stolparna eller slanorna. Stolparna slutar precis ovanför slanorna. Nu är det inte mina staket så jag har inte studerat det på nära håll men det ser ut att funka bra

Angående att tråden slaknar så gör nog de flesta trådar det för eller senare, speciellt om det kommer massa blötsnö. Där är ståltråd bättre men förmodligen är den väl mycket dyrare. Men har man tråd som slaknar får man helt enkelt ut och spänna den.
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Ekstolpar brukar inte hästarna gilla att tugga på.Klyvda ekstolpar brukar dessutom vara billigre än tryckimpregnerade om man köper en pall med 50 st i taget, håller minst lika länge samt att det är mer miljövänligt att slippa impregneringen.

Vår ena häst är en bäver, men ekstolparna har hon inte rört på de 2 år som vi haft henne.
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Annars kan man stoppa trästolpen i en dräneringsslang,det stoppar gnaget.
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Prova med att ge dom asp istället.

Vi har kommit fram till att tjocka elrep totalt sett är det minst dåliga, men vi har inga träslanor mellan stolparna.

LIA
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Att sätta slanor runt 2 hektar låter väldigt dyrt :eek:

Det finns ett gammalt recept på "antignag" där man blandar tjära, T-röd och en skvätt diesel.
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Att sätta slanor runt 2 hektar låter väldigt dyrt :eek:

Det finns ett gammalt recept på "antignag" där man blandar tjära, T-röd och en skvätt diesel.

Det har du helt rätt i. Men jag var nog inte tillräckligt specifik i mitt första inlägg. Jag ska sätta slanor mot gårdsplanen, uppskattar att det är ca 350-400 m. Resten gränsar mot skogen och där blir det bara tråd. Hade gärna satt slanor där också om det inte varit så himla dyrt.

Diesel och järnoxid har jag provat, var för sig. Det som oroar mig lite är hurvida hästarna kan ta skada av medlen om det fortsätter att gnaga. :confused:
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Det finns isolatorer på "pinne" som får tråden att gå ut en bra bit från staketet och där man sedan fäster tråden i, så skulle du kunna göra med både en övre och under tråd så när de inte något trä överhuvudtaget!
 
Sv: Frågor kring staketbygge...

Här satte vi nytt staket runt hela gården förra året. Nu har de gnagande jäklarna ätit upp och vässat till toppen på varje stolpe i närheten av stallet. Vi har penslat på tjära upp till, men då biter de ner till osv. Förra vintern hade vi inte alls samma problem!

För min del finns det dock inget alternativ till det här staketet (stolp och tre trådar) så det blir att byta ut de värsta stolparna i närheten av huset för att de är så fula, men det kanske bara handlar om 20 st så det är inga stora pengar.

Nästa vinter blir det munkorg.... :D
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp