Bukefalos 28 år!

Frågor om föräldraledighet...

feel

Trådstartare
Jag har otroligt dålig koll på det här med föräldraledigheten.

Dottern är ett år och vi har massor av dagar kvar. Kan jag ta ut dessa när som helst? Jag jobbar halvtid nu, men har tänkt vara ledig juli-okt, har jag rätt till det?
 
Sv: Frågor om föräldraledighet...

Formellt sett behöver du begära föräldraledighet minst två månader i förväg hos din arbetsgivare. Efter barnet är 17 månader (har jag för mig) kan de neka dig med hänvisning till att det inte fungerar just då. Men man har rätt att ta ut föräldraledighet om man tar ut föräldrapenning (sjukpenningnivå eller lägstanivå). Om du jobbar normal arbetstid (må-fre) och har dagar "över" som du vill förbruka är det smartaste att du är föräldraledig på en dag i anslutning till helgen och ta ut föräldrapenning fre-sön el lö-mån. På så sätt får man ofta ut mer i månaden än vad man skulle få om man jobbat. Men man får inte ta ut FP på helgen eller röda dagar utan att ta en vardag i anslutning.

Men många väljer nog att spara sina dagar till att förlänga sina semestrar med eller korta ner sina arbetsdagar med nån timme. Man får ta ut föräldraledighet ända upp till barnet gått ut ettan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
12 284
Senast: Imogen
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 783
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 324
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela...
2
Svar
24
· Visningar
2 436
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp