Bukefalos 28 år!

Frågor om kallstall

katarina_dacke

Trådstartare
Det är så här, att jag har byggt om en lada till stall, det är tak upp till noken och riktigt bra luft! Hästarna har stått istallet isnart 1 vecka, och de verkar nöjda!

Nu till funderingarna. Eftersom hästarna innan har stått varmt, (tillsammans med kor) Så undrar jag om jag behöver täcka dem nattetid? då de inte är vana vid kylan som är på nätterna, nu går det ju dock mot varmare tider, men när täckarn in hästarna inne? I kallstall.
Båda hästarna har haft full vinterpäls i vinter, ingen har varit klippt,
det är självklart torrt och de har att äta på natten, men vart tycker ni gränsen går för att täcka dem inne?
Då det i kallstall blir lika kallt som ute, dock blir de aldrig blöta.
Några andra tips? Inför vintern? Hur gör ni så att vattnet inte ska frysa? (De har hinkar i boxen)
 
Sv: Frågor om kallstall

Jag brukar köra efter att skulle hästen ha täcke på sig ute, så har den täcke på sig inne, när det gäller kylan.
Min är dock helklippt och har ett tunt stalltäcke på sig om natten nu, även om hon går naken ute på dagen.
Om en vecka eller så borde hon kunna stå utan täcke under natten också.

Men de hästar med normal sommarpäls kan vara otäckade i vårat stall, även under natten, några av dem
har varit otäckade ca. två månader inne under natten. På gården finns det ju även ston, föl, unghästar
och hingstar på lösdrift som inte har några täcken alls.

Vi har uppvärmda vattenkoppar.
 
Sv: Frågor om kallstall

Ute har vi Thermobar det är underbart. Inne ar vi plast krubbor som vi fyller med vatten som fryser under nattten. Så det är kalllllllt om händerna när vi skall ha ur isen. Men det funkar. Vill gärna ha uppvärmda små Thermobars inne också. Men det blir nog att bli kall om händerna en viter eller två till:) Ökar på högivan när det är runt -5 och kallare. Fick mycket hö när det var -23. Det var ovant i början med kall stall men hästarna gillar det verkligen. Har "skal" Kläder så man kan ta av lite när man mockar och blir varm.
 
Sv: Frågor om kallstall

Ett tips för att slippa bli kall om händerna när man rensar is, det finns "spadar" med hål i som man tar upp is med när man borrar hål för att fiska. Funkar utmärkt att ta upp is ur hinkar med :D Bara slå till spannen så isen delar sig och sen rensa med "spaden". Fick min av min mor, tror hon köpte den på R*sta men finns nog på de flesta ställen med fiskegrejer. :)
 
Sv: Frågor om kallstall

Jag har haft mitt ena fullblod ståendes på en loge :)

Lika kallt ute som inne, enda skillnaden var att det inte blåste eller kom ngn nederbörd.
Hon hade samma täcken ute som inne (fleece + ofodrat regntäcke). Bädd gjord på spån och halm (halmen för värmens skull o för att ha att pilla med), vattenkopp med värmeslinga, hink när det var riktigt kallt. Om man häller lite matolja i vattnet fryser det inte så lätt. Man kan också lägga halm på ytan i hinken så håller vattnet sig ännu längre.
Väldigt lättmockat när det är kallt, men blir tyvärr lite blött då när det blir plusgrader.
 
Sv: Frågor om kallstall

Min har stått i kallstall så länge jag vet i alla fall.
I år var dock första året som han blev klippt (på undersidan av halsen och på magen bara) så han har haft täcke i vinter. Samma täcke inne som ute.
När det sedan blev bara någon enstaka minusgrad på natten så har han fått stå naken om han inte varit fuktig eller så, då har han fått något tunnare på ryggen (tex en fleecefilt).


Såhär kan man göra med vattenhinkarna. Fråga mig inte vad det är gjort av dock, någon slags papp. I botten är det i alla fall frigolit. Så när man tagit in hästarna fick man fylla på varmvatten och sätta i.
Vi har torv som strö och det fryser på vintern. Jag har mockat som vanligt fram till dess att man får hacka sig fram med spade och får upp som pusselbitar, då är det bara att ge upp och inse att man har någon slags bädd i någon vecka framöver... Så fort det tinar så gäller det att mocka bädden ren och kalk. Ett annat alternativ är att ha permanentbädd som man tömmer på våren. (Eller halm som inte fryser!)

Jag har haft möjlighet att peta till min häst lite halm att äta i vinter också. Några strån har det gått i, men inte mkt. Jag har också provat att ha hösilaget i hönät så det tar längre tid att äta, men jag har inte varit nöjd med det... Det slutade med att jag pratade med mina kära stallkamrater och de hjälper mig genom att ge pålle sin sista höpåse senare på kvällen. (äta=värme)
 
Sv: Frågor om kallstall

För att hålla vattnet ofruset har det räckt för oss att fylla på med varmvatten. Torv fryser som någon nämnde under vintern, men slängar man i lite spån så funkar det med torv. Min har varit rejält klippt och stått på kallstall och har främst kört med extra käk när det varit kallt. Bara täcke på om pålle varit svettig eller blöt.
 
Sv: Frågor om kallstall

Jag har spån till strö, det fryser väl inte?

Kastrullhaxan: Smart med hinkarna! Blir nog till att be sambon fixa något liknande, å sen fylla på med varmvatten.

Någon annan skrev att man kan lägga i lite matolja? Dricker hästen vattnet då? Och hur mycket matolja hade ni till en 20 liters hink?
 
Sv: Frågor om kallstall

nej spån fryser inte.

Vi har värmekabel i vattenledningarna som vi slår på när det är riktigt kallt.

Klippta hästar har fleece på sig inne, andra är nakna. Är de inte kalla o de inte drar in är det regel inte så att de fryser.
 
Sv: Frågor om kallstall

Jag har också kallstall. Har fem hästar i stallet varav 4 har varit nakna både inne och ute. Min 05a är dock väldigt känslig så hon har haft ett täcke med ett tunnt fleecefoder när det varit -grader ute. Inne i stallet har hon varit naken. Hästar (oklippta) är vanligtvis inte känsliga för kyla utan nederbörd och blåst.
 
Sv: Frågor om kallstall

har uteboxar till mina araber och de stod dar UTAN tacke men med underbar pals, tack vare att jag inte satte pa dem tacke over huvudtaget.. Och sen ar det att ge dem massor av ho/hosilage. Mina fick en halv bal (10g ungefar) var pa kvallen sa de kunde sta och tugga hela natten. Ingen fros, jo nar det var -33C en morgon sag de lite frusna ut.. Och med den har vintern som har varit trodde jag att de skulle vara kalla men icke. Om de var blota fick de forstas pa sig ett fleecetacke som togs av efter 45 minutes nar de var torra igen.
Det ar inte kylan, utan vind och blota som gor att hastar mar daligt..
De stod pa span och sen baddade jag med halm ovanpa det. Spanet isolerade fran marken/gummimattan och halmen var varm och go. Jobbigt som tusan men det fick ga. Vatten fros forstas, sa jag handvattnade dem forsta saken pa morgonen samt fyllde pa hinkar med varm vatten, dock aldrig mer an half full, sa om det bottenfros var det inte sa svart att fa ut isklumpen. Jag satte ocksa hinkarna pa golvet, med ho/halm runt dem sa det hjalpte ocksa lite.. Hoppas det gar bra for dina pallar till vintern...
 
Sv: Frågor om kallstall

Har kallstall och täckar sedan några veckor tillbaka (vid runt nollgrader och uppåt) inte inne på natten. Täckar fortfarande min (känsliga) häst ute om det är blåsigt och regnigt, men inte inne då där ju är torrt och lugnt.

Under vintern använder jag samma täcke ute som inne.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 850
Senast: super
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 598
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Har nyss fått höra från stallet där jag har min häst att hon var blöt och frusen, utan täcke, när det var intag. Jag hade ingen...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp