Frågot om TR????

K

KESO

Jag satt och läste i Distans Tr och har nu några funderingar.

"Mom 825 Kvalificering minimikrav

Innan debuterande ryttare får deltaga i en tävlingsklass måste ryttaren först ha genomfört och godkänts i en sk Clear Round, d v s en distansritt på mellan 40 och 50 km som skall ridas inom en tidsram som består av en min och max tid.

*Så om jag har ridit mina Clear rounder så behöver inte t.ex. den nya hästen gå några CR? Är det bara ryttaren som måste ha CR??

För att få deltaga i en Clear Round måste hästen under året uppnå en ålder av minst 5 år.
För att få deltaga i övriga distansritter måste man ha kvalificerat sig genom att ha genomfört en kortare distansritt än den man avser tävla i, dvs för att rida en 80 km ha genomfört minst två ritter på mellan 50 - 79 km, för att rida 100 - 120 km på en dag eller klass som pågår i flera dagar med i genomsnitt 80 km/dag skall man ha genomfört minst två 80 km ritter. För att rida 130 km eller längre eller klass som pågår i flera dagar med i genomsnitt 100 km/dag gäller att ryttaren har genomfört minst 2 st 120 km ritter. När man kommer upp i ritter på 121 km eller mer på en dag eller vid flerdagarstävling med i genomsnitt 100 km/dag skall även hästen ha kvalificerat sig genom att ha genomfört ritter på 100 km eller mer. "

*Så jag kan börja rida tävlingsklasser med hästen när den är 5år? Trodde att hästen skulle vara 6år för det...

Tacksam för alla svar :bow:
 
Ja, kvalificeringen avser ryttaren. Bara vid 121 km eller mer måste även hästen ha kvalficerat sig.
Nu har jag inte TR här men någonstans skall det stå att hästen skall vara 6 år eller äldre för att starta tävlingsklass. Kan hända att det står i allmänna TR.
// Linda
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Sootie
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 682
Senast: Shaggy
·
Distans Hej! Exakt hur funkar det när man kvalar med danska tävlingar? Kan man föra in resultaten av en dansk regional tävling i det svenska...
Svar
1
· Visningar
1 740
Senast: fio
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 796
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp