Bukefalos 28 år!

Fraktkostnad/porto for dummies

Rolfan

Trådstartare
Hjälp en stackare!

Situationen är som så att jag har mängder med saker som jag behöver göra mig av med. Tradera är jag lite bekant med som köpare och tycker att det verkar vara en bra marknadsplats för det som jag vill sälja.

MEN, det finns ett stort MEN...

Hur i hela fridens namn vet jag vad frakten blir?

Hur gör ni som säljer saker över tradera, för att beräkna fraktkostnaderna?

Gör ni i ordning paket helt klart innan ni lägger ut annonsen, väger, mäter, (beräknar med diverse hemliga formler:cautious:) eller...?

HUR går det till?

Please tell me! :D
 
Mät och väg paketet (vill du inte paketera innan så uppskatta mått), sen går du in på fraktbolaget du vill skicka med och knappra in måtten så får du fram ett pris. Du kan gå in på t ex postnord, dhl och shenkers sida. :)
 
Följdfråga...

Hur paketerar ni?

Och vart lämnar jag in det? :confused:
Mitt lokala Ica som lämnar ut paket, är det även där man lämnar av dom?

Som sagt, totalt novis :o :angel:
 
Dom flesta packar i kartonger, men många grejer kan du packa i plast, typ i sopsäckar. Tänk på att paketen inte alltid hanteras väl så packa ordentligt. Ett stort nej är för stor kartong. När ett eller flera tunga paket staplas på det kommer det att tryckas ihop. Använder du plast att packa i så ta lite bättre plast eller flera lager ifall det stöter på nån halvvass kant och rivs sönder.

Närmaste inlämningsställe för paketen hittar du på fraktbolagens hemsida. Men kan du hämta ut paket på ditt Ica så kan du lämna in också. Men kolla vilket fraktbolag dom använder. :)
 
Riktig packtejp och dra över hela kanterna, inte bara några bitar för att fästa.
Sopsäckar, de svarta på rulle har bra seg plast, lätt att klippa till, kan bli flera paket av en säck.
Allt som är mjukt/tåligt går att packa så och det håller nere både vikt och volym = lägsta frakt
 
Hänger på denna tråden och undrar var ni helst säljer era saker? Hästrelaterade saker har jag lagt upp på hästnet men har en del annat som jag skulle vilja bli av med. Vad har ni för erfarenheter av blocket och Tradera? Loppis? Använder ni er av olika ställen att sälja beroende på vad det är det är som ni ska sälja? Det är saker som går att skicka med posten så inget som behöver hämtas på plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp