Framåtbjudning hos unghäst

Zimzalabim

Trådstartare
Hej. Jag har en 4-åring som jag har ridit in och håller på att hoppa in. Han är jätteduktig och det har inte varit några problem med nånting utom att han inte har nån framåtbjudning när jag rider på ridbana/ridhus. Jag rider honom 4-5 dagar/vecka och då rider jag nästan bara ut i skogen och då har han väldigt bra framåtbjudning och är pigg. När jag hopptränar, ca en dag/vecka är han också väldigt pigg och tycker det är väldigt roligt. Men så fort jag rider i ridhuset och ska rida "dressyr" blir han jätteseg och jag får tjata för att få honom att trava på och för att få fram honom i galopp får jag sparka och smacka jättemkt fast han egentligen fattar galopp jättebra och har lärt sig galoppskänkeln. När jag rider låter jag honom ha långa tyglar så jag försöker inte rida honom i form.

Har ni några tips på hur jag kan göra för att han ska få bättre framåtbjudning eller har ni några bra övningar som funkar på unghästar som han kan tycka är kul. :)

Tacksam för svar
Amanda :)
 
Sv: Framåtbjudning hos unghäst

Fortsätt att mest rida i skogen för det första. Skippa femta arbetsdagen och håll det till fyra dagar-det räcker gptt för en så ung häst.

När du rider på banan så träna just övergångarna skritt-trav. Var nogrann med att hästen reagerar snabbt och med en gång på din skänkel-far den iväg är det bara att berömma. Kom aldrig in i tänket att du sitter och bromsar. Varje gång du ger en framåtdrivande hjälp var nogrann med att det går igenom-så att du inte bara tjatar och tjatar utan att det egentligen händer något.

Hur länge är hästen riden och ar den haft ordentliga viloperioder?
 
Sv: Framåtbjudning hos unghäst

Jobba med bommar och små gymnastikhinder! Min unghäst bjuder mkt bättre bara hon ser en bom!
 
Sv: Framåtbjudning hos unghäst

Tack för svaret, ska tänka på det när ja rider. Jag började sitta på honom för ett år sedan men började rida mer ordentligt i slutet av förra sommaren/höstas och han har haft viloperioder. Han vilade ca 3-4 veckor innan jul. Och så har han haft några korta vilor på ca 1 vecka åt gången. :) tänkte han skulle få en längre vila nu igen snart så får se om han får bättre framåtbjudning då

Tack /Amanda
 
Sv: Framåtbjudning hos unghäst

Ge han mer vila!!! Min fick vila från slutet av oktober tills mitten av Januari,ca 11 veckor,bjudningen på ridbanan kom automatiskt då. Sen blir det bara kravlösa korta pass på ridbanan,allt som allt max en kvart. Han ska inte hinna tröttna....
 
Sv: Framåtbjudning hos unghäst

Om du rider runt på långa tyglar så erbjuder du inte hästen något stöd att hänga upp en bjudning på, det blir oengagerat och ostrukturerat och en häst blir mycket mer alert om man har en stadig kontakt med munnen och en aktiverande ridning i övrigt. Har du lite lösa tyglar ber du ju hästen om oengagemang.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 097
Senast: banani
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 354
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp