Framridning

Fiorano

Trådstartare
Hur länger rider ni fram till lätt klass? Räknat i effektiv ridning och inte framskritt fram till att du rider in på banan. Rider du fram mer till Msv/högre och vad gör du annorlunda sas?
 
Jag har bara startat nuvarande hästen några få gånger hittills. Hon är väldigt nervig och jag har lagt ned ca 1 timme på framridningen, men vi jobbar mycket i skritt. Försöker rida på samma sätt som hemma då detta är en häst med mycket stort behov av fasta rutiner för att hålla sig lugn. Denna metod har funkat bra och jag har haft en häst som tryggt följt mig inne på banan.
 
Hur länger rider ni fram till lätt klass? Räknat i effektiv ridning och inte framskritt fram till att du rider in på banan. Rider du fram mer till Msv/högre och vad gör du annorlunda sas?

Beror på häst.
Ärlig som är svårmotiverad bör inte ridas fram mer än en kvart. Fokus på att han ska vara mer intresserad av mig än av omgivningen (inte en självklarhet).
De andra: 20-30 minuters framridning. Fokus på lyhördhet för hjälperna.
 
Hur länger rider ni fram till lätt klass? Räknat i effektiv ridning och inte framskritt fram till att du rider in på banan. Rider du fram mer till Msv/högre och vad gör du annorlunda sas?

Beror helt på häst. Min gamle (som inte alltid varit gammal dock) måste jag rida fram 1 timme oavsett klass och så har det varit genom hela hans karriär. Han går genom 3 faser som då tar 1 timme. Fas 1. Lata fasen. Fas 2 superheta fasen och fas 3 ridbara fasen.

Mina andra Grå har det räckt med 15-20 minuter dom är liksom samma från början till start.
 
Ungefär 20-30 minuter, tillräckligt för att hinna ta igenom hela uppvärmingen med jogg, lösgjordhet etc men inte så de blir trötta. Lite kortare på bebisarna som blir trötta fort, kanske 15-20 då
 
Jag skrittar gärna länge, på lång tygel = hästen varm i kroppen. Sedan beror det på häst om den behöver väckas eller lugnas ner, men effektiv ridning inte mer än 30 min. Samma egentligen för MsvB, hästen ska bli varm och jag vill känna att vi är "synkade" för dagen.
Det vi inte kan på framridningen kommer vi inte heller kunna när vi går in på banan. Så det finns ingen anledning att träna, jag bara checkar av var jag har knapparna för dagen.
Sedan har jag haft hästar som behöver ridas igenom lite lätt på morgonen innan tävling för att sedan bara joggas igång på framridningen. Dessa har varit av typen "jagtrordetexploderarnärsomhelstomdetintekommeretthindersnart" aka vissa av fälttävlanshästarna (okej det har bara varit ston):angel:
 
Brukar rida fram i en timme. Liksom någon annan nämnde går vi alltid igenom tre faser när vi rider. Fas 1: stela fasen, fas 2: superheta och känsliga fasen samt fas 3: ridbara fasen.
 
Jag rider fram 25-30 min till lätt klass och 35-45 till Msv... Men det beror också på underlaget. Är det bra underlag kan jag tänka mig att skritta fram lite längre.
 
Jag har ett fast koncept sen några år tillbaka. En timme innan lastar vi ut och gör i ordning sen går min sambo med hästen medans jag klär på mig. Det brukar betyda att jag sitter upp ca 40 minuter innan start och kan börja jogga fram på en gång. Stora skillnaden när man rider lite högre klasser är att man måste hinna rida igenom alla rörelser men hästen har vanligtvis mer grundkondition och använder inte så mycket energi till att bara vara på tävling. En yngre häst hade jag ridit fram betydligt kortare men med mer skritt innan.
 
Jag gör som @AW fast kanske 10 minuter kortare. Syrran går med hästen medan jag klär på mig och sen börjar jag trava ganska omgående.
Travar och galopperar i låg form, skrittar lite, rider övergångar i högre form, rider rörelserna som ingår (Divan blir lätt förvånad annars; öppna? nä det har jag aldrig gjort :p) plockar upp form lite till och gör tempoväxlingar sen in på banan.
 
Skrittar hästen för hand ca 20-30 min innan start. (skrittar alltid för hand hemma ca 20 -30 min också innan jag åker) Lätt klass red jag fram 15-25 min beroende på dagsform. Msv klass vill jag sitta på hästen senast 35 min innan start, men kanske bara rider fram 25-30 beroende på hur collecting ring ser ut, eller hur långt det är mellan framridning - tävlingsbana. Tycker det är svåraste biten att hitta rätt energi de minutrarna.
 
Effektiv tid ca 20-min total tid ca 30-40min. "Normal" häst - Vill gärna skritta fram utanför framridningen ca 10min långa tyglar. på tygel i skritt trav och galopp i lång låg form ca 10min. Skrittpaus ca fem min. Ridning i samma form som för nivån ca 10 min. Rider igenom i trav/galopp och ser till att hästen är vaken och på hjälperna. kan göra de "svåra" momenten i programmet. Skrittpaus. Några varv trav precis innan vi ska till banan. Håller med om att de 10 sista minuterna är svårast att få till bra
 
Min förra häst - max en halvtimme inkl 15 min skritt. Han hade väldigt snåla energi- och motivationsnivåer och då vi bara red LC-nivå handlade det mest om att bara rida igenom alla gångarter.
Nuvarande häst - 15 min skritt avsuttet, ca 5-10 min skritt uppsuttet. Ca 10 min känna på gångarter, ca 10-15 min aktiv ridning. Hästen är till åren kommen och har mycket energi som behöver omvandlas till bjudning istället för spring.
 
Vi brukar ta ut ungefär en timme innan start, och då går pappa runt med ponny medan jag klär på mig och sen leder vi henne bort till framridningen. Effektiv ridning (inte skritta fram för hand/uppsuttet) ungefär en halvtimme. Försöker rida ungefär samma övningar/efter samma mönster som hemma, har en vanebunden häst. Vi provar oss fortfarande fram, generellt går hon oftast bättre till andra klassen (brukar starta två på samma tävling), oavsett om starterna kommer nära varandra eller om hon stått på transporten emellan, men vi har provat längre framridning inför första utan att få till det riktigt heller, så vi suger lite på den karamellen än. Rider på lätt C-lätt B-nivå på tävling.
 
Var och tävlade nu och tog ut 40 min innan, 20 min skritt för hand och uppsuttet och ca 20 min ridning, men med skrittpauser. Då är han 4 år gammal och orkar inte mer just nu.
 
Provade på tävling i helgen, blev bra med 10 min skritt för hand, ca 10 min skritt på kort tygel, och så 15 min effektiv ridning med skrittpauser.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 855
Senast: grodan21
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp