Från Hantverk -> Naturbruk / Häst

Liten

Trådstartare
Som flera säkert konstaterat, läser jag för närvarande sadelmakeri, Hantverksprogramet andra året. Har hela året kännt att dörrarna bara slås igen omkring mig, då programet endast innehåller det mest nödvändiga av de teoretiska ämnena. Så nu har jag pratat med utbildningsamordnaren, som anser att jag har kapacitet som ligger långt över vad skolan kan erbjuda / ta vara på sas, och jag vet ju att han har rätt.. Skolan ger en mycket begränsad behörighet och i princip det jag kan bli öht - det är hantverkare.
Jag vill bli sadelmakare, eget företag och allt det där, det har inte ändrats. Min dröm är den samma. Är "gott entreprenörs-ämne" enligt nuvarande lärare i Försäljning & service..
Men jag vill ha valmöjligheter, andra vägar att kunna välja att vandra på senare. Jag menar, det räcker ju att jag förlorar min högra tumme för att jag ska få problem att arbeta. Och vad jag vill nu, det behöver inte vara för hela livet, efter X antal år som sadelmakare kanske jag vill kombinera det med någonting helt annat och då vill jag kunna göra det - läsa vidare. Tärnsjö finns kvar även om jag byter gymnasium, jag kommer att kunna söka dit och komma in ändå.
När vi gjorde första sökningen till gymnasiet skulle jag gå Naturbruk, men blev avrådd senare pga vridet beckenben. Saken är den att hantverket sliter lika mycket som djuren, så den biten spelar ingen roll längre...
Så. Nu ska jag prata med Säbyholm och Berga så fort jag får tag i dem. Min önskan är ju att denna termin få tenta av så mycket som möjligt på nuvarande skola, allt som går att tenta från kursplanen helt enkelt. Det jag redan läst får jag med mig också. Och i höst börja på Naturbruk, börja om årskurs 2 där och läsa in det jag inte läst som de ordinarie läser första året, parallellt (bl.a. bas maskinkörningen).

Vad tror ni, folk?
Jag har läshuvud, vilja och kapacitet, en massa envishet...
Grundskolebetygen = 260-290p (ej exakta siffror i huvudet).

Så är det detta med kostnaderna... Inackordering för mig, hästen på nåt stall i närheten eller på skolan (lutar väl åt i närheten, med tanke på att skolorna har få stallplatser för elevernas hästar) samt kostnad för box i Vallentuna (för loven). Kommer ju att kunna jobba som idag, ett par dagar (helg) i månaden, vilket ger lite pengar förstås - betalar idag allt själv för hästen men det blir mycket högre kostnader någon annanstanns kan jag tänka mig..
Vad ligger inackorderings-bidraget på?
Vad får man räkna med för kostnader för inackorderingen av mig själv? (enligt skolornas hemsidor kostar de dyraste rummen ca 3000kr/månad inkl mat)
Finnes här någon som går någon av skolorna, vad betalar ni för era pållar per månad?

//Trött och förvirrad Liten som vill bort och har vuxit ur skolan hon går i...
 
Sv: Från Hantverk -> Naturbruk / Häst

Pratat med Säbyholm och jag är välkommen. Vi ska ordna det praktiska (boende på skolan, stall, fixa med nuvarande skola...) och prata mer.

Jag sitter med ångest. Ena dagen vill jag byta, andra dagen har jag en knut i magen. Vad ska jag göra Vad ska jag göra Vad ska jag göra..frågan ekar.

Jag vill bli sadelmakare (= Tärnsjö efter gymnasiet), eget företag och liten gård i Gnesta. I nuläget är det dags för mig & hästen att flytta till annat stall än där vi står nu.
Går jag Säbyholm får jag lära mig en massa som kan hjälpa både i yrket och på gården. Får även behörighet till SLU. Kommer bort från platsen jag vantrivs på (har aldrig trivts i Stockholm). Men riskerar också att ekonomin rämnar...
Stannar jag kvar där jag är, kan jag fortfarande söka till Tärnsjö och kan försöka hitta Biologi A som distans-kurs så att jag ändå har SLU-behörighet. Tar studenten nästa år som planerat, och kan söka tidigare till Tärnsjö. Ekonomin förblir oförändrad och livet flyter tryggt på som nu.

Ska förhoppningsvis iväg och kika på stall i närheten av skolan imorn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 867
Senast: touche
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 144
Senast: Gotthard
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 218
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Min svärfar äger en gård där det finns ett stall på ca 10 boxar (var ett tag en jag var där, minns inte exakt.) Betalningen sköts inte...
Svar
11
· Visningar
4 006
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp