Från lugn häst till helvild?

KorallQvinna

Trådstartare
Jag har ett sjuårigt sto som jag haft i ett och ett halvt år, vi tränar western på grundnivå eftersom hon var i princip insutten när hon kom till mig, men inget mer.
Hon har alltid varit en kolugn häst, vi har varit mycket ute i skog och mark och hon har dessutom gått ute 24 timmar om dygnet tills för några månader sedan då jag flyttade henne (alla lösdrifter sköts inte särskilt bra).
Hon står nu i ett större stall med ca femton hästar, är uppstallad mellan 16 och 7:30. Hon går ensam liten hage, eftersom ingen av de andra vill ha henne bland sina hästar (hon är hög i rang).
Jag har inte ridit i skogen ordentligt på två månader, utan mest i ridhus (beroende på väder och jobb) och det har egentligen gått bra.
MEN. Hon är så oerhört mycket mer "stissig" nu, het i ridningen och reagerar på massor av saker på väg till och från hage, och skogen ska vi bara inte tala om.

Och idag tvärvägrar hon helt plötsligt att gå in i släpet, när vi ska åka hem. Något som hon kunnat hur länge som helst. En timme höll vi på innan jag fick in henne under lugna former.

Vad hände med min lugna fina häst? Gör jag något fel? Eller kan det påverka henne så mycket med så relativt lite utevistelse, liten hage och inga kompisar att busa med?:confused:
 
Sv: Från lugn häst till helvild?

Absolut kan det göra stor skillnad! Lösdrift till så lite utevistelse utan kompisar o liten hage,för att inte tala om endast ridhus. Hästen låter mycket uttråkad o orolig utan flock.
 
Sv: Från lugn häst till helvild?

Tycker det verkar som om du har svaret själv. Hennes nya liv ger henne helt enkelt inte tillräckligt utan hon får överskottsenergi.
Du skriver inget om vad hon fick i foder innan och vad hon får nu. Kan vara så att hon med mindre utevistelse och uteridning får för mycket energigivande foder just nu.
Sedan brukar även väder och kyla kunna få hästar lite pigga då och då.
 
Sv: Från lugn häst till helvild?

Tycker du har svarat bra själv.. ;)
Jag är inte alls förvånad att hon ändrat beteende då alla hennes rutiner ändrats. Det är skillnad på att gå på lösdrift i flock och att stå inne större delen av dygnet och sen ensam i rasthage. Dessutom rids hon ju bara i ridhus nu.. och då är det inte konstigt om hon blir annorlunda när ni väl ska ut sen.
 
Sv: Från lugn häst till helvild?

När jag läste ditt inlägg tänkte jag "men hon svarar ju själv på sina frågor..." och så såg jag att de andra hade svarat dig likadant. Ibland ser man inte skogen för bara träd, och ofta är det bra att få det nerskrivet.:)

Verkar solklart för mig att hon inte trivs riktigt; för mycket stallvistelse, går ensam i liten hage och alltså inget flockliv, ridning i ridhus ist f skogen. Stora förändringar för henne ....
 
Sv: Från lugn häst till helvild?

Hej!

Jag håller med alla andra- din häst har hamnat i ett liv där hon inte trivs.

Det kan såklart bli så att hon vänjer sig, men hade det varit min häst hade jag flyttat den till stall med fler kompisar, längre utevistelse och roligare motion.

(Min häst blev precis sån när hon fick flytta ut från box till lösdrift- hon är lugnare på box, med lång utevistelse, än med dygnet runt ute- så hon har fått flytta in på box igen).

/Lavinia, som tycker man ska lyssna på sin häst- min trivs super där hon är nu, själv i hagen och på box nattetid.
 
Sv: Från lugn häst till helvild?

det låter som du berättar om min häst nu. vi flyttade till ett stall där jag stortrivdes men inte hästen; mindre utevistelse, mindre hage och delvis ingen hästkompis.

han blev totalt ohanterbar i slutet och rasade i vikt. till slut förstod jag att det berodde på att han vantrivdes och sedan vi flyttade till nytt stall med superbra förutsättningar är han samma vanliga glada busiga häst som innan :)

så din häst trivs nog helt enkelt inte med sin nya livssituation...
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 949
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp