Bukefalos 28 år!

från norge till sverige

lady_bug

Trådstartare
Har fått ett jätte bra erbjudande om att köpa en häst i Norge, men jag ska få ha han på foder ett tag först och min fundering är: När jag ska köra över gränsen med han så måste jag visa hälsointyg och pass, pass har han inte och nuvarande ägare hinner inte skaffat ett pass på 2 dagar, finns det en annan lösning då?
Och när man köper en häst från norge så måste man betala momsen i tullen men eftersom att jag ska ha han på foder först måste jag ändå betala i tullen då när jag åker över?
 
Inom EU ska alla hästar ha pass eller om den kommer ifrån ett icke EU-land som saknar godkänt pass så gäller tullhandlingen på att hästen förts in i EU tills den kan få ett EU godkänt pass. Så du har troligen problem redan där eftersom du ska låna den först.
Det finns lite olika möjligheter att ta in hästen om det löser sig med pass/ID på hästen. Men alla kräver att avgifterna betalas eller garanteras. Men om det blir så att den inte stannar kan man i vissa fall få tillbaka pengarna.
Du skriver han och är det en valack så blir tull och svensk moms som är avgifterna. Tull räknas ut på värdet av hästen + kostnaden för transport och försäkring. Momsen räknas ut på värdet +tullen + transporten + försäkringen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: MissFideli
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp