Fröblandning, hästbete

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi ska så om en hage där vi vill ha ett bete som passar lättfödda hästar. Har ni något förslag på fröblandning? Vi har sandjord.
 
Mitt tråkiga råd är att du vänder dig till en ÅF/producent, t ex Svenska Foder och diskuterar utifrån vad du vill ha. Mycket finns att se på nätet, och sedan kan man prata med rådgivare för närmare information. Ska ni göra jobbet själva? Annars kan tänkt bonde också vara en bra samtalspart, de brukar känna markerna och utbudet.
 
Ja det kommer jag ju att göra, men jag vill ha kött på benen innan jag ringer för rådfrågning och själv känna till olika sorter som kan passa respektive undvikas.
 
Det här har jag fått lära mig (via foderartiklar):

Att föredra på bete: engelskt rajgräs, ängsgröe, rörsvingel, rödsvingel, (timotej), vitklöver, fårsvingel, tuvtåtel

Undvik på bete: sandtrav, sandvita, ängsbräsma.

Däremot inte anpassat efter en specifik typ av häst, utan mer vad som tål hästens betessätt och som de tycker är smakliga. Vet att det experimenterats med nåt specialgräs till lättfödda, men har för mig att det var svårt att få till att växa här. Eller om det blev väldigt dyrt.
 
Det här har jag fått lära mig (via foderartiklar):

Att föredra på bete: engelskt rajgräs, ängsgröe, rörsvingel, rödsvingel, (timotej), vitklöver, fårsvingel, tuvtåtel

Undvik på bete: sandtrav, sandvita, ängsbräsma.

Däremot inte anpassat efter en specifik typ av häst, utan mer vad som tål hästens betessätt och som de tycker är smakliga. Vet att det experimenterats med nåt specialgräs till lättfödda, men har för mig att det var svårt att få till att växa här. Eller om det blev väldigt dyrt.

Kan ha varit teff du syftar på? Tror det är en nordafrikansk sort. :-)
 
Låter bekant! Det var nåt vassliknande gräs som var smakligt men väldigt näringsfattigt.
Har teff även testats som bete? Test som vallfoder har ju förekommit.
Det finns en mängd olika hästbetesblandningar, välj en som klassas som tramptålig.
 
Har teff även testats som bete? Test som vallfoder har ju förekommit.
Det finns en mängd olika hästbetesblandningar, välj en som klassas som tramptålig.

Jag kan ha blandat ihop det med något annat, men jag vet att det var "nåt afrikanskt gräs" som skulle testas som just bete. Men det kanske inte var teff? Afrika är ju rätt stort, så grässorterna lär vara många...
 
Har för mig att vi valde en blandning med låg andel engelskt rajgräs då har hög sockerhalt.
 
Vi ska så om en hage där vi vill ha ett bete som passar lättfödda hästar. Har ni något förslag på fröblandning? Vi har sandjord.
Kolla med Olssons frö, förutom de stora, som Lantmännen och Svenska Foder.

Olssons frö har en massa andra sorter än de stora, och sätter ihop helt anpassade fröblandningar, avpassade både för djuren och för område/markförhållanden.
http://www.olssonsfro.se/page/index.htm
Kan inte få till en direktlänk till katalogen för vallfrö, men klicka på "katalog" i vänstermarginalen, klicka sedan på "vallfrö 2017", och bläddra.
Se sidan 20 för färdiga förslag med olika näringsinnehåll och för olika förhållanden för hästbetesvallar.
De brukar vara väldigt tillmötesgående när man ställer olika frågor om både sorter och hur man borde göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
514
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Funderarn
·
Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 125
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp