Så hagen lite tätare medans hästen är på sommarbete.

Bullen22

Trådstartare
Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren.
Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till sig.
Vad kan vi så och vilka frö kan vi sprida lite i hagen.
Eller på vilket sätt kan vi göra förutsättningarna så bra det går tills h
an kommer tillbaka efter betet?
 
Om du har tur med vädret kan det gå men risken är att du behöver vattna för att det inte ska dö
 
Klart du kan så uppepå men resultatet blir antagligen inte samma som när du gödslar, plöjer och sår nytt.

Grannen gjorde så på sin vall ett år, stödsådde tidigt på våren med gräsfrö och fick bra resultat. Vet inte om juni är lite sent dock? Sen är det ju som vanligt att man behöver tur med vädret..

Kommer nog göra samma här hemma nästa år men vila hagen längre.
 
Jag har ett skötselsystem för mina långliggande vallar 8-10 år), och kultiverade beten som innefattar stödsådd årligen. Det är ett system hämtat från områden i Europa, bl.a. Österrike, där det finns många vallar och beten som är svåra att plöja p.g.a kuperad natur (alperna) och mycket sten.

Men, det är inte bara att "slänga ut frö" för att få det att fungera!

Man behöver harva grunt med gräsharv eller långfingerharv, så att mineraljord blottas och mossa och förna rivs upp. Sedan så sår man med maskin, och slutligen så vältar man med vanlig cambridgevält.

Jag har skaffat en särskild "allt-i-ett" maskin för ändamålet, så att det ska gå snabbt och rationellt att köra på de 15-20 hektar mark jag har som räknas som kultiverade beten eller vallar för vallskörd.

En av de ytor som jag sköter så, är hästarnas vinterhage, totalt ca 1,5 hektar. Så snart marken torkat rimligt väl, så städar vi bort det mesta av den hästgödsel som ansamlats, i år är det mycket, eftersom det inte gått att rensa när det varit fruset och mycket snö, mest finns nära lösdriften och på ett par områden till. Till det använder vi skopan på en liten kompaktlastare, och lite av manuell skottning, och lastar över "skiten" i en megastor skopa på traktorn och kör iväg till gödselplattan.

Det här gör vi alltså i slutet av mars, början av april, så snart vädret tillåter. Hästarna får vara i annan hage.

Sedan så kör vi med "harv- så- och vältmaskinen" och sår in en ny trevlig gräsvall, med timotej, ängssvingel, rödsvingel, ängsgröe, och vitklöver, med lite kummin och cikoria i, samt westerwoldiskt rajgräs (som tar sig snabbt), det är mycket upptrampade partier med bar jord, och en ytor med halvdant gräs, och fläckar med bra grässvål.

Ca sex-åtta veckor senare, så betesputsar vi, och ytterligare tre-fyra veckor senare (midsommar ungefär), så får ett gäng med får beta en omgång på några veckor, och äta upp hästparasiter för att sedan betesputsa när vi tar bort fåren. Sedan så får hagen vila till mitten augusti ungefär. Då finns där en hyfsat stabil betesyta för häst över hela vinterhagen med bra höstbete.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 694
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp