Frost har FORTFARANDE diarré!?

TantEster

Trådstartare
Hej! Jag har problem med en av mina hästar. Han har trubbel med magen (lös) och det verkar inte vilja ge med sig vad jag än gör. Bortsett från "magadarren" är hästen kärnfrisk, blodprov visar inget onormalt och han är pigg och glad.

Hästen är 2½ år gammal, tinker/halvblodskorsning. Han bor i ett stall med tre andra hästar och är lägst i rang, dock ingen hackkyckling. Hästarna går ut vid halv åtta på morgonen efter att ha fått kraftfoder och får morgonhö i hagen (ca 2 kilo per häst). De får vidare hö/halm vid ett-två, sex-sju samt vid nio-tio i samband med insläpp. Vid elva får de kraftfoder och mer hö/halm.

Hästen ifråga har nu haft "diarré" i en månad. Vissa dagar är avföringen normal men liksom tung, andra dagar är den som koskit. Däremellan rinner det vattentunt ur rompen på´n och han är ständigt blaskig mellan/på skinkorna och bakbenen. De senaste fyra-fem dagarna har avföringen varit normal, men idag var det dags igen... :(

Innan fick han ca 8 kilo hö (av god hygienisk kvalitet, "kohö" (=säkert lite för kraftigt)) samt ett par dl havre per dag. Nu får han 4 kilo hö, 4 kilo halm samt tre nävar Fibergi Låg. Hästarna står på torv. Hagen är på 4 ha och ser ut som en kortsnaggad golfbana med träd (äpple, men det ligger inte några ruttna på marken) och buskage (mest slån). De har tillgång till lösdrift som de sällan väljer att utnyttja. Hagen genomsöks årligen av fanatiska botanister och de har iallafall inte rapporterat om någon giftig växt. Själv känner jag med nöd och näppe igen en maskros i blom...

Hästpojken var inte behandlad mot eller med något när eländet började. Han är avmaskad enl schema under sommaren, dock ej höst. Träckprov taget för ungefär två veckor sedan visade på 150 EPG blodmask (=ej anmärkningsvärt).

Sedan det här började har han fått gamla huskuren hästskit, Lactamins Pro-kol (2 dgr morgon och kväll), Kraffts Magtarm, halmdiet... Inget hjälper. Han får dessutom ha täcke i hagen de dagar då vinden viner eller regnet faller eller matte fryser (tunt Bucas innetäcke, han har ju faktiskt päls!).

Vad ska jag ta mej till!? Alla tips och huskursknep mottages tacksamt!
 
Järn??...Har ni mycket järn i vattnet??
Annars vet jag att eggersmans strukturmix har god effekt på känskiga magar, det är som typ fibergi, men med olika örter i....
Jaghar en sån 2 åring hemma, han är istort sett bra i magen numer, och han kan t om äta hösilage nu oxå när han får mixen...
 
Det du måste vara noga med är hur mycket vatten den dricker eftersom den har diarre så gör dom av med mycket vätska den vägen! kolla tempen då dom kan bli väldigt dåliga snabbt pga diarre! Det som händer när dom har diarre är att tarmbalansen är störd! Jag fick börja med att ge min prokoll som ska stoppa upp det men det funkade inte ett piss! Så jag prata med en annan vet motför den jag hade pratat med och haft ut innan då hon blev så dålig på ca 6timmar så hon låg bara ner och andades konstigt! men då prata jag med en annan vet och hon sa det att man måste tillföra bakterier i magen så jag fick någonting som heter havreväling att ge henne + probimin!
Hon blev inte bra förens sissta dagen på medicinen! Hon hade då varit dålig i ca 1½vecka, det var på gränsen att jag fick åka in med henne så hon fick dropp, men jag slapp det som tur var!
Men gör så att du ringer en vet och rådfrågar och du får vara berädd att dom kan säga att dom vill komma och kolla på hästen! Ta bort allt kraft foder som den äter ge bara Hö och vatten! MIn drack ca 70l på 6timmar när hon var som sämst så se till att du ger i hink så du har kol på det! Om någon säger arr du ska ge foderjäst så ska du inte lyssna på det, för det kan bli motsagt effekt!
Du kan även prova att ge A-fil blandat med betfor kli som säga ska vara bra!
Men jag skulla säga till en vet att jag ville ha havreblandning! det kanske inte är alla som har den men dom borde kunna fixa!
Eftersom att din häst är dålig till och från så måste det bero på någonting! börja med att ta bort all kraft och ha en utgång punkt! Vet att det även fins någonting som heter kolikur och proviva! men jag har inte koll på vad det är men det ska tudligen vara bra mot lösmagar!
När jag ringde till ena vet så kom hon ut direkt, hon sa att även fast jag jobbat med hästar i 20år så blir jag nervös när dom är så här lösa i magen! gissa om jag blev skraj! :crazy: men nu är hon bra! :bow: :bow:
 
som föregående sa så kan du ju kolla vattnet oclså om det innehåller mycket järn!
 
Jag är i samma situation som dig, fattar inte vad det beror på, och det varierar från dag till dag, samt under dagen också, skiten kan vara bra, lite blöt, för att sedan bli väldigt rinnig nästa gång hon bajsar.

Själv kör jag hö, proviva och jäst.
 
Martha: Vet du var man köpa/beställa denna Eggermans strukturmix? Det låter bra.

Enligt vattenanalys gjord förra året (egen brunn)var järninnehållet inte anmärkningsvärt högt. Man kan väl möjligen misstänka att vattenkvaliteten varit sämre ett tag pga idogt regnande, men alla vi i huset, tre hästar förutom Frost, en hund och fem katter dricker samma vatten. Så känsligheten måste i sådana fall ligga hos Frost själv.

Vet du på vilket vis järn kan ge diarré?

aniratak: han har inte tunn diarré, utan snarare fast/halvfast avföring med buljong till, så det handlar tack och lov inte om en akut diarré med risk för vätskeförlust. Veterinär behöver jag inte ringa, men om du har namnet på den där havrevällingen så skulle jag bli jätteglad om du delade med dig!

Sunnan: då vet du hur hopplöst det känns att hitta den där jäkla skitranden längs med skinka och bakben... "å han som var bra igår..."
 
gå in på www.bokebacken.com och se om du har en återförsäljare i närheten
Järn ger ju som bekant lös ELLER hård mage, men eftersom du tagit vattenprov så borde det ju inte vara det heller, det finns ett blodprov man kan ta som heter anemistatus, då får du reda på hur det ligger till med järnet hos din häst.
 
Det heter havreblandning, konstigt nog! Det är tydligen inte så många som känner till det men jag rekomenderar det starkt! Prata med en vet som kanske har det! Hoppas att din häst bli bättre! :)
 
Min lilla (två år) fick helt plötsligt lös mage i kombination med feber och svullna bakben förra veckan. Detta är visserligen en engångsföreteelse (än så länge...) Men hon blev helt perfekt i magen över en natt efter ha fått en kur med mikrobalans. Det kan jag varmt rekommendera!

När jag annars läser ditt orginalinlägg reagerar jag på bristen av strå för hästen att tugga på. Har du ingen möjlighet att hitta ett hö med lägre näringsvärde så att han kan få mer hö? och bytt så att han står på halm i stället? Om han har känslig mage tror jag att det hade gett en god förändring!
 
Detta är inte lätt!!
Har en danskimport som ser ut som en tinkerkorsning.
Min häst har varit lös i magen av och till i 1år. Han hade ofta som "komockor" och det rann som vatten antingen före eller efter avföring.
Jag har gjort allt.. från fil till loppfrön, örter och även med hjälp av veterinär.

Jag tog bort allt kraftfoder och började med Eggersmanns produkter. Gav Coolmix och Mash. Det blev faktiskt en förbättring, men han fortsatte att vara lös i avföringen av och till en tid ändå.
Men sen när jag började med foderjäst så har jag en helt ny häst äntligen! Vi har till och med provat äta hösilage och det funkar.
Så jag rekommenderar varmt Eggersmanns och foderjäst! Men var beredd att magen vänder inte på engång, utan ge det lite tid!

hoppas det går bra!
 
Martha! du skrev detta
-Nej, den heter strukturmix, havrekomplettering menar du??? inte alls samma sak....

Det jag pratar om heter havreblandning som är som en välig! DET heter så havreblandning och är som små gräddpacket som min skulle ha 2gånger om dagen, det innehåller bakterier! jag har det till och med på papper från veterinären!
 
OK, jag fattade det som att det var ur Eggersmans sortiment du menade, men det var det ju inte då.... ;)
 
Jag har haft liknande magproblem när vi hade ett hösilage med alldeles för hög proteinhalt för några år sedan. Runt 100 i smrp/kg. Samma hästar reagerar inte alls på hösilage med lägre i protein. Jag visste sen tidigare att hästarna var känsliga för alltför vått hösilage men detta hade ca 60 i ts.
Vi gav havrehalm och gräsfröhalm att dryga ut det proteinrika hösilaget med, men fick inte ordning på magarna förrän vi också gav dem ett par kurer med PROTEXIN. Det är en pasta som ges i spruta "typ avmaskning" och innehåller hela komplexet av snälla magbakterier, inte bara en eller två av dem som de flesta andra magmedel. Varje spruta räcker till en 5-6 dagars kur. Jag gav 2 kurer med någon veckas mellanrum. En av hästarna fick senare ytterligare en kur för att hålla magen i trim. Om inte vet. har det så kan denne beställa från Kruuse (därifrån beställer ofta vet. en massa annat också). Tror man kan beställa direkt också - se länken.
 
Hade liknande problem med min häst i vintras/våras. ..jag provade m potatismjöl, blåbärsproviva, halm mm. Till slut tog vi en hygienanalys på höet och det visade växt av mikroorganismer som orsakar mag- tarm och luftvägsproblem hos hästar. Har sedan dess bytt stall och bytt till hösilage, min pålle är numera normal med ngn enstaka lös hög.
Det kan finnas anledning att kolla över hur loftet och förvaringen av hö ser ut: ofta ligger ju loft ovanpå stallet från vilken hästars värme avdunstar och det i kombination med ett läckande tak utgör ju en "härlig" grogrund för alla möjliga sporer mm..
 
Tack så mycket för alla tips! Hästen ifråga har nu varit torr därbak i två dagar och jag hoppas förstås att rinnandet är ett minne blott. Om inte ska jag se om det är möjligt att beställa hem Eggermans Strukturmix på ett eller annat sätt. Jag kollade innehållet och ingredienserna verkar inte skilja sig markant från de i Fibergi (vet alltså inet om förhållandena). Kanske motsvarar Eggermansortimentets örtpellets örtinnehållet i strukturmixen och kan tillsättas Fibergi (som Frost alltså äter i dagsläget)? Har nån en påse och kan läsa!? :)
Jag har sett att många diskuterar foderjästens vara eller inte vara i samband med diarréer. Någon som vet vad som gäller? Jag har också sett att man diskuterar olika sorters diarréer utan att skilja dem åt, den akuta kräver förstås en helt annan behandling än den kroniska. Vad gäller kronisk diarré tror jag att det i första hand handlar om att hitta ett foderalternativ som tillåter magtarmfloran att stabilisera sig. Att tillföra en bakteriekultur är säkert också bra, men lär inte hjälpa mer än tillfälligt om inte grundorsaken rättas till.

Ang strå - visst vore det önskvärt att ha halm av god kvalitet tillgängligt i hagen (eller i boxen, men nu har jag en häst med hostproblem uppstallad hos mig), men jag skulle ändå inte kalla en giva på 8 kg hö+halm till en häst på 400 kg för brist?

Vad gäller anemni eller ej så visade blodproven på normala värden, både gällande Hb och hematokrit.

Om höets hygieniska kvalitet; jo, man misstänker ju direkt skithö när något sådant här händer. Iallafall gör jag det... Vi får hö från bonden levererat en gång per månad och hans höhantering finns det inget att anmärka på. Vårt loft är hyfsat, men inte tillräckligt ok för att jag ska vilja ha hela årets höförbrukning där. Men vi har bla vasstak under yttertaket, det funkar ju bra vad gäller kondensen iallafall!

Bonden säljer hö till ett femtiotal andra hästägare och har dessutom själv 30 hästar i sitt stall. Ingen av dessa har reagerat på höet, inte heller de tre som står i mitt stall och tuggar samma som Frost.

katarina fast bakofram: Heter preparatet EquoPro?
 
jag fick det av en lokal verinär här uppe och på förpackningen så står det Havreblandning! Jag vet att det låter konstigt men det står så och när dom pratar så säger dom så! men jag ska kolla igen för säkerhetsskull! :) Hoppas att din häst bli bätte på längden också!
 
örtmusli,mash eller struktur equichamp kan ju vara ett alternativ till ditt fibergi...alla dessa borgar för bra magar....står det inte vad för örter som ingår på hemsidan??
 
Det är samma örter i alla Eggersmanns fodersorter, nämligen:

Timjan
Vitlök
Pepparmynta
altearot
spetsgroddblad(svartkämpar)
Gullvivarot
Fänkål
Anis
Hästhov(tussilago)
Kungsblomma

Alla har den funktionen att dom är bra för matsmältningen och luftrören.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 611
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp