_moa_

Trådstartare
En familj som har häst i stallet där jag har mina ger sin häst en massa konstiga frukter allt ifrån kiwi, banan, stjärnfrukt, melon och melon skal dom ger också grönsaker som tomat och gurka. :crazy: Jag vet att det inte är min sak om dom gör det men nu har dom även börjat ge mina hästar en massa skit. :mad:

Undrar nu om det kan vara farligt? Båda mina pollar är dräktiga och undrar lite extra för ena stoet är inte mitt och hon och hennes föl är värda ganska mycket och ägaren skulle döda mig om hon eller fölet skadas pga att någon gett hästarna massa konstiga frukter. :(
 
Jag skulle sagt till ordentligt om någon gav min häst massa saker!
Däremot så gav vi hästarna bla vattenmelonskal (obesprutat iof), rosépeppar mm, när jag jobbade i Spanien. :d
 
De frukter du räknar upp är inte farliga. Jag ger själv min egen häst en banan varje dag.

Men jag hade INTE accepterat att någon annan matat min häst!

Immer
 
som sagt, det som de ger hästen är inte farligt. Men vad din häst skall äta skall bara du bestämma över.

Om jag var du skulle jag helt vänligt förklara att jag inte vill att de ger min häst någon extra mat, eventuellt med någon vit lögn som förklaring. Troligen vill de bara väl och då är det onödigt att fara ut mot dem.
 
nu har dom även börjat ge mina hästar en massa skit
Kallar du frukten för skit?

Frukt är nyttigt. Hästarna blir pigga och glada av frukt och grönt. :smirk:
Jag försöker ge så mycket jag kan av päron, banan, citrusfrukter, melon, äpple, vitkål & morötter.
Mest får stoet som är dräktigt! :)
 
Jo skit kallar jag det :)
Nä men alltså visste ju inte om det var farligt eller inte och då blev det bara så.

Bra att mitt ena dräktiga sto kan fortsätta och vräka i sig allt sånt då. :smirk:
 
Va bra att det inte var farligt för dom då. Kan dom ju få fortsätta och gluffsa i sig frukter då. :)
 
Hästar är växtätare! Frukt kan aldrig vara skadligt, så länge det inte är ruttet.
 
aha, så man kan ge vitkål också? Bra att veta :banana:
Jag brukar ge Dollar kålrötter bla. (och morötter, äpplen osv).
 
Man kan ge alla sorters frukter och grönsaker till hästar. Jag har alltid en påse i köket där jag lägger allt grönsaks och fruktavfall för att ge till hästarna.
Jag jobbade en gång på en gård som odlade sockerbetor och majs. Hästarna fick sockerbetor och majs som mellanmål, dom glufsade i sig det glatt. Dom hade lite svårt för majskolvarna, men kornen fick dom i sig. Jag har t.o.m. sett dom som har gett kronärtskockor och hela mandlar.
 
Man behöver inte vara så rädd för frukter...hästar är ju växtätare:)

Jag gav mina hästar några bananer och apelsin igår..de älskar det:) Fast de får bara ibland när det blir över inne som ingen äter upp
 
Vitkål är super till hästar som har lite låg aptit.
Sen så är det ofta billigare än morötter. :)
Hörde om en kbl. travare som inte åt det, men mina diggar det!
 
dålig aptit har då inte Dollar ;) Fast det kan ju vara nyttigt ändå! Har du provat andra kålsorter? (finns ju en del nu över jul)
 
jodå, sockerbetor har jag varit med om att hästar älskar. En ponny jag red på gotland en sommar, var halvt omöjlig att rida när de skördade sockerbetorna, eftersom att de la blasten i en hög på en åker, som han absolut skulle till *flin*
 
Min häst äter allt från kolaremmar till kantareller. (Jag ska utbilda henne till tryffelgris, eller... kantarellhäst)
Clementiner (med skal..! :eek:) är hennes nya favorit och lussekatter och pepparkakor är värsta godiset för henne. :)
Och hon älskar fruktsallad med vaniljglass :d -bortskämd häst?-
Hon dricker dessutom päronmer och passionsfruktsläsk :D

Frukt kan knappast skada, så länge man inte tutar i en massa besprutningsmedel...
 
Clementiner (med skal..! ) ........ Frukt kan knappast skada, så länge man inte tutar i en massa besprutningsmedel...

men hrm clementiner MED skal.. Hur vet du att de inte är besprutade? Jobbade på ett labb ett tag och frukten från söder är hårt besprutad för att hålla sej vid transporter.

Alla frukter som vi som människor skalar är jag mycket försiktig med att ge djuren oskalade. Meloner t.ex ger jag bara svenska som jag vet är obesprutade.
Hanldar givetvis om vilka mängder man ger. Enstaka har väl ingen betydelse.
 
Visst är frukt och sånt nyttigt,och jag kan också kalla frukt och grönsaker för skit..Det handlar också om i vilken kvalité allt är i.
Jag har satt upp lappar på mina boxar om att dei nte vill ha godis utav andra,mest för att jag kom på att en del i stallet gav näst intill ruttna mmorötter + en hel del sönderfrysta morötter till alla hästarna för att slippa kasta,och har man en häst som haft fångreaktion och pencillinchock(en i stallet ger även sin egen hästs gamla betfor till andra för att slippa slänga) och en med kass mage,då vill man inte att andra ska mata sina egna hästar hur som,när man själv är noga och kollar allt foder dagligen!
SEn kan vår tredje egentligen äta allt,verkar det som,hon verkar inte reagera på nått,men får ändå för säkerhets skull hänga på de andra två..
 
jodå, sockerbetor har jag varit med om att hästar älskar. En ponny jag red på gotland en sommar, var halvt omöjlig att rida när de skördade sockerbetorna, eftersom att de la blasten i en hög på en åker, som han absolut skulle till *flin*


Jag hade världens sötaste, vita lilla welshponny när jag var liten.

En dag hittade min, då 5-åriga lillebror, en sockerbeta som trillat av från en traktor. Han tyckte att ponnyn kunde få den...
Han fick tok-diarre!!! (ponnyn alltså!) Han lackerade hela den nymålade, vita boxväggen! Det var rena skräck-scenariot...!!! :D :D :D

Min familj får magkramp av alla skrattanfall som kommer om ngn nämner ordet sockerbeta+ponny...!!! :D :D :D :D
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 866
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Blev lite undrande efter ha druckit en smoothie och kände att det stack i tandköttet, jag började fundera över korsallergi och googlade...
2
Svar
38
· Visningar
2 240
Senast: Asko
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp