Frustrerad social valp vid hundmöten i koppel - ert bästa tips?

lillavovven

Trådstartare
Vår lille dvärgschnauzerkille Frippe har nu hunnit bli 4,5 månad och vi njuter av hur okomplicerad och trevlig han är! Det mesta går betydligt enklare än vad jag hade väntat mig, han är lugn inomhus (och rumsren sedan en dryg månad), sover långa nätter och har ingen brådska upp på morgonen, gillar att åka bil, sysselsätter sig själv eller vilar inomhus medan jag arbetar, kan lämnas ensam någon timme här och där utan ett knyst, verkar egentligen inte rädd för någonting och är enormt följsam då han får gå lös i skogsdungen bredvid vårt hus där vi leker kurragömma och nosar upp godis osv.

Det är just nu egentligen främst en sak som är problematisk, och det är hundmöten i koppel (och vi bor i en hundtät villaförort där det är så gott som omöjligt att undvika kopplade hundmöten på trottoarerna). Frippe vill helst hälsa på varenda hund, men det vill ju vare sig vi eller andra hundars ägare. I de fall då han släpps fram för att hälsa går det lugnt och fint till, liksom då han träffar utvalda andra hundar där de kan vara lösa. Problemet uppstår då han inte får hälsa, då han skriker som en stucken gris och vill fram till varje pris. Ofta promenerar mötande hund med ägare lugnt och ointresserat förbi medan Frippe sitter kvar och skriker förtvivlat (och outhärdligt genomträngande gällt) efter dem. Jag uppfattar det inte som att han är rädd, utan helt enkelt som att han vill hälsa.

Jag har som föresats att avleda honom med godis/fokus på mig då jag oftast ser mötande hundar före honom, men det hjälper bara delvis. Någon med erfarenhet av detta och tips på något som fungerade? Är det en valpgrej som kan förväntas gå över om hunden verkar lugn i övrigt? Det blir ju helt klart mer harmoniskt då han får hälsa, men alla råd säger ju att man bör sträva efter att inte hälsa på var och varannan hund...
 
Jag tror att det är jätteviktigt att du börjar motverka detta redan nu. Det finns ingen anledning att tro att det bara kommer försvinna helt plötsligt.
Jag skulle börja med skvallerträning, det brukar vara bra vid just sådana problem.
Jag låter aldrig mina hundar varken vuxna eller valpar hälsa på okända hundar, varför måste dom göra det? De har sina hundkompisar som de träffar och leker med, finns liksom inget behov av att hälsa på en främmande hund i några sekunder och sedan gå vidare? Jag skulle inte låta honom hälsa, framförallt inte när han beter sig så som du beskriver.
 
Låt honom inte hälsa alls. Annat än på kompisar som han ska träffa ofta i vardagen och då bara när det är lekstund. Möts ni utanför ICA, låt honom inte hälsa. Det bygger bara stress.
 
Tänk så olika vi tänker,min hundar får hälsa på allt som jag bedömmer är snällt och ägaren går med på,har aldrig haft problem med det,jag tar bort en del av det när dom blir äldre,har heller aldrig haft en hundilsk vovve.
 
Mitt skägg var lika dan som unghund. Det var noll hälsande och träning på fokus på mig och mååånga hundmöten.
I bland blir han fortfarande lite på och vill fram (för att hälsa...skäller och viftar glatt på svansen) om vi inte varit bland hundar på ett tag.
 
Ta med bästbästa leksaken ut :) Min Skalman är lätt brötig just nu och vissa vill han fram och hälsa på och vissa vill han bara skälla ut - ett pip från bästa bollen och den andra hunden existerar inte längre och så snabb lek då som belöning :) Han har tyckt bollen (Kong pipboll) är det bästa som finns ända sedan han var rätt liten, så den stoppar honom lätt om han är lös och jag ropar stopp om han vill springa fram mot en hund. Den finns aldrig framme hemma, mer än när vi just leker lite - annars är den mest med ut i min ficka.
 
Tack för alla kloka råd! Det som brustit hittills är nog mitt eget självförtroende kring att det kommer att gå att arbeta bort... Känner mig tilltalad av skvallerträning men inser att jag måste ge det mycket mer fokus än jag hittills gjort för att det ska få effekt. Ska också köpa en extra kul leksak för dessa situationer och se om det funkar som alternativ till godis.
 
Tänk så olika vi tänker,min hundar får hälsa på allt som jag bedömmer är snällt och ägaren går med på,har aldrig haft problem med det,jag tar bort en del av det när dom blir äldre,har heller aldrig haft en hundilsk vovve.
Nä hundilsken behöver dom ju inte bli av att få hälsa. Vi hade ju två 25 kilos unghundar som tyckte sig behöva hälsa på allt och alla. För att hantera dom så tog vi helt enkelt bort förväntningen på att hälsa på alla. Hur trevliga dom än var.
 
Min unghund är likadan. Hon är översocial och gallskriker och vill fram till mötande hundar. Jag låter aldrig henne hälsa så hon har inte fått det från att hon får göra det ibland, hon bara är sådan. Jag skvallertränar och det hjälper bra. Det viktiga är att man inte avleder utan låter din hund upptäcka den andra hunden för att markera det som trigger.
 
Det viktiga är att man inte avleder utan låter din hund upptäcka den andra hunden för att markera det som trigger.

Det är precis det här jag behöver få till, för avledning fördröjer oftast bara det vanliga beteendet. Hur markerar du upptäckten av den andra hunden, med klicker eller något särskilt ord/beröm direkt då hunden får syn på den andra hunden följt av godis/leksak då hunden vänder sig till dig, eller på annat sätt?
 
Det är precis det här jag behöver få till, för avledning fördröjer oftast bara det vanliga beteendet. Hur markerar du upptäckten av den andra hunden, med klicker eller något särskilt ord/beröm direkt då hunden får syn på den andra hunden följt av godis/leksak då hunden vänder sig till dig, eller på annat sätt?
Jag börjar med att klicka och ge godis. Att söka kontakt är ett senare stadie. Hunden ska i första steget bara koppla ihop "Jag ser en hund" med "Jag får godis". Så jag matar även om hunden tittar på den mötande och skriker. (De blir tysta av att äta ;) ) När hunden börjat koppla ihop att triggern är en annan hund, räcker det med att säga bra, så vänder hon sig mot mig. Det är där vi är just nu. Jag lekte även en del med henne i vintras då jag kunde ta av mig vanten och göra den till en leksak. Det är lite svårare nu när det är varmt ;)
 
Jag börjar med att klicka och ge godis. Att söka kontakt är ett senare stadie. Hunden ska i första steget bara koppla ihop "Jag ser en hund" med "Jag får godis". Så jag matar även om hunden tittar på den mötande och skriker. (De blir tysta av att äta ;) ) När hunden börjat koppla ihop att triggern är en annan hund, räcker det med att säga bra, så vänder hon sig mot mig.

Det låter konkret och görbart, tack!
 
Nä hundilsken behöver dom ju inte bli av att få hälsa. Vi hade ju två 25 kilos unghundar som tyckte sig behöva hälsa på allt och alla. För att hantera dom så tog vi helt enkelt bort förväntningen på att hälsa på alla. Hur trevliga dom än var.
Det var ju det jag skrev,att när dom blir äldre så tar jag bort en del,för är det bara en lite pinne eller fralla som vill hälsa är det ju inget större problem,men en 3-4 dobbisar då blir problemen större :D
 
Hallå där!
Har du lyssnat på podden Vår bästa vän? Om inte så rekommenderar jag den verkligen. Finns bland annat avsnitt om skvaller, hundmöten och kontakt.

Tack för senast förresten. Det var jättekul att ses!
 
Hallå där!
Har du lyssnat på podden Vår bästa vän? Om inte så rekommenderar jag den verkligen. Finns bland annat avsnitt om skvaller, hundmöten och kontakt.

Tack för senast förresten. Det var jättekul att ses!

Hej! Ja, jättekul att träffas! Och kul att få se fina Aska i verkligheten! Frippe var helt utmattad efter allt syskonbus.

Jepp, har faktiskt lyssnat på Vår bästa vän, bland annat just på några avsnitt om skvaller och hundmöten. Jag tyckte också att det var riktigt bra, dock var det tidigt i våras innan vi fick Frippe, så behöver lyssna med nya öron nu när jag har verkliga situationer att förhålla mig till.

Känner mig lite uppmuntrad idag efter att Frippe upptäckt en hund på avstånd och ätit godis med fokus på mig och sedan spanat vidare helt tyst på hunden tills den gått förbi. Han fick också godis då han upptäckte en skata och skällde inte på den heller, så det finns hopp!
 
Hej! Ja, jättekul att träffas! Och kul att få se fina Aska i verkligheten! Frippe var helt utmattad efter allt syskonbus.

Jepp, har faktiskt lyssnat på Vår bästa vän, bland annat just på några avsnitt om skvaller och hundmöten. Jag tyckte också att det var riktigt bra, dock var det tidigt i våras innan vi fick Frippe, så behöver lyssna med nya öron nu när jag har verkliga situationer att förhålla mig till.

Känner mig lite uppmuntrad idag efter att Frippe upptäckt en hund på avstånd och ätit godis med fokus på mig och sedan spanat vidare helt tyst på hunden tills den gått förbi. Han fick också godis då han upptäckte en skata och skällde inte på den heller, så det finns hopp!

Heja Frippe!
Heja dig också såklart, det är härligt när det går framåt.
Skvaller fungerade bra på min airedale när det gällde just fåglar. Men även skällande hundar på gårdar, bilar och cyklister.
Hundmöten var fruktansvärt svårt för både honom och mig och det var ett himla ståhej med det. Det fanns inte en oxfilé i världen som var mer intressant än den andra hunden. Men jag tyckte att det gick framåt och jag tror att det hade ordnat sig om han fått leva. De mognar sent.
Aska hängde som en trasa i famnen när vi kom hem och var trött även hela måndagen.
Vi hörs!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 192
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 433
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 894
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 571
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp