Bukefalos 28 år!

Frysen avstängd - är allt förstört?

Otherside

Trådstartare
Igår, när jag letade nåt i djupet av vår frys, stängde jag av den för att slippa larmet som börjar tjuta efter femton sekunder ungefär. Sen ... glömde jag starta frysen igen. 24 timmar senare insåg jag eländet, då brödet jag tog ut var mjukt... Liksom allt annat - glassen t.ex. är typ flytande.

VAD gör jag nu? Är allt bara att slänga?? En vanlig dag hade jag t.ex. gjort sylt av alla bär jag plockat under sommar och höst och som nu är tinade, men det är dan före julafton och jag har fullt upp med ALLT! Kan man frysa om nånting eller är allt bara att slänga...? Tusentals kronor mat som isåfall är förstörd..... Finns där NÅT man kan frysa om igen...?
 
Kan inte uttala mig om maten är ätbar eller ej, men hemförsäkringen borde täcka en del av kostnaden för att köpa ny mat.
Min kompis råkade ut för det där för några år sedan och då ersatte hennes försäkring ganska mycket för en frys full av mat.
 
Kan inte uttala mig om maten är ätbar eller ej, men hemförsäkringen borde täcka en del av kostnaden för att köpa ny mat.
Min kompis råkade ut för det där för några år sedan och då ersatte hennes försäkring ganska mycket för en frys full av mat.
Det hade jag inte ens tänkt på! Tack! (Även när felet är mitt....?)
 
Igår, när jag letade nåt i djupet av vår frys, stängde jag av den för att slippa larmet som börjar tjuta efter femton sekunder ungefär. Sen ... glömde jag starta frysen igen. 24 timmar senare insåg jag eländet, då brödet jag tog ut var mjukt... Liksom allt annat - glassen t.ex. är typ flytande.

VAD gör jag nu? Är allt bara att slänga?? En vanlig dag hade jag t.ex. gjort sylt av alla bär jag plockat under sommar och höst och som nu är tinade, men det är dan före julafton och jag har fullt upp med ALLT! Kan man frysa om nånting eller är allt bara att slänga...? Tusentals kronor mat som isåfall är förstörd..... Finns där NÅT man kan frysa om igen...?
Jag skulle lätt frysa om bären och bara vara medveten om att de nog kommer att vara isiga som bara den. Är inte köttet helt tinat/fortfarande kylskåpskallt skulle jag ha fryst om det också omedelbums. Har det gått fel märker man det när man tinar igen tänker jag, men jag är inte så orolig.
Vad har man mer i frysen? 😅
 
Kan inte svara för all mat men vad jag har hört så ska man slänga glass som har tinat/smält.

Gällande resten av maten, om den är kall (kylskåpskall) så skulle jag absolut frysa om den. Mat som kan förvaras framme ett tag, tex bröd, skulle jag frysa in även om det blivit helt tinat.
 
Något liknande hände mig i veckan. Den var rätt precis på nollgradigt enligt sig själv. Slängde räkor, åt ungefär en förpackning kycklingnuggets men har sparat fryst grönt, bär och lite kött. Kommer få äta upp det snabbare än vad jag tänkt men tror det går bra. Är ändå lite oroad men antar att det kommer gå bra.
 
En frys som låter glassen bli flytande på mindre en 24 timmar efter avstängning är inte värd namnet frys, ifall du nu inte har den inställd på för hög temperatur från början (Den skal hålla mellan -18 och -22 grader i normal drift). Allt går att frysa om så länge förpackningen är obruten, men kött och bär kommer släppa mer vätska än normalt vid nästa upptining då cellerna som håller vätskan är förstörda, och glassen kommer ha iskristaller av vatten om man inte rör om lite då och då under nästa infrysning (2 gånger i timmen är lagom, tills det inte går att röra runt längre). Förtvivla ej dock, då vätskan från kött och bär går utmärkt att använda i matlagningen till såser eller sylt eller vad nu man nu tänker tillaga.
 
Igår, när jag letade nåt i djupet av vår frys, stängde jag av den för att slippa larmet som börjar tjuta efter femton sekunder ungefär. Sen ... glömde jag starta frysen igen. 24 timmar senare insåg jag eländet, då brödet jag tog ut var mjukt... Liksom allt annat - glassen t.ex. är typ flytande.

VAD gör jag nu? Är allt bara att slänga?? En vanlig dag hade jag t.ex. gjort sylt av alla bär jag plockat under sommar och höst och som nu är tinade, men det är dan före julafton och jag har fullt upp med ALLT! Kan man frysa om nånting eller är allt bara att slänga...? Tusentals kronor mat som isåfall är förstörd..... Finns där NÅT man kan frysa om igen...?
Slå igång frysen igen och avgör när du tar fram om det går att använda.
Jag hade utan tvekan fryst om utan att ens fundera. Så fort blir mat inte dålig. Den är ju kall hela tiden.

Däremot ska du kanske se över tempen i frysen. Lägg in en termometer. Om mat blivit mjuk på ett dygn kanske frysen är för varm?
 

Liknande trådar

Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
646
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp