frysmärkning

Hambo

Trådstartare
Jag fattar inte riktigt detta med frysmärkning, trots att jag tittat
på agrias hemsida och pratat med dom !!

Om min häst blir utdömd får jag då en liten summa pengar ( Han är nu 16 år) och all försäkring slutar gälla ?? Även för saker som han inte är utdömd för ????

Eller får han fortsätta vara försäkrad för andra skador ??
Jag har agrias försäkring maximal eller vad den nu heter och får
alltid ut för medecin etc...

Han får sin "dom" på måndag. Fast nu ska vi inte måla fan på väggen !!

Hej från en orolig Hambo
 
Sv: frysmärkning

Om han blir utdömd och du väljer att triangelmärka får du ut det han är försäkrad för minus 10000kr. Sen kan du fortsätta ha hästen försäkrad för 10000kr men då med reservationer för den skada han blir utdömd för. Hoppas allt löser sig och lycka till.
 
Sv: frysmärkning

Hur mycket har du i livförsäkring? Du får ut så mycket som du har försäkrat i liv som överstiger 10 000:- när du triangelmärker hästen. Du kan fortsätta att ha honom veterinärvårdsförsäkrad så länge han lever. Det enda belopp som sjunker när hästen blir äldre är livförsäkringen. När man triangelmärker så brukar man få en reservation i sin försäkring för det. Dvs. om du trigangelmärker för spatt så får du inte ut veterinärvårdskostnader och medecin för sådant som beror på spatten men, om din häst får t ex en sparkskada av en annan häst så får du ut veterinärvårdskostnader för det. Så länge du har samma vet.vårdsförsäkring så får du även ut. för medecin etc (dock inte om det är för det som han är utdömd för). Hoppas att det blev någorlunda begripligt!


Hambo skrev:
Jag fattar inte riktigt detta med frysmärkning, trots att jag tittat
på agrias hemsida och pratat med dom !

Om min häst blir utdömd får jag då en liten summa pengar ( Han är nu 16 år) och all försäkring slutar gälla ?? Även för saker som han inte är utdömd för ????

Eller får han fortsätta vara försäkrad för andra skador ??
Jag har agrias försäkring maximal eller vad den nu heter och får
alltid ut för medecin etc...

Han får sin "dom" på måndag. Fast nu ska vi inte måla fan på väggen !!

Hej från en orolig Hambo
 
Sv: frysmärkning

Tack ska ni ha båda två !!!
Nu är det begripligt !!

Min vet ville dömma ut honom får 1 år sedan, men jag trodde att hon
menade att jag skulle ta bort honom !
Det vill jag inte, han mår bra men har problems med sina ben.

samtidigt vill jag ha en häst som är ridbar !!

Nu får vi se vad dom säger på kliniken på Måndag

Hej från Hambo
 
Sv: frysmärkning

Hambo skrev:
Glömde !!
han är livförsäkrad för 45.000 !
Hej igen

Då borde du kunna få ut 35 000 och det är ju en bra start på en ny häst. Om det är en islandshäst så vet jag inte om de sänker livbeloppet redan vid 16 år, tror att det är 18 år. Jag triangelmärkte mitt gamla sto förra våren eftersom vet, inte kunde garantera att hon skulle kunna ridas igen. Däremot skulle det inte vara några problem att avla på henne. Hon var då 18 år och jag tror inte livförsäkringen hade sänkts något ännu då men, det gällde att plocka ut innan hon fyllde 19 år för efter det sänkte de livförsäkringen med 5000:-/år.
 
Sv: frysmärkning

jag fick ut hela liv beloppet
hästen är fortfarande försäkrad men reservation (i mitt fall) för hältor relaterade till orsaken han blev utdömd förr..annars gäller försäkringen som vanligt
har agria max utökad vetr. fortfarnde
 
Sv: frysmärkning

Tyvärr sänker dom det vid 16 år ! Eller om det var 15 !!:confused:
Nåväl...den som lever får se !
Hej från Hambo
 
Sv: frysmärkning

Det är upprepade hältor i min hästs fall också 1
Men han blir svår att avla på:smirk:
Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 754
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 775
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 788
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp