Bukefalos 28 år!

Fullmakt till årsmöte...

C

cinnas

Någon som vet hur jag ska formulera mig för att det inte ska bli något "tjafs" vid en eventuell votering.
Det gäller som sagt en fullmakt för ett årsmöte i en ideell förening, där jag inte har möjlighet att närvara.
Plats för årsmöte, namnet på föreningen, datum för mötet, namnet på den som innehar fullmakten samt mitt namn, adress, medlemsnummer och telefon nr. Är det något mer som ska vara med??

Mvh
Cinna
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Det ser bra ut! Om du vill kan du komplettera med att fullmakten endast gäller vid just det här årsmötet så slipper du återkalla den.

Det andra jag funderar över är hur ska fullmaktshavare rösta. Får h*n rösta som h*n vill för din räkning då behöver ju det inte skrivas in i fullmakten. Om inte så måste du uttryckligen i fullmakten skriva hur fullmaktsinnehavaren ska rösta för din räkning
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Jag skulle bevittna den för säkerhets skull. Om utifall det behövs.
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Så länge föreningen tillåter fullmakt för röstning så verkar det ok, men kolla den biten först.
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Vår förening tillåter ej röstning via fullmakt, så kolla upp detta noga.
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Fullmakten skall helst vara bevittnad, men här är det en fråga för vad föreningen kräver och vad som står i dess stadgar.

VIKTIGT!!!! Om du lämnar en fullmakt till en person, så skall det klart framgå vad fullmakten gäller för. Antingen enbart för röstning i en specifik fråga, eller så skall den gälla i sin helhet. Dvs, för hela stämman med samtliga frågor som kan tänkas uppkomma. Även sådana frågor som inte finns angivna på dagordningen, utan kanske skulle kunna dyka upp på exmpelvis övriga frågor. Då måste du klart ange för vad din fullmakt gäller, det är endast där den är användbar.

Skriver du då att fullmakten endast gäller för en specifik fråga, så kan din fullmakt inte användas för annat. Annars skall du ange att fullmakten gäller för allt som kan tänkas uppkomma under stämman, och fullmaktstagaren har således rätt att rösta i alla frågor som kommer upp för din räkning.
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Tack för alla svar!!

Fullmakten blir personlig och har skrivit att den bara gäller det här specifika mötet, dock inte preciserat i vilka frågor, litar på personens goda omdöme i de frågor vi inte gått in i detalj på...
Kilar ner till grannen för en "bevittningskråka"

Hmm, är inte så insatt i stadgarna vad gäller fullmakter, får ta reda på det.

Mvh
Cinna
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Fullmakten blir personlig och har skrivit att den bara gäller det här specifika mötet, dock inte preciserat i vilka frågor, litar på personens goda omdöme i de frågor vi inte gått in i detalj på...
Kilar ner till grannen för en "bevittningskråka"

Antingen får du klart ange i fullmakten, specifik fråga eller stämman i sin helhet. Annars riskerar fullmakten att bli underkänd, sen är det som sagt bra att kolla om föreningen accepterar fullmakter eftersom detta inte är regelmässigt för alla föreningar.
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

Normalt tillåts inte fullmakts-röstning vid årsmöte.
När röstlängden upprättas är det enbart dom medlemmar som betalt årsavgift som fysiskt är där som är röstberättigade.
Detta gäller alla föreningar som inte har några specialstadgar utan går efter RF:s stadgar.

Gick på kurs som Jan Wigdell ledde för två veckor sedan och han var VÄLDIGT klar på den punkten, tillåt INGA fullmakter, endast personliga röster, annars kan det väldigt lätt bli kaos + att det ser konstigt ut i protokollet.
Det blev inte gilltigt enligt honom.
"En närvarande och 25 röster på xxxx"
 
Sv: Fullmakt till årsmöte...

De flesta föreningar oavsett vilken typ de är tillämpar i mångt och mycket sk normalstadgar, sen finns det många föreningar som gör om sina stadgar utifrån vad som funkar i deras förening.
Det är här man måste kolla, är det tillåtet med fullmakt. Om så är fallet, finns det regler för hur en sådan skall vara utformad för att gälla och för vad.

Om det blir kaos, beror ju helt och hållet på de som håller i stämman. Här har vi inget kaos, eftersom alla direktiv kommer i kallelsen och sen är det bara för medelmmen att fullfölja sitt åtagande som medlem. Rösta eller låt bli, hos oss är det tillåtet med fullmakt och har ej heller ställt till några problem.

Boj som har varit ända upp i fastighetsdomstolen, och har rätt så här långt.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 049
Ekonomi & Juridik Lite osäker på var detta ska ligga, men... Säg att någon inte har möjlighet att närvara på sin ridklubbs årsmöte men ändå gärna vill...
Svar
8
· Visningar
1 074
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 148
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp