Brännskadad av värmedyna under operation

Gällande Lex-Maria, precis!
För mig var det helt nytt att det inte finns en motsvarighet inom djurvården. Hur är det möjligt egentligen?

Precis som @Philosophia skrivor så är Lex Maria baserat på att det finns en statligt finansierad myndighet, IVO, dit man kan anmäla. Eftersom djursjukvård finansieras privat finns inget motsvarande kontrollorgan.
Till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård kan man som djurägare anmäla specifika individer, t ex legitimerade veterinärer och djursjukvårdare, som felbehandlat ett djur. Nämnden prövar bara frågan om disciplinpåföljd, och man kan inte anmäla ett djursjukhus eller få skadestånd.

Ska man ta upp ett fall där ett djur dött under operation och det bevisligen berodde på misstag av leg djursjukvårdare(lungorna skadades p g a övertryck då Bernerventilen var stängd) utdelades en erinran, den mildaste typen av disciplinpåföljd.
Men jag hittar inget fall mellan 2010 och 2022 där någon leg djursjukvårdare fått någon påföljd utan att man varit säker på att en skada uppkommit av just dennes agerande och detta dessutom inte varit ett rimligt misstag.
 
Liknande fall har tagits upp i ansvarsnämnden men ingen har blivit belastad för något. Tvärtom är det större risk att bli ”fälld” om du inte använder extern värmetillförsel under OP pga risken för hypotermi, som är betydligt högre än risken för brännskada.
Ansvarsnämnden tar inte heller upp några ekonomiska frågeställningar eller krav. I TS fall verkar det främst vara ett skadestånd man är ute efter.
Med all respekt, så tror jag du missuppfattat mig om du tror att det främst är skadestånd jag är ute efter. Det delen är en väldigt lite del på det stora hela för mig. Det tycker jag framkommer tydligt i det jag har skrivit och jag har även nämnt det rakt ut
 
En värmevakt är en sensor (termometer) som mäter där det är viktigt att rätt temperatur hålls, och varnar om temperaturen går utanför de riktvärden man satt. Som att ha en termometer i akvariet istället för att enbart förlita sig på att doppvärmarens termostat fungerar.

Det finns redan en mängd varianter för olika tillämpningar, och inte ens med höga krav på tillförlitlighet är de dyra. Jag utgår ifrån att det är något som redan används medicinskt? Som ingenjör skulle jag aldrig använda värmning utan att ha temperaturövervakning på den kritiska platsen.
Ja, jag är helt med på att värmevakt är namnet på den sensor som reglerar(?)/kontrollerar värmen i dynorna, och att sådana av hög kvalitet redan används i värmedynorna i vården.

Jag blev bara väldigt förvirrad av användaren jag frågade eftersom det har pratats i tråden om att ha extra personal på plats för att kontrollera värmen samtidigt som det pratats om att förbättra själva dynorna, så när användaren började prata om att man bara kunde anlita sistaårselever från gymnasiet för att hålla kostnaderna nere så blev jag extremt förvirrad vad dessa elever skulle göra: anlitas för att stå och kontrollera värmedynorna eller ta fram bättre dynor. Förstår inte riktigt hur gymnasieelever ska kunna knäcka en kod som de erfarna utvecklare som redan idag arbetar med att ta fram dynor inte klarat (dvs göra helt ofelbara dynor till samma pris som de har idag). Men jag förstår inte heller hur man skulle tänka dig att de få brännskador som sker skulle undvikas på ett kostnadseffektivt och praktiskt möjligt sätt genom att en gymnasieelev får stå i operationsrummet och mäta värmen på dynan.

Jag är med andra ord bara jätteförvirrad över vad gymnasieeleverna ska göra för att lösa problemet billigt :confused:
 
Precis som @Philosophia skrivor så är Lex Maria baserat på att det finns en statligt finansierad myndighet, IVO, dit man kan anmäla. Eftersom djursjukvård finansieras privat finns inget motsvarande kontrollorgan.
Till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård kan man som djurägare anmäla specifika individer, t ex legitimerade veterinärer och djursjukvårdare, som felbehandlat ett djur. Nämnden prövar bara frågan om disciplinpåföljd, och man kan inte anmäla ett djursjukhus eller få skadestånd.

Ska man ta upp ett fall där ett djur dött under operation och det bevisligen berodde på misstag av leg djursjukvårdare(lungorna skadades p g a övertryck då Bernerventilen var stängd) utdelades en erinran, den mildaste typen av disciplinpåföljd.
Men jag hittar inget fall mellan 2010 och 2022 där någon leg djursjukvårdare fått någon påföljd utan att man varit säker på att en skada uppkommit av just dennes agerande och detta dessutom inte varit ett rimligt misstag.
Leg djursjukskötare heter det, ganska viktigt eftersom en djurvårdare inte har universitetsutbildning eller legitimation. Termen djursjukvårdare finns inte 🙂
 
Med all respekt, så tror jag du missuppfattat mig om du tror att det främst är skadestånd jag är ute efter. Det delen är en väldigt lite del på det stora hela för mig. Det tycker jag framkommer tydligt i det jag har skrivit och jag har även nämnt det rakt ut
Du skrev ju dock att ni inte tyckte att kompensationen ni fått var nog, att ni söker upprättelse och att ni tittat på möjligheten för skadestånd i domstol. Svårt att tolka det på ett annat sätt än att ni önskar ett skadestånd.
Hur skulle en upprättelse se ut menar du, om det inte är det? Att det inte kommer hända igen går inte att garantera tyvärr, det har vi redan stött och blött flera gånger i tråden.
 
Du skrev ju dock att ni inte tyckte att kompensationen ni fått var nog, att ni söker upprättelse och att ni tittat på möjligheten för skadestånd i domstol. Svårt att tolka det på ett annat sätt än att ni önskar ett skadestånd.
Hur skulle en upprättelse se ut menar du, om det inte är det? Att det inte kommer hända igen går inte att garantera tyvärr, det har vi redan stött och blött flera gånger i tråden.
Det var jag som missförstod dig och inte tvärtom. Ber om ursäkt. När jag läste förut förstod jag det som att mitt främsta syfte att lyfta vad min hund varit med om var att jag önskar ett skadestånd. Nu när jag läser igen förstår jag vad du menar. Det stämmer ansvarsnämnden tar inte i den ekonomiska biten
 
Och alla Evidensia-kliniker pekas ut som att de inte skulle vara kompetenta.
Det gör de ju inte? "Evidensia, där Luna opererades, kommenterar inte enskilda fall. I ett mejl till Aftonbladet skriver företagets operativa chef, Linda Linde, att utrustningen sjukhuset använder är väl beprövad och kontrolleras kontinuerligt för att upptäcka eventuella skador."
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 671
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: Majvi
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 138
Senast: Chilodeur
·
Hundhälsa Ja, det finns (fanns?) ju en liknande på hästsidan och jag tycker vi behöver en här med. För jag behöver klaga lite. Först var...
Svar
16
· Visningar
2 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp