Bukefalos 28 år!

Funderingar kring gräsperioden...

T

Thes69

Vår ponny är glups och har enl förra ägaren en gång blivit "stel i nacken" av för mycket gräs. Finns dock inga tecken på fång enl veterinären som gjorde besiktningen när vi köpte henne i början av juni förra året. Eftersom vi bara har tillgång till bra gräshagar rekommenderade vet betesreducerar ute och fri tillgång av halm i boxen. Vi hade reduceraren på henne dagtid och tog in henne på natten fram till midsommar ungefär. När hon sedan gick ute dygnet runt hade hon reduceraren på sig hela tiden. Fr o m augusti fick hon sedan gå utan reducerar på dagen och togs in på natten. Det har funkat bra och hon har inte visat någon tendens till "stel nacke" osv.
Men nu börjar jag fundera på våren. Vi har ju inte haft henne någon vår än, så när bör vi sätta på reduceraren igen? Har hört att gräset är som värst fram till midsommar, men när börjar det "bli farligt" om ni förstår vad jag menar. Funderar även på om det är fel att ta in henne på nätterna även om de andra hästarna i stallet får gå ute nattetid. Vi äger bara 1 av 3 hästar i stallet och kan ju inte gärna tvinga den andra ägaren att ta in sina bara för att vår kanske inte klarar att gå ute dygnet runt.
Tacksam för råd och idéer hur man bäst löser det hela.
 
Sv: Funderingar kring gräsperioden...

Har en liten ponny som vi får vara väldigt försiktiga med då han haft fång. Så fort gräset börjar spira så åker munkorgen på. Han får hö på morgonen och i hagen 2-3 ggr per dag. Jag brukar då ta av munkorgen så han får gå utan mitt på dagen. När det sedan växt upp gräs utanför hagen som är ca 2dm långt så låter jag han få av det under några veckor. En näve 1:a gången men sen ökar jag på så efter 2-3 veckor får han beta i 5-10 min av högre gräs utanför hagen.
Efter midsommar får han vara ute på nätterna med samma högivor som innan. Då släpper jag även ut dem i skogs/ängshagen efter de har fått gått i den innan med succesiv ökning från 15 min per dag på eftermiddagen under några veckor innan. I skogshagen med munkorg och i vinterhagen utan. I mitten på juli får han gå utan munkorg dygnet runt i skogshagen men jag lägger ändå ut hö morgon och kväll för magens skull. Sen går han och har det bra där ända tills det finns risk för frost då åker han in på nätterna. Jag avmaskar inte heller under våren när faran är som störst. Lycka till,:) dom är värda det extra lilla pysslet!
 
Sv: Funderingar kring gräsperioden...

Tack snälla för ditt svar. Jag är lite nojjig, vill ju absolut inte att hon ska bli dålig.
 
Sv: Funderingar kring gräsperioden...

Detta är inte lätt att svara på eftersom det inte finns några "säkra" svar.

men jag gör ett försök ändå

Det första jag tänker på är vad veterinären menar med inga tecken på fång. Min ponny hade ett allvarligt fånganfall för två år sedan. Om jag tog hem en veterinär idag så undrar jag om den personen hade kunnat se några tecken på detta :confused:. Man kan se en ngt förändrad lamellrand vid verkningen men då måste man nästan veta att hon har haft fång.

En stelhet i nacken kan vara ett varningstecken på insulinresistens och om du har hittat ett sätt som fungerar så är det bra. Det första vårgräset innehåller massor av farligt socker men samtidigt så får inte hästen i sig så mkt. Men jag hade nog haft munkorg på i alla fall när det är farligt. Det är extra farligt soliga och kalla dagar med kalla nätter och minst farligt molniga varma dagar med plusgrader på nätterna.

Sedan tror inte jag att man ska tänka som att hästen vänjer sig vid gräset, det funkar nog inte på en IR häst. Den blir bara mer och mer IR.

Det är inte synd om en häst för att den får vara inne på nätterna i stället för att få fång. Sedan ska den inte vara fet när den äter gräs.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Funderingar kring gräsperioden...

Tack för ditt svar. Jag vet att man inte kan lita helt på en säljare, men enl dem hade detta hänt vid ett tillfälle (de ägde henne ca 2 år). De hade inte tagit dit veterinär utan fått råd av hästkunniga i deras stall. Tagit in henne från hagen och låtit henne vila i boxen då hade stelheten släppt. Veterinären och även hovslagaren kollade hovarna innan vi köpte henne, men kunde inte se några spår av "fångränder". Hur länge finns dessa kvar om de varit några? Jag har även varit i kontakt med uppföderskan och enl henne har vår ponny gått på lösdrift hela grässäsongen utan problem när hon var hos henne, men det är ju inget som säger att hon inte kan drabbas nu. Hon är normalviktig och rids regelbundet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 754
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp