Bukefalos 28 år!

Funderingar kring lastning

linafina

Trådstartare
Man har ju läst en hel del trådar här på bukefalos om just lastningsproblem och lastning överhuvudtaget.

Jag har själv haft en del problem med min pålle men vi är på god väg nu och som det är idag lastar min häst sig själv :banana:

Man har ju pratat med en del folk under årens lopp gällande lastning och lastningsproblem och jag blir förvånad när man hör hur en del lastar sina hästar.

Jag har alltid fått lära mig att man går upp med hästen och när hästen är helt uppe stänger man bommen och sedan tar man upp rampen. Hästen står inte uppbunden under tiden som detta görs utan binds först upp när bom och ramp är uppe.

När man sen ska lasta av går man in och lossar hästen först och sätter på grimskaftet innan man tar ner ramp och bom.

Vad jag har hört så är det många som binder hästen innan dom ens fått på bommen?

Lastar man själv så går det ju utmärkt att göra som jag skrivit också och det borde ju vara det bästa sättet tycker jag. Skulle hästen få för sig att backa ut när den sitter fast och bommen inte är på så blir det inte så trevligt.

Jag skulle vilja veta hur Ni gör när Ni lastar era hästar. Kör Ni med översta luckan öppen eller stängd och vad har Ni för transport? Hur ofta kör Ni med Er häst i transport?
 
Sv: Funderingar kring lastning

Min senaste hast var lite svar lastad, men hade vi lina pa hoger sida funkade det utmarkt, da gick hon snallt in. Vi behovde inte gor natt med linan, bara sta dar med den.
Nar hon kommit in gjorde vi som du sa med fastsattning, bom och allt sant. Nar hon val ar inne star hon snallt, hade kunnat sta hela dagen utan att klaga. Brukar inte kora med luckan oppen, eftersom jag anser det var stressande, men brukar ha den "pa andra halet" sa luften cirkulerar ordentligt. Val framme pa t.ex tavlingsplatsen brukade jag oppna overluckan och framdorren. Vi akte ca 2 ggr/vecka nar vi var igang som mest.
 
Sv: Funderingar kring lastning

har precis fått en ny pollen men ja tar iaf de vi alltid gjorde med ponnyn.
han är skit bra å lasta, han har rutinen iaf. går först av en gång på höger sidan sen in efter att ha "luktar" på rampen. mkt enkelt. ja leder lungt och sansat utan nån stress och mamma står brevid. efter som han är 15 men "ibland" får för sig jävulskap vid alla hantering så har vi alltid ett vanöigt dressyrspö i närheten (max 1m långtspö). man ser VÄLDIGT tydligt på hans ögon när han busar och då tar mamma fram spöt. BARA VISAR! och han går in snällt som annars.

vi har en värmlandsvagnen 4-hjul -02 skit bra! körde oftast med luckan öppen när de va han men de är något vi fått ändra på med den nya då han är mer stressad och ovan. något som vi tycker är jäte bra är om de finns 2 hack på luckan så man kan ha den lite öppen. de funkar super!

kör till tävlingar etc så under tävlins månaderna varje helg om man har tur :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar kring lastning

Alltid sorgerligt att höra ganska vanliga historier om hästar som piskas in, eller måste få en sopborset på rumpan eller linas in... Undrar alltid hur man är när ens häst försöker säga något och man inte ens intresserar sig för att lyssna...
Jag har en Ifor, 1 1/2 hästars front urlastad, boggie.
Jag lastar själv. Skickar in hästen, som har hö och mat i hösegel, stänger bom och ramp, går fram o knäpper fast när han har ätit, om han ska det.
Han är helt lugn, står ofta o äter i sin tp efter träning, så den betyder "hemma" eller något.
Däremot är han skeptisk till andra transporter, om man ska gå förbi, men jag har aldrig lastat honom i någon annan, skulle säkert gå bra.
När jag lärde honom såg jag till att ha god tid o redan innan bestämma mig för hur långt jag skulle komma varje träning. Typ dag 1 hälsa på hela tp. dag 2 vara med o öppna alla luckor och ramper. dag 3 gå upp på ramperna och äta där. dag 4 gå igenom tp. dag 5 gå igenom tp, dag 6 gå in och äta etc...
 
Sv: Funderingar kring lastning

Hej!
Min häst tog över en timma att lasta, när jag köpte honom, för tre personer!!!! Vi tränade en massa o sen så går han på genom att jag står på baklämmen och skickar på honom. Sen stänger jag helt där bak och sätter fast honom sist. När vi ska av lossar jag honom. Öppnar där bak drar LÄTT i svansen o säger back o då backar han lugnt o fint av. Funkar himla bra tycker jag. Vi åker en till två gånger per vecka.
/ C
 
Sv: Funderingar kring lastning

Asså min har alltid varit sårlastad föns nu hihi:DIaf om jag lastar tsm edm föräldrarna så lägger dem på bekbommen och ramåpen medans jag spänner fast.Men jag försökte häromdagen lasta själv.problemet är att stoet tror att hon ska backa ur transporten när jag backar för att sätt på bakobommen innan hon är fastspänd.Så det går inte att lasta själv.MEN JAG GÖR PRINCIPEN:GÅR IN MED HÄSTEN,SÄTTER PÅ BAKBOMMEN OCH SPÄNNER FAST GRINMSAKFTET.TAR UPP RAMPEN OCH SÄTNGER IGEN ÖVERLUCKAN OCH BERÖMMER OCH ÅKER IVÄG.
 
Sv: Funderingar kring lastning

Innan körkortet:
Jag in med hästen, pappa stängde bommen, sen knöt jag fast honom och tillsammans stängde vi bakluckan, sen stängde vi framluckan och åkte iväg. Så gör jag fortfarande om vi är två som ska åka.

Om jag är ensam:
1. Jag går in med honom, går ut och runt, stänger bom och lucka, knyter fast, stänger fram.
2. Slänger grimskaftet över halsen och så får han gå in själv (händer sällan så han brukar stanna brevid mig på rampen och bara se förvånad ut över att jag stannat, då får jag smacka lite så går han in, sötnos :D) sen stänger jag bom, baklucka, knyter fast, stänger fram. Denna lastningsteknik tar relativt lång tid jämfört med de andra. Som längst har det nog tagit 30 sekunder innan hästen är inne ;)

Jag har en enkelaxlad umesläp, kör nästan ingenting på vintern men ca varje vecka på sommaren. Kör alltid med övre luckan stängd.

Min förra häst var ganska svårlastad, vi provade linor typ två gånger, men dom slet han bara sönder, gick mycket bättre utan. På slutet så krävdes det bara att pappa höll i ett spö (typ dressyr/hoppspö) och om han stannade halvvägs in så la, läs la, han spöet bakanför rumpan så gick han in och fick maten som väntade på honom. Att vålda in denna häst hade varit stört omöjligt, han va biff x 3. Mat och tålamod fungerade bäst!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring lastning

Skickar in ponnyn och stänger bom och ramp, innan man sätter fast.
Om man är ensam och det är svårt att skicka, så kan man ta en longerlina och lägga runt bommen, och ta med sig bak. Då är det lätt att hålla emot i grimman, medans man stänger bak, utan att hästen sitter fast.
 
Sv: Funderingar kring lastning

Skickar in hästen till medhjälpare som står därinne längst fram. stänger bommen bakom och sen rampen, innan hästen binds fast.

ut: medhjälparen knäpper loss hästen innan vi öppnar ramp, och sen bakbom, och sen ber hästen backa ut till mig som står utanför.

Min häst har varit svårlastad då han inte tycker om trånga utrymmen. Åker därför helt utan mellanvägg med helbom både fram och bak. Han är 170 och fyller ut även hela utrymmet väldigt väl : )
att han tycker det blir trångt är även anledningen att han skickas på - han tycker inte om när man går in före utan vill ha hela utrymmet själv.

Har en Christ Comet 2004. Tidigare har hästen även åkt i Henras enhästars boggie.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 640
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Mia_R
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 855
Senast: animalasia
·
Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 831
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp