+Funderingar+

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

H0N3Y

Har en liten son på 9 dagar. . . mitt 1a barn :)

Funderar lite. . .

Hur mkt kläder behöver bebisar ha på sej när dom sover ?

Är juh rädd att han fryser samtidigt som jag är rädd att
han ska bli fööör varm. Har haft pyjamas på honom varje
natt typ. Han verkar nöjd iaf. Men jag funderar ändå. . :P

Hur länge ammar ni åt gången?

Min lill kille suger ca 15-20 min.. sen släpper han och somnar.
 
Sv: +Funderingar+

det här med pyjamas beror helt och hållet på hur varmt det är, för det mesta sover hon i bara blöjan.

hur länge hon ammar varierar ochså men ca 15 min. på kvällarna kan hon vilja äta betydligt längre medans natt målet är betydligt kortare ca 5 min.
 
Sv: +Funderingar+

Ett bra sätt att kolla om bäbisen är för varm är att känna i nacken. Är bäbisen svettig där så har den för mycket på sig.

VÅran bäbis sover också med pyjamas. Han hade en tunn bomullsfilt på sig också. Det var lagom. Nu när det blivit kallare har han haft ett tunt täcke på sig eftersom vi har fönstret öppet lite dygnet runt för att få lite luft (har stängd dörr för att hålla katterna ute...).

M.
 
Sv: +Funderingar+

Hur mycket kläder de behöver beror ju helt och hållet på hur kallt du har det hemma. Men i en normal lägenhet så brukar en bomullspyjamas och en tunn filt räcka fint om det inte till och med är för varmt... Känn på barnet när du tar upp honom, känns han kall, lagom eller svettig? Och variera efter det...

Ang ammning och hur länge så är det väldigt olika, min grabb är ju sju veckor nu och det kan variera mellan ett par minuter när han bara vill ammas för närhet och tröst. till uppåt en halvtimme när han är riktigt hungrig, fast då brukar det vara en rapning mitt i oxå... ;) Han är en riktig rapunge, medans dottern aldrig rapade när hon var liten...
 
Sv: +Funderingar+

Tack för alla svar, intressant att höra hur ni andra gör.

Jag brukar oxå ha en filt + pyjamas känns som om man
har det för varmt om man lägger på täcket =p

Vågar man sova med fönstret öppet ?
 
Sv: +Funderingar+

Om du hela tiden ser till att bebisen har lika mycket på sig som du skulle ha i samma rum, så blir det bra.

Om du sover med pyjamas och täcke, så låt bebisen göra det också.
Sover du naken?
Försök då att beräkna hur mycket ditt täcke motsvarar i bebis-pyjamas + bebistäcke.

Om du har med dig bebisen in i en affär, var noga med att klä av bebisen om du gör det eller tycker att det blir varmt.

De är små och har inte lika lätt att reglera temperaturen som vuxna.
Så kolla hela tiden att du själv skulle trivas i motsvarande kläder.
De behöver dock varken mera eller mindre än du behöver.
Men de kan inte vänta med att bli avklädda om det är för varmt som du och jag, för de blir överhettade då.
Om de fryser, så skriker de dock garanterat.
Så hellre litet för kallt än litet för varmt.
Det hörs liksom,
För varmt blir lätt alldeles tyst.

Självklart så kan du sova med öppet fönster.
Du kan ju ta ut bebisen i barnvagn, eller hur.
Kontrollera bara att bebisen inte blir kall.
Känn på händer och fötter, är de varma så är bebisen varm.
 
Senast ändrad:
Sv: +Funderingar+

klart du vågar sova med fönstret öppet, men det kräver väl att du har lite mer på bäbisen.
man kan ju ha dem sova utomhus i barnvagnen även vintertid...
 
Sv: +Funderingar+

Inte_Ung skrev:
Kontrollera bara att bebisen inte blir kall.
Känn på händer och fötter, är de varma så är bebisen varm.

Eller nacken, för att känna om bäbisen är FÖR varm.
 
Sv: +Funderingar+

ameo skrev:
man kan ju ha dem sova utomhus i barnvagnen även vintertid...
Just det, minns hur vanligt det var att mammor i Norrbotten lät (antagligen låter) sina bebisar sova utomhus i vagn ÅRET RUNT!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 339
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 179
Senast: Guldaskig
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 377
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp