Furhoffs gör succé med sin stubbåker

Tummen upp för såna initiativ!

Förstår inte varför så många bönder vill hålla borta ryttarekipage från deras marker när dem är färdiga för säsongen. Många häromkring vårplöjer så stubbåkern står bara där över höst/vinter, men bara en liiten del av bönderna tillåter ryttare att använda marken.
 
Wow, 17 hektar är inte lite det! O_o Heja bonden, suveränt gjort! :up:

Tänk vad härligt!
Vi har massor med fina åkrar runt stallet där jag står, både stubb och "vanlig" klippt fodervall. Men vi får inte rida där, inte ens på de åkrar som sen plöjs upp :cry:
 
Är det inte något rasistiskt deras skylt? Alltså är det något fel med att gilla andra bönder med, och annan mat än bara svensk?? Trist att man inte skulle vara välkommen att rida där för det :crazy:
 
Är det inte något rasistiskt deras skylt? Alltså är det något fel med att gilla andra bönder med, och annan mat än bara svensk?? Trist att man inte skulle vara välkommen att rida där för det :crazy:

För mig är skylten ganska given - de skriver i princip att vi upplåter vår mark till er mot att ni gynnar oss (och kollegorna - svenska bönder) - win win. Varför skulle det vara nåt fel med det? Det är absolut inte någon rättighet för ryttare att rida på andras mark (även om många tyvärr tycks tro det..).
 
Är det inte något rasistiskt deras skylt? Alltså är det något fel med att gilla andra bönder med, och annan mat än bara svensk?? Trist att man inte skulle vara välkommen att rida där för det :crazy:
Tycker också skylten är given. Som @mumin skriver.
Förstår nästan inte hur man kan misstolka den :o

Gynna svensk(producerad) mat,
köp svensk gris före dansk och så vidare.

Jag gillar indisk mat tex men ingredienserna jag köper kan ju vara hur svenska som helst :p
 
Var det i fjol de hade en skylt att man fick rida om man lovade att äta svensk kyckling? Av FB att döma så lovade ganska många det :p Då är det väl ett naturligt steg att utöka till 'svensk mat' denna gången - nästa år står det kanske 'svenskproducerade ingredienser till din mat oavsett receptets ursprung' :D
 
Var det i fjol de hade en skylt att man fick rida om man lovade att äta svensk kyckling? Av FB att döma så lovade ganska många det :p Då är det väl ett naturligt steg att utöka till 'svensk mat' denna gången - nästa år står det kanske 'svenskproducerade ingredienser till din mat oavsett receptets ursprung' :D
Japp det var det, är 4:e året i rad de har öppnat sina marker.
 
För mig är skylten ganska given - de skriver i princip att vi upplåter vår mark till er mot att ni gynnar oss (och kollegorna - svenska bönder) - win win. Varför skulle det vara nåt fel med det? Det är absolut inte någon rättighet för ryttare att rida på andras mark (även om många tyvärr tycks tro det..).

Borde nog ha gjort detta tidigare
citat från skylten vid stubbåkern: " Här får alla rida som tycker svensk mat och svenska bönder rockar. Gillar man andra bönder, konstig mat och fulkyckling får man rida hemma."

Nivån är låg värre, men ska försöka förklara.
Första delen är väl ok "Här får alla rida som tycker svensk mat och svenska bönder rockar."
Men sen spårar de ur... äsch det går ju inte ens att bemöta. Skulle inte sätta mina hästars hovar på den i åkern iallafall, och inte skulle jag vara tvungen att bara "rida hemma" för den sakens skull.
 
Tänk vad härligt!
Vi har massor med fina åkrar runt stallet där jag står, både stubb och "vanlig" klippt fodervall. Men vi får inte rida där, inte ens på de åkrar som sen plöjs upp :cry:

Antagligen för att man ser risken för att ryttarna inte kan se skillnad. Man litar väl inte på att det skulle ridas bara där man får, därför säger man stopp överallt istället.

Det där beror nog mycket på vilka erfarenheter historien har gett tror jag.
 
@Krokus Det får du absolut lov att tycka. Förhoppningsvis ser de flesta det med glimten i ögat o som jag uppfattar det är många tacksamma över att få rida där, o de som inte vill, slipper.
Jag tycker fortfarande inte det är konstigt att de passar på att trycka på att man ska gynna det svenska jord- o lantbruket, o det får jag lov att tycka.
 
@Krokus
Jag tycker fortfarande inte det är konstigt att de passar på att trycka på att man ska gynna det svenska jord- o lantbruket, o det får jag lov att tycka.
Det tycker inte jag heller är konstigt. Gynna närproducerad mat och råvaror.
Men det är den efterföljande texten som är osmaklig.
 
Antagligen för att man ser risken för att ryttarna inte kan se skillnad. Man litar väl inte på att det skulle ridas bara där man får, därför säger man stopp överallt istället.

Det där beror nog mycket på vilka erfarenheter historien har gett tror jag.

Ja så är det säkert. Och alltså, egentligen så spelar inte anledningen nån roll, markägarna får göra som de vill -de har ingen skyldighet att förklara sig tycker jag. Men då är det ett bra alternativ att sätta upp lappar om man FÅR vara nånstans.
 
Ja så är det säkert. Och alltså, egentligen så spelar inte anledningen nån roll, markägarna får göra som de vill -de har ingen skyldighet att förklara sig tycker jag. Men då är det ett bra alternativ att sätta upp lappar om man FÅR vara nånstans.

Ja jag tycker Loringas grej är super! Det får ju ganska mycket uppmärksamhet också så förhoppnignsvis sprids det, och det pratas ju även bland hästfolk vilket borde göra att de ryttare som inte sköter sig får bättre förståelse för lantbrukarna. Win - win på riktigt :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett gäng ponnypappor från Storbyns Ryttare har gjort dundersuccé på nätet med sin käpphästkadrilj! Men vilka är de egentligen? Och du -...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Superlativerna haglade under Ridsports läsarresa till Holland och unghäst-VM förra helgen. Många av de nöjda medresenärerna var nog lite...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hässelbyryttaren Therese Nilshagen var med i det svenska dressyrlag som tog brons på ridsports-EM i Göteborg. Idag är hon tillbaka på...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är svensk succé i polska Sopots internationella fälttävlan. Bäst går det för Sara Algotsson Ostholt, med Reality, som leder den...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp