Bukefalos 28 år!

Fyra av hennes hästar dog

(DT)
På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att hon ska få djurförbud.
- Det är en tragedi med hästarnas död och det är oklart vad som orsakat deras död. Däremot är det dokumenterat av veterinärer att hästarna var välvårdade, bedyrar Anette.

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article335463.ece
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Tycker du då att det är bättre att hon inte får hästförbud, och istället går och köper sig nya hästar??
(Om hon nu ens har råd med det efter att ha betalat vet. för fyra hästar :p )

Självklart tycker inte jag att hon ska ha det för evigt, men iaf att det blir något tillfälligt förbud att ha hästar DÄR, sas.
När så många som fyra hästar har dött av helt okänd anledning så är det ju något allvarligt.

Inga hästar dör av okänd anledning...symptomen pekar onekligen på nån form av förgiftning. Försök att se LITE realistikt på det här.
Skulle det vara självförvållat att förgifta sina egna hästar??... inte så troligt ... tänk att folk ska vara så snabba på att döma och ta parti mot den som blir utsatt för tragedier... men det är ju tur att ni INTE är represetativa i den riktiga hästvärlden...Det är lätt att gapa här utan att för den skull tänka efter!!
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

kl

Jag tycker inte att det är galet att hon får djurförbud innan man vet varför hästarna dog.

Fast genom ett sådant förfarande har man dömt en människa på förhand, varför skulle man då ens vilja veta varför hästarna dog?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är ju något skumt med det. Att ha hästar oförsäkrade, dessutom värdefulla sådana, låter inte speciellt seriöst??

Jag har en bekant med ca 35 hästar, 10 är försäkrade och resten oförsäkrat. Varför? Jo därför att den sammanlagda premien överstiger per år vad 2 normal hästar kostar, det kan hon göra många veterinär besök på. Det är en orsak, halvblod är ju generellt långt dyrare i premie än vad den ras jag har kostar. Jag betalar ca 1400 kr per månad för 5 hästar med totalförsäkring på allt, min bekant betalar för sitt halvblod 1670 kr per månad och detta gäller 1 häst i medioker livförsäkring.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det viktiga är ju att man har råd att betala veterinären när olyckan är framme.

Här verkade det ju inte vara något problem med det, sen kan jag känna instinktivt. Vem sjutton utsätter sin plånbok för detta, förgifta sina egna hästar, tillkallar veterinär för att sen få betala hela kalaset?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Vad menar du? Så här långt är det definitivt av okänd anledning!
Många djur dör av okänd anledning, obland är anledningen okänd trots obduktion!
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Ett djurförbud är att totalt slå undan benen för verksamheten.
Idiotförslag från inspektören enligt min mening o har knappast ngn chans att godkännas av länsstyrelsen.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Här verkade det ju inte vara något problem med det, sen kan jag känna instinktivt. Vem sjutton utsätter sin plånbok för detta, förgifta sina egna hästar, tillkallar veterinär för att sen få betala hela kalaset?

ja det verkar som sagt inte särskilt troligt.. men det som oroar är ju det läckande avloppet. Man undrar ju vems avlopp det är och vilken typ av avloppsvatten som läcker ut....Det borde ju miljö och hälsa titta på i första hand anser jag...
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Vad menar du? Så här långt är det definitivt av okänd anledning!
Många djur dör av okänd anledning, obland är anledningen okänd trots obduktion!
PL

Jag menar att det finns alltid en dödsorsak även om man inte alltid kan hitta den och i den bemärkelsen så får man väl i så fall säga okänd anledning.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Känner du personen i fråga eller varför tar du mitt inlägg så personligt?
Jag uttryckte bara min åsikt, min mening var inte att väcka förtret...

Om nu 4 hästar dött och orsaken är okänd, så är väl ett förbud bra tills man vet? Jag har inte spekulerat i VAD hästarna dött av. Det är ju just det som är det knepiga. Hon borde ialalfall inte ha fler hästar just där, det kanske är vattnet eller vad som helst.

Sen finns det säkerligen folk som skulle förgifta sina egna hästar, finns mycket sjukt folk tyvärr. Därmed inte sagt att det är vad som hänt i detta fallet.

Bättre att inte personen har hästar tills mysteriet är löst. Jag tänker på djuren i första hand, inte på människan.

Hur dyrbara var dessa hästarna?
Jag anser att det är bäst att försäkra sina djur, men om man väljer att spara pengarna hemma så visst, fine. Det viktiga är ju att man har råd att betala veterinären när olyckan är framme.

Nej jag har ingen aning om vem det handlar om.

Jag blir bara upprörd att det är så väldigt många som så enkelt dömmer andra utan någon som helst vetskap om vad som egentligen hänt ...

DET ÄR EN ENORM SKILLNAD PÅ ATT INTE HA HÄSTAR DÄR TILLS ORSAKEN ÄR KLARLAGD - OCH ATT SÄTTA DJURFÖRBUD PÅ EN PERSON...


Vanvård är ngt som absolut inte bör få fortgå/förekomma.
Olyckor kan drabba vem som helst, även dig...(och mig själv)
Jag tycker helt enkelt att väldigt många slänger ur sig saker "hej vilt" utan att tänka efter före...
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Då kan vi vara överens om att det ofta som i det här fallet finns okända anledningar.
Känt är det man hittat, okänt det man inte hittat.
Bara man skiljer på okänd o ingen.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det beror ju på hur man ser på saker och ting...jag sätter hellre djurens välfärd före människans känslor. Därmed "dömer" jag hellre en person för hårt än att djur tar skada.

Jag har svårt att förstå folk som direkt försvarar. Ingen vet, så därmed tycker jag det är bättre att denna person inte har fler hästar förräns orsaken är utredd. Och eftersom det gäller 4 hästar så bör orsaken kunna hittas tycker man. Självklart är det mycket tragiskt för personen om hon är helt oskyldig.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är ju något skumt med det. Att ha hästar oförsäkrade, dessutom värdefulla sådana, låter inte speciellt seriöst??

Och det är bra att hon har hästförbud, vill ni att fler ska dö:confused:
Detta inlägg visar bara på total okunnighet om ekonomi samt om reglerna för djurförbud.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Att jag inte samtycker med dig gällande ekonomi betyder inte att jag inte har någon kunskap.
JAG tycker inte man borde ha dyrbara hästar oförsäkrade. Vad det har man kunskaper om ekonomi att göra förstår jag inte, då det beror på vilken ekonomi man har. Man försäkrar värdefulla djur i min värld, sen hur du gör är upp till dig. Men jag tycker ändå det är konstigt att ha dyra tävlingshästar oförsäkrade. Men du får gärna argumentera varför det är fel?

Dina uttalanden skulle gärna kunna backas upp lite mer. På vilket sätt är djurförbud dåligt tycker du?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Vad vet du om den här djurägarens förutsättningar att hålla sina hästar oförsäkrade. Har har man reserver så är det självklart bäst att ha oförsäkrat, detta är grundläggande ekonomi.
De anmärkningar som finns redovisade räcker helt enkelt inte till för att ge djurförbud, dödsfallen spelar inte in här så länge de inte kan visas bero på skötselbrister.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Att jag inte samtycker med dig gällande ekonomi betyder inte att jag inte har någon kunskap.
JAG tycker inte man borde ha dyrbara hästar oförsäkrade. Vad det har man kunskaper om ekonomi att göra förstår jag inte, då det beror på vilken ekonomi man har. Man försäkrar värdefulla djur i min värld, sen hur du gör är upp till dig. Men jag tycker ändå det är konstigt att ha dyra tävlingshästar oförsäkrade. Men du får gärna argumentera varför det är fel?

Så din åsikt är den rätta?
Jag trodde att vi levde i ett samhälle där varje individ själv får bestämma hur man vill ha det angående sådana frågor:devil:

Dina uttalanden skulle gärna kunna backas upp lite mer. På vilket sätt är djurförbud dåligt tycker du?

Se P_L svar---

och förresten så finns det ettb bra ordspråk...att man inte ska kasta sten i glashus:D:angel:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Vad det har man kunskaper om ekonomi att göra förstår jag inte, då det beror på vilken ekonomi man har.

En enkel matematik baserad på min bekantnings premie på sin enda häst ett halvblod, A1 försäkrad för 50000 kr liv och 50000 kr veterinär. Månadsprmeien ligger på 1670 kr. Om vi multiplicerar det 4 gånger så är månadskostnaden 6680, slår man ut detta på ett helt år krävs det inget geni för att se den ekonomiska aspekten på det hela.
6680 x 12 = 80160 kr i premier per år.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

De anmärkningar som finns redovisade räcker helt enkelt inte till för att ge djurförbud, dödsfallen spelar inte in här så länge de inte kan visas bero på skötselbrister.
PL

Fast om vi säger att hästägaren nu skaffar fyra nya hästar, Utan att ta reda på orsaken - och alla dessa också dör.
Vore det inte bättre om hästägaren fått ett tillfälligt djurförbud, istället för att fyra hästar till ska behöva sätta livet till?

Själv tycker jag visserligen att det ska vara djurförbud i stallet och inte för ägaren, men ändå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar har avlidit i samband med en stor tågolycka vid Vattjom utanför Sundsvall. Hästarna tog sig ur hagen och ut på tågrälsen där...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog under tisdagskvällen i en trafikolycka i Björkeryd, Småland. En lastbil med släp körde på en samling hästar som befann...
Svar
8
· Visningar
1 822
Senast: EmmaW
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog vid en kollision med en lastbil på väg 31 mellan Ekenässjön och Stensjön under tisdagskvällen. Ytterligare två hästar...
Svar
1
· Visningar
1 153
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) I januari 2010 hittades en häst död i sin box. En veterinär som kallades till stallet tidigare då hästen inte mådde...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp