Fyrverkerier

Har jag tagit fel på dag eller förlorat hörseln. Nyss ute och fixat med hästarna men exakt noll närvaro av explosiva varor.
Lite konstigt. Även här ute i landet ingenstans bortom alla vägar brukar det smällas lite då och då under kvällen, och sedan lite mer intensivt (men från långt håll) i 15-20 minuter kring tolvslaget. Blir intressant att se hur mycket det blir kring midnatt i år.

Men jag är positivt överraskad av den totala tystnaden i år - dvs än så länge! 0,0 smällar hörda än.
 
Såg att Landvetter flygplats upplåter en av sina långtidsparkeringar gratis mellan klockan 21-01 och ska servera vatten i skålar till hundar och finnas toaletter att använda. Det är ju förbjudet vid flygplatser att skjuta raketer så där är det lugnt. Tydligen finns det iniativ på flera flygplatser.

Finns också flygplatshotell därute som haft bra initiativ med övernattning för hundägare på nyårsafton och mat men det kostar ju såklart mer. Därför bra med gratisiniativet.

Har inte egna djur själv men vet vänner som varit på flygplatshotell med sin hund på nyår som även bott en bra bit ifrån.
 
Här är det riktigt skitväder, vilket jag antar kommer dämpa lusten att skjuta rejält. Sista åren har det minskat kraftigt här, så skönt. Katterna hanterar det bra, och vi går ut och fodrar hästarna vid tolvslaget och hänger hos dem tills det är lugnt. Vi har en häst som är rätt känslig för ljud, tidigare hade vi en som reagerade på ljuset. Sen ett par år tillbaka har vi nya fönster i stallet, och det är jättestor skillnad på ljudnivån nu. Det finns två hus några hundra meter bort - de år det skjuts därifrån kan det bli lite jobbigt, men jag har gott hopp om en hyfsat lugn natt i år som sagt. Men jag hade väldigt gärna gått och lagt mig nu!
Enda risken om det inte är väder för att skjuta ikväll är att de sparar det och randomfirar en bättre kväll när man inte är beredd.
 
Såg att Landvetter flygplats upplåter en av sina långtidsparkeringar gratis mellan klockan 21-01 och ska servera vatten i skålar till hundar och finnas toaletter att använda. Det är ju förbjudet vid flygplatser att skjuta raketer så där är det lugnt. Tydligen finns det iniativ på flera flygplatser. Finns också flygplatshotell därute som haft bra initiativ med övernattning för hundägare på nyårsafton. Har inte egna djur själv men vet vänner som varit på flygplatshotell med sin hund på nyår.
Jag tänker att förbudet kan utökas till: vägar, åkrar, skogar, tätorter, vattendrag, bostadsområden och kommersiella områden. Kanske, kanske kan det vara tillåtet för privatpersoner att fyra av vid Treriksröset mellan 23.58 och 00.02.
 
Jag tänker att förbudet kan utökas till: vägar, åkrar, skogar, tätorter, vattendrag, bostadsområden och kommersiella områden. Kanske, kanske kan det vara tillåtet för privatpersoner att fyra av vid Treriksröset mellan 23.58 och 00.02.


Ja frågan är väl bara vem som ska följa upp att det efterlevs. Är ju tyvärr inte helt enkelt löst problem särskilt inte glesbygd med få poliser.
 
Vissa passar på när ändå alla plötsligt accepteras fyra av livsfarliga vapen.


Polisen har larmats om en bilbrand i Gamlegården i Kristianstad.

Tre bilar har brunnit och en fjärde har skadats av värmen, uppger bilen.

Räddningstjänsten larmades till platsen vid 21.35.

I samband med räddningstjänstens arbete besköts personalen med fyrverkerier.
 
Folk har fa-an inget omdöme. Står och skjuter på en liten basketplan med bostadshus på kort avstånd (30–50 meter) runt hela planen. Stora jävla raketer, och små, och smällare. Klockan åtta börjades det. Jag HATAR fyrverkerier. Hatar!!!! Gör som Frankrike och förbjud skiten helt för privatpersoner!

Kommunerna kan få ha en vacker, koreograferad show klockan tolv om folk absolut behöver ha fyrverkerier. Med obligatoriska strategier för att de vilda djuren ska skrämmas iväg från platsen (snällt, lugnt) några timmar innan.

Men sedan får det vara nog!
 

Hon var stressad på box, men inte alls så farligt som jag var beredd på. Tror ingen annan ser stressen, bara jag som känner henne väl. Nu är hon ute igen. Det smäller i fjärran, men hon är inte stressad utan bara lite lågmält bekymrad. De andra är som vanligt, även om flocken håller ihop lite mer än annars + att de står nära valackernas hage.

Blir det inte mer än såhär kan jag verkligen andas ut. Men mtp att stallägaren sa att det inte smäller alls och det absolut smäller så Ariel märker av det, så törs jag inte ropa hej än.
 
Sant, men då blir det nog inte samtidigt iaf. Och de närmaste grannarna är duktiga på att meddela när de jagar, så de skulle säkert säga till.
Det också, men jag hör till skaran som mycket hellre tar EN dag med storskrällar och är trygg resten av året än en massa bakhåll i flera veckor. Det är ju inte alla som har så snälla grannar, och om man till exempel måste droga djuren är det kanske ingenting man vill pyssla med flera gånger.
 
Något ljushuvud tyckte att det var rimligt att tända av en tårta från mellan två av höghusen. Jag är dålig på avstånd, men bedömer det vara kanske 75 m mellan husen? 9 våningar höga. Vissa raketer smällde ju knappt ovanför taken.

Det smäller fortfarande som vid tolvslaget, men i alla fall på lite mer avstånd. Katterna är okej. De fick dela på lite Secret Santa-godis när det var som allra värst. De är inte helt nöjda med allt oväsen, men det är liksom inget traumatiserande för dem - bara lite missnöje över allt oväsen som inte tar slut.
 
Här smällde det kanske femton gånger runt tiosnåret, ibland undrar man verkligen vad som är poängen? Liksom en fjutt - och så en halv minut senare en fjutt till... eventuellt tre på raken. Oavsett är det ju otrevligt om man är ute och råkar gå förbi just den där enda fjutten.
Vi har inte nått tolvsnåret här ännu, men jag räknar med kanske tjugotre smällar eller så. Ingenting mina djur bryr sig om tack och lov, men man tänker ändå på de som är ute. :heart
 
Lite smällande blev det kring tolvslaget men mycket begränsat och på många kilometers avstånd. Är så tacksam för att kunna bo så här, men lider med alla er som bor i mer utsatta lägen.

Låtom oss försöka igen att få stopp på det här. Det finns ett antal riksdagsledamöter som motionerat i ämnet, och vi borde hitta sätt att hjälpa dem att höja trycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp