Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

Mli

Trådstartare
Nu var det tre år sedan jag red sist och det börjar suga i häst-tarmen minsann.. det är ju jobbigt det här ju, känner att jag måste ventilera lite för att höra om jag är helt ute och reser i mina tankar.

Jag har för närvarande bara små ponnyer här hemma på gården och har plats för ett par stora utan problem. Jag har helt tappat intresset för ridsporten och vill bara ha en snäll, lugn och trafiksäker ardenner att rida ett par gånger i veckan. Lite ut i skogen, sen är jag väldigt sugen på den akademiska ridkonsten också. Har alltid velat ha ett kallblod eftersom jag gillar det temperamentet. Visst har man blivit lite feg nu när man har barn, det ju lite mer som står på spel ifall man skulle skada sig. Den ekonomiska biten är ju ganska lugn, har mina på lösdrift och köper hem storbalar med hösilage från grannen. Har fått slänga halva balarna i år eftersom mina djur inte hinner äta upp dom innan balen blir dålig. Så foderkostnaden är ju i stort sett densamma. Halm får jag nästintill gratis. Sen är det ju försäkringskostnaden.. men det kan väl inte kosta många kronor att att bara ha en veterinärförsäkring? Har inte mina småttingar försäkrade längre så jag har ingen koll på priset.

Sen är det ju det med tiden... tänkte köpa en unghäst som mest ska hanteras i år och sen kunna användas till nästa sommar. Har en bekant som rider- och kör in så jag slipper göra det själv. Sen tänkte jag att rida/köra ett par gånger i veckan mest när lusten faller på - dvs inget krav på arbete om det spöregnar eller om jag helt enkelt inte orkar( ställer ju givetvis krav på hästens psyke, men jag har stora marker och lösdrift så det är ju klart möjligt)

Tidsmässigt så är jag hemma på dagarna med mina kids som nu är ett och två år samtidigt som jag pluggar på heltid på komvux. Men min man jobbar bara 80% så visst borde jag väl ha tid utan att känna min stressad?!

Jag har hört från så många ställen att jag inte kommer orka eller hinna med en häst, men jag känner också att jag behöver göra något annat, något som bara är "mitt". Lite egentid, helt enkelt. Jag behöver ju inte ens åka hemifrån, bara gå utanför dörren. Förresten har dom byggt ett nytt ridhus ca 20 minuters skrittväg hemifrån, det gör ju mig inte mindre sugen direkt :crazy:

Är det nån annan som har någon input?
 
Sv: Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

Kan du tänka dig ett trevligt fullblod så vet jag en :angel:

Nu är ju min son bara 7 månader, men visst finns tiden och pengarna om man vill. Men jag känner faktiskt att jag inte orkar. Hade jag där emot haft en egen gård som du verkar ha hade det vart en helt annan sak, då hade de inte tagit halva dagen att bara ta sig till stallet.
 
Sv: Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

Njae, fullblod är nog kanske inte direkt vad jag hade tänkt mig. Kanske om den är grovt byggd med mkt man och hovskägg? :D

Jovisst finns tiden alltid, frågan är om man verkligen vill ta sig den..
Som mest hade jag 7 egna hästar hemma (varav 4 småponnysar som bara skrotade) men då hade jag inte lösdrift och jobbade heltid - och visst hann jag med det.
 
Sv: Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

Äh klart du hinner. Har du hästen på lösdrift är det ju bara att hugga tag i den, dra ett tag med borsten och slänga på sadeln om du vill det. Det är skönt att ha egentid också.
 
Sv: Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

De låter det definitivt som om du skulle hinna med. Skötseltiden blir ju i stort detsamma som du redan har, så då handlar det ju pm kanske tre timmar extra i veckan, om du ska rida/köra i den utsträckning som du önskar. Klart du ska ha en ardenner! :D
 
Sv: Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

Tidsmässigt så är jag hemma på dagarna med mina kids som nu är ett och två år samtidigt som jag pluggar på heltid på komvux. Men min man jobbar bara 80% så visst borde jag väl ha tid utan att känna min stressad?!

klart du kommer ha tid och finns det något mer AVSTRESSANDE än en skön ridtur i skogen? eller att stå och borsta på en stor vacker ardenner känns ju ganska lugnande de också ;)
 
Sv: Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

Jovisst är det avstressande med en ridtur ute i naturen (bor dessutom i ett naturvårdsområde = uuuunderbara ridvägar) eller bara att stå och borsta. MEN.. samtidigt är det väldigt stressande när man känner att man MÅSTE rida/köra av någon anledning och man inte själv vill/hinner/orkar. Det är det jag försöker komma runt, typ både ha och äta kakan :-)

Och faktum är att det går att sälja hästen ifall man känner att det inte var så kul.. inte för att jag tycker om att sälja djur, men det är ju alltid en möjlighet. Och med denna ardennern jag har spanat in mig på skulle jag tjäna en hacka om jag sålde den (underpris just nu pga snabb försäljning då ägaren är skadad).
 
Sv: Fyyy vad jag är sugen på häst igen!!

Vi är inte alltid jätteflitiga på att rida, på vintern om det är dåligt väder kan det hända att hästarna står tio dagar mellan gångerna. Och det är bara för att vi är för bekväma för att motionera dem. Har hittills aldrig haft några problem med det, fast det är ju svårt att få dem i toppkondition :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 290
Senast: Miiikaela_
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 467
Senast: Exile
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp