Galliano ökade i värde med 350 procent

(Ridsport)
RIDSPORT rapporterade tidigare i år om att Hovrätten upphävt en tingsrättsdom rörande ett hästköp. Hästförmedlaren Birgitta Kjellin AB dömdes att ta tillbaka hästen Galliano och ersätta köparen för köpesumma, utlägg och rättegångskostnader - totalt 680 000 kronor.

Läs mer...
 
Sv: Galliano ökade i värde med 350 procent

Jag tycker hela historien är tragisk för hästbranschen.

Jag håller med!
Det viktiga nu är att detta leder till en lagändring.

På sätt och viss tycker jag att det är bra att en stor, känd hästförmedlare hamnat i den här soppan, kanske kommer lagändingen snabbare då än om det varit en vanlig svensson som förmedlat.
 
Sv: Galliano ökade i värde med 350 procent

Jag håller med!
Det viktiga nu är att detta leder till en lagändring.

På sätt och viss tycker jag att det är bra att en stor, känd hästförmedlare hamnat i den här soppan, kanske kommer lagändingen snabbare då än om det varit en vanlig svensson som förmedlat.

Jag kan berätta om en bekant till mig som förmedlade en häst från Holland. En välutbildad och tävlad häst som var jättetrevlig. Tjejen som skulle ha hästen red den i förmedlarens stall i några veckor och flyttade den sedan till ett annat stall. efter ett par månader ringer dom och säger att hästen är tokig och livsfarlig. Det går inte att borsta den och absolut inte lägga på sadel. Den är sur och elak och livsfarlig. Och självklart måste det vara något fel på den för det har andra personer sagt. Den kollas på två kliniker och det finns inget fel på hästen utan tvärtom så bedömer veterinärerna att hästen är ovanligt fräsch.
Hästen åker tillbaka till förmedlaren för stt denne ska få en chans att kolla hur hästen beteer sig. H*n konstaterar att den är väldigt mager och har tappat alla fina muskler så nummer ett är att ge den ordentligt med mat och halm som sysselsättning. Sen hade hästen skaffat sig en stöddig attityd men svarade jättebra på både tillsägelse och beröm istället. Här börjar förmedlaren förstå att hästen har mått psykiskt dåligt och var understimulerad och dessutom svulten.
Behöver jag säga att det var inga problem att varken borsta eller lägga på sadel, hästen gjorde ingenting trots vad alla självutnämnda "experter" hade sagt. Tvärtom, hästen tyckte det var jättekul att få arbeta igen. (nu kom en 8 kg tung katt och la sig på tangentbordet så inte lätt det här)

Så förmedlarens uppgift var nu att få köparen att inse att problemet låg hos henne. Det visade sig att ryttaren var väldigt okunnig men hon ansåg inte det själv. Allt är ju relativt....

Men tänk om veterinärerna hade hittat något litet dolt fel som inte var relevant i sammanhanget men ändå kört på det. Då hade en jättefin häst säkert varit avlivad idag med epitetet galen och oridbar och förmedlaren hade betraktats som fruktansvärt oseriös.
 
Sv: Galliano ökade i värde med 350 procent

Ja men jag vet ju inte en massa annan fakta som kanske spelar stor roll. Hur säljaren betett sig, hur köparen sagt när den köpte hästen, hur köparen betett sig, tex vilka krav den hade. Osv, osv.

Och Ridsports synpunkter var ju även allmänna, något att tänka på i framtida hästaffärer. För det går ju inte att komma ifrån, det har blivit mycket tuffare att sälja häst nu, och inte allt för ofta så är det ju hästar som fungerat perfekt hos säljaren, och sedan är både oridbara och trasiga hos köparen.
Jag skulle sälja min förra häst för ett par år sedan, när jag var och besiktigade hästen på Strömsholm så sa veterinären att han ansåg det blivit "otäckt" att sälja hästar nu för tiden, köpare letar fel på friska hästar de inte klarar av, och säljaren borde sätta in summan den får för den sålda hästen på ett konto och inte röra pengarna för säkerhets skull på två år.
 
Sv: Galliano ökade i värde med 350 procent

Tur du kunde rädda din gamla häst!

Min första ridlärare råkade ut för något liknande. Han köpte en häst billigt och utbildade. Hästen var något så gudasnäll, ett nätt litet halvblod, perfekt som "damhäst". Ridläraren hade gärna behållit hästen själv när han utbildat den och använt den på ridskolan, men hästen var bara 4 år, och han hade inte plats för en häst som inte kunde "försörja" sig.
Så han sålde hästen. Det tog ett par månader, sedan fick han telefonsamtal att hästen var "dum i huvudet". Köparen berättade att de var otroliga mängder folk som måste hjälpa till först att sadla, sedan att hålla hästen så köparen kunde sitta upp. Det var alltså på nivån 3-4 personer att hålla hästen vid sadling, och några till för att kunna sitta upp! Ridningen var motsvarande cirkus.

Ridläraren åkte dit, sadlade hästen, red ut en sväng i skogen, hästen lika skitsnäll som innan han sålde!
Han köpte tillbaka hästen, sålde den till en tjej som vad jag vet hade hästen tills den dog av ålderdom över tjugo år gammal! Hästen gick också då och då på ridskola.

Så jag vidhåller, allt för många hästar är så lätta och trevliga som säljaren säger, det är köparen som krånglar till det!
 
Sv: Galliano ökade i värde med 350 procent

Jag vet en säljare som fick en spekulant som provred en 4-åring. Säljaren ansåg hästen för outbildad för en så ung ryttare, men köparna tjatade hål i huvudet på säljaren att få köpa, och efter gigantiskt mycket tjat och försäkringar om förstaklassig hjälp för att kunna ha en ung häst så fick de köpa hästen.

Det slutade i katastrof, de gjorde enormt korkade saker så fort de fick hem hästen, och nu klarar de inte av den och åker skytteltrafik till klinik för att leta fysiska fel på hästen. Hästen fungerade fö perfekt hos säljaren, var friröntgad och när säljaren åkte och red hästen så var det inga problem.
Erbjudande om att komma till säljaren och bo där och få hjälp med hästen avböjdes, likaså säljarens erbjudande om att förmedla hästen så att köparna får den såld.

Så inte sjutton är det lätt alla gånger att vara säljare!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp