Bukefalos 28 år!

Gallig och kan inte galoppera.

V

veronica94

Hej. Tänkte kolla om det är någon som har någon anning vad det kan vara för fel på min häst..
Har ett sto på 18 år och är connemara/varmblod. Började som medryttare på henne för ett år sedan och har henne nu på foder. Ända sen ja börja rida har hon varit knepig i höger varv och gör gärna allt i vänster. Hon var ren och fin i benen i början men sen magra hon av och fick då mer protein och fick då mer hö och även lusern. Efter det vart hon väldigt gallig i alla benen så hon fick troligtvis proteinöverskott? Men hennes gallor är idag forfarande nästan likadana nu äter hon ingen lusern och får inte massor av proteiner. Hon är gallig på alla ben utom vänster fram. Vänster bak har hon en stor galla långt ner på benet. Den varier ibland i stl och ibland är den hård- mjuk den blir även ofta hård efter ridning. Höger bak är hon "normalt gallig" men sen i höger fram är hon väldigt gallig i eller hon har även här som en hård knöl. Den blir alltid mjuk efter ridning och går ner men efter passet går den upp igen. Någon som har någon anning om vad jag kan göra åt detta? Ibaland hjälper det med lindor men ibland inte likaså liniment. Har även en till fundering.. Hon har ju alltid varit svår i höger men nu på sista tiden blir hon jätte arg vid galoppering i båda varven. Hon kan inte galoppera fram med bakbenen utan hennes rörelse med bak är typ jämfota hopp med bakbenen. Vi tror att det är fel på högerbak knä. Hon travar och skrittar utan problem bara problem vid galopp.
Mycket text... men jääätte tacksam för svar! Ifall det är någon som har tips eller vet något.. Tack!
M.v.h Veronica
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Jag skulle kolla så att hon inte har knäledsinflammation i bakknäna. Min 5-åring hade precis det beteendet och hade dubbelsidig inflammation. Det går nästan inte att se/känna någon hälta utan vi fick bedöva och se om det blev ett annat rörelsemönster.
Hon är nu ok sedan i somras och vi får jobba mkt med att lyfta lite extra på benen genom klättring o markarbete över bomserier.
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Jag hoppas att du kommer ringa och boka kliniktid redan på måndag.
Låter ju inte alls bra...
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Skulle ringt vet och bokat tid på klinik. Och bara promenerat med hästen tills du fått tid.
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

kolla även ryggen, Min häst hade liknande symtom och hade kissing spines...
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Okej. tack! Jo precis så här är det också visar ingen hälta. Hur galopperade din häst ?
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Skulle ringt vet och bokat tid på klinik. Och bara promenerat med hästen tills du fått tid.
Ja vet ska komma ut nu. Hade även ut equiterapeft men det hjälpte inte mycket. Har även en i stallet som hjälper till. Så just nu under en lång period har hon bara skrittats.
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Jag skulle kolla så att hon inte har knäledsinflammation i bakknäna. Min 5-åring hade precis det beteendet och hade dubbelsidig inflammation. Det går nästan inte att se/känna någon hälta utan vi fick bedöva och se om det blev ett annat rörelsemönster.
Hon är nu ok sedan i somras och vi får jobba mkt med att lyfta lite extra på benen genom klättring o markarbete över bomserier.

Okej. tack! Jo precis så här är det också visar ingen hälta. Hur galopperade din häst ? Hur behandlade ni ? Har hört att man kan spruta under flera gånger och då bli bättre.
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Ju längre tid du väntar med att få hästen undersökt och behandlad av veterinär, desto större är risken att skadorna blir permanenta (artros tex) och att hästen kommer att dömas ut. Man ska inte fortsätta att rida/träna en häst som under ett års tid haft problem som dessutom blir värre och värre.

Hästen är halt.
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Låter säkert som att jag inte brytt mig om hästen. Men kan säga att det har ja verkligen gjort och jag har hållt på massor. Men det är de att jag äger inte hästen och bet då inte vet kostnader jag är som medryttare på henne med en annan men vi bet mer och har henne som på foder men ägaren bor på gården så vi tar inga större beslut utan att prata med honom. Vet att hon inte varit bra och har då fått hjälp av en i stallet som är massör och kan massor. Hon har kollat henne o.s.v. Sen har det gått i vågor hon har blivit bra men sen gått tillbaks. Hade ute equiterapeft för ca 1 mån sedan. Då fick hon laserbehandling m.m Men verkar inte hjälpt. Vet va ute i dec och kollade urinvägsinfektion då fick hon pecillin. Sen har hon gått med back on track och haft olika övn. Nu förra veckan kollade hon tjejen i stallet på henne om det gett något resultat men hon kan forfarande inte sträcka fram i galoppen. Så då fick hon ta ett snack med ägaren och nu ska vet eller Håkan Lundell komma ut. Hon visar ingen hälta.
Så det har inte varit lätt eftersom jag inte äger henne och jag har varit den enda som brytt mig om henne.. hade varit lättare om jag ägt henne då hade allt varit gjort för länge sen!
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Har du kollat med en ET så att det inte är hästens SI-led som hoppat snett? Det brukar ge såna problem som att den får problem med något bakben..
Detta ger ofta andra problem såsom inflammationer i benen etc. Har sett många hästar som haft en konstaterad Kotledsinflammation som vägrat ge med sig och när de väl fick SI-leden tillrättalagd så försvann problemen! Kan vara värt att undersöka! Håkan Lundell är EXPERT på såna här problem så att han ska komma tycker jag är jättebra! Han kommer hitta det direkt och kunna rätta till det!

Lycka till!!
 
Sv: Gallig och kan inte galoppera.

Min häst var ovillig i traven, fruktasvärt stel fram. tog inte för sig och bockade och ökade bara traven när jag ville gallopera. Slänging trav...
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp