Gallor av Muscle Up?

Carolininen

Trådstartare
Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift.
Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär (kvällen och fram till morgonen).
Halmen är inte analyserad.

Fick hjälp av Krafft att räkna ut foderstat och pågrund av för lite protein i hösilaget ger vi enligt rådet Muscle Up.
Upplever dock att han har blivit gallig i bakbenen sen vi började med det.
Bör det oroa mig?
Känns ju också som att det är viktigt att han får i sig korrekt mängd protein.
Han motioneras 6 dgr i veckan men med lägre intensitet nu på senaste pågrund av underlaget i samband med -grader.
Mvh
 
Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift.
Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär (kvällen och fram till morgonen).
Halmen är inte analyserad.

Fick hjälp av Krafft att räkna ut foderstat och pågrund av för lite protein i hösilaget ger vi enligt rådet Muscle Up.
Upplever dock att han har blivit gallig i bakbenen sen vi började med det.
Bör det oroa mig?
Känns ju också som att det är viktigt att han får i sig korrekt mängd protein.
Han motioneras 6 dgr i veckan men med lägre intensitet nu på senaste pågrund av underlaget i samband med -grader.
Mvh
Bonusfråga: Hur gör man i min situation om man vill vila hästen en vecka? Inget kraftfoder alls? Reducerad mängd?
 
Min ena häst blir också gallig i bakbenen av för mycket protein. Jag sänker till han får den mängden kroppen klarar av.
Mina får liten mängd lusern och betfor och jag ger dem samma mängd även om de vilar. Bröt handleden i maj och då fick hästarna vila 3 månader, nu har jag opererat mig och det blir ytterligare 1,5 månads vila.
 
Ja, hög koncentration av protein kan ge vissa hästar gallor. Och jag har träffat flera som specifikt får gallor av t.ex. sojaprotein men inte annat protein.

Om det blir rimliga mängder, så hade jag försökt med lusern istället för Muscle Up. Det är ett grovfoder och hästar brukar tåla högre proteininnehåll i grovfoder mycket bättre än om det kommer från kraftfoder (jag vet dock inte vilken proteinkällan i Muscle Up är). Våra hästar får lusern och betfor som "bas" för sitt kraftfoder och den "basen" får de alltid, oavsett de arbetar eller ej.
 
om hästen har en foderstat uträknad för träning så sänk till enbart underhåll när hästen vilar :)

eventuellt prova byt proteinkälla om du behöver minska mer än till grundbehovet och gallorna kvarstår.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Magica
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 770
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 149
Senast: mumin
·
Hästvård hej! Mitt 4åriga halvblod/fullblodssto har på 2-3veckor tappat massor i vikt och muskler. Hon är normalt inte svårfödd - äter gärna...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp