Bukefalos 28 år!

Galopp nerför?

finapina

Trådstartare
Hej! Tänkte på en sak när jag red ut sist. Min häst saktar alltid ner till trav så fort det sluttar lite, lite nerför och vi galopperar.Antar att hen inte orkar hålla ihop sig och "bromsa" i galopp på ngt vis? Har jag rätt? Vi galopperar mkt uppför och det går galant. Tips på övningar?
 
Hej! Tänkte på en sak när jag red ut sist. Min häst saktar alltid ner till trav så fort det sluttar lite, lite nerför och vi galopperar.Antar att hen inte orkar hålla ihop sig och "bromsa" i galopp på ngt vis? Har jag rätt? Vi galopperar mkt uppför och det går galant. Tips på övningar?
Blir ju mycket belastning på frambenen i galopp nedför och i och med att så mycket tyngd hamnar fram tänker jag att det är svårare för dem att balansera sig.
Själv föredrar jag att inte galoppera annat än i väldigt svaga nedförslut då jag tycker att risken för rejäl avramling om de till exempel halkar eller snubblar känns större. Då tyngdpunkten redan ligger så pass mycket framåt könns det som att det blir svårare för dem att hitta balansen igen. Men det är bara min egen känsla. Har ingen vetenskaplig källa..
 
Jo, jag vill inte heller galoppera i neråt-backar men hen känns så väldigt känslig för underlaget ibland när det gäller att hålla galoppen.Bryter ofta av om vägen man rider på är lite ojämn/sluttar pyttelite osv.Men kanske det är balansen man borde jobba lite på då?🙂
 
Hej! Tänkte på en sak när jag red ut sist. Min häst saktar alltid ner till trav så fort det sluttar lite, lite nerför och vi galopperar.Antar att hen inte orkar hålla ihop sig och "bromsa" i galopp på ngt vis? Har jag rätt? Vi galopperar mkt uppför och det går galant. Tips på övningar?

En övning är ju att galoppera nerför?
Mina galoppvägar sluttar både uppför och nerför (mest uppför, väljer ju oftast det hållet att rida), och hästarna får lära sig att fortsätta galoppera oavsett. Man får räkna med att det går lite snabbare nerför i början, men jag brukar sitta upp ordentligt och tänka att de ska ha mer vikt på bakbenen.

Tävlar fälttävlan och ute på terrängbanan kan det komma hinder mitt i backen.
 
Hej! Tänkte på en sak när jag red ut sist. Min häst saktar alltid ner till trav så fort det sluttar lite, lite nerför och vi galopperar.Antar att hen inte orkar hålla ihop sig och "bromsa" i galopp på ngt vis? Har jag rätt? Vi galopperar mkt uppför och det går galant. Tips på övningar?
Vad gör hästen om du ber den att fortsätta? Vill den absolut inte så kanske den tycker det är obehagligt att galoppera nerför.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 696
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp