Ridtravare som blir het på uteritt

Quinnie

Trådstartare
Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock tillägga att hon inte skenar, utan bara har ett högt tempo och att jag kan stanna när jag vill. Hon vill bara inte samla när vi är just i skogen på öppna sträckor.

På ridbana eller åker, går det hur bra som helst! Hon har en fin galopp med en fast tretakt, samt kan jobba ihop sig och arbeta med rygg och bakbenen. Det vill bara inte fungera i skogen 😅

Och då våra ridpass är, speciellt nu på vintern, mestadels i skogen. Så vill jag inte att hon ska löpa så mycket hela tiden, men samtidigt så blir hon så himla pigg och på tårna om hon inte får galoppera på någon vecka.

Någon som har några tips eller förslag?
 
Sidvärtes var det enda som funkade på travaren jag medryttade för många år sen, hon var i aktiv träning för både vagn och monté. Skänkelvikning, försöka ha så mjuk kontakt som möjligt i tygeln (stadig eller hård kontakt triggar), låta hästens bens rörelser göra jobbet. Man kan inte kuta snabbt när benen korsar varandra.

Korta galoppsträckor, ner till skritt och sidvärtes. Prova galopp igen, ta ner till skritt innan det barkar iväg, upprepa upprepa. Prova skritta på lång tygel, om det går låta hästen göra det och slappna av en stund. Upprepa upprepa upprepa.
 
Om du inte tycker att det är otäckt och att vägarna passar för det kan ni ju faktiskt springa på det är inte helt fel att låta hästarna sträcka ut ordentligt heller allt måste inte vara jobb :)
Annars är det ju att sysselsätta hästen som på banan tex galoppera från sida till sida och öka och minska tempot gasa på en bit och samla ihop :)
 
Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock tillägga att hon inte skenar, utan bara har ett högt tempo och att jag kan stanna när jag vill. Hon vill bara inte samla när vi är just i skogen på öppna sträckor.

På ridbana eller åker, går det hur bra som helst! Hon har en fin galopp med en fast tretakt, samt kan jobba ihop sig och arbeta med rygg och bakbenen. Det vill bara inte fungera i skogen 😅

Och då våra ridpass är, speciellt nu på vintern, mestadels i skogen. Så vill jag inte att hon ska löpa så mycket hela tiden, men samtidigt så blir hon så himla pigg och på tårna om hon inte får galoppera på någon vecka.

Någon som har några tips eller förslag?


Testa övergångar kanske kan fungera. Så fort hon ökar minsta lilla så bryt av, skritta ta upp i galopp igen, skritta os.v. tills hon lärt sig att det inte är någon ide att försöka öka. Sen när det går bättre kör en lite längre galopp men var vaksam på om hon börjar öka och ta dp genast ner i skritt. Viktigt att hon går lugnt i skritten innan du tar upp igen i galopp.
 
Om du inte tycker att det är otäckt och att vägarna passar för det kan ni ju faktiskt springa på det är inte helt fel att låta hästarna sträcka ut ordentligt heller allt måste inte vara jobb :)
Annars är det ju att sysselsätta hästen som på banan tex galoppera från sida till sida och öka och minska tempot gasa på en bit och samla ihop :)
En del hästar behöver liksom få ”blåsa ur” ibland för att må bra, upplever jag. Särskilt om de har kapplöpningsblod (fullblod/travare). Bara få känna att de får springa i full fart lite, inte bara samla ihop sig och cantra i lugnt tempo.

Det gäller att man vågar och har en bra väg att göra det på, bara.

Andra blir hetare ju mer de får galoppera snabbt, där är det lite tvärtom, man får låta bli att låta dem gå så fort de vill, för ju mer man gör det, ju hetare och starkare blir det. Där får man istället vara noga med rutinen: När vi galopperar så är det alltid lugnt och fint, aldrig i full kareta.

Det beror på hästen. En del lugnar sig och bli mer avspända om de får gå för fullt ibland och sträcka ut, en del kokar över och tål liksom inte att få sträcka ut för ofta utan att bli lite odrägliga att rida sen.

Är det den senare sortens häst, så brukar jag trava ordentligt först, så att hästen är lite rastad innan man fattar galopp, inte galoppera på hemväg, och helst i uppförsbackar, gärna korta sträckor i taget så att man saktar av innan hästen hinner elda upp sig och bli stark.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 986
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Det är äntligen dags för galopp på min lilla ridtravare. Vi har galopperat förut både ute i skogen och på ridbanan, men det var...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp