galoppstjänklingar?

P

puffpinglan

Hej.
vad är det för en skillnad på höger och vänster galoppsjänklingar? jag vet att man ska göra olika i vilket var man är i men vad är skillnaden?
Bye.:)
 
Sv: galoppstjänklingar?

Det som man, mig veterligen, brukar lära ut på de flesta ridskolorna är att hästen fattar galopp för inner sittben (vilket ofta måste förstärkas med inner skänkel på en del ridskolehästar). Och inner skänkel är ju oftast höger i höger varv och vänster i vänster varv. (Just for the record: inner definieras egentligen som det håll hästen är ställd åt)
 
Sv: galoppstjänklingar?

Ska man göra det jätte tydligt.. så som iaf jag lärde mig när jag började är att i höger varv tar man fram inner skänkel och bak ytter skänkel och skänklar, i vänster tar man fram vänster och bak höger och skänklar..
 
Sv: galoppstjänklingar?

Ska man göra det jätte tydligt.. så som iaf jag lärde mig när jag började är att i höger varv tar man fram inner skänkel och bak ytter skänkel och skänklar, i vänster tar man fram vänster och bak höger och skänklar..

det är vad min kompis kallar "ridskolegaloppstjänkel" :D
 
Sv: galoppstjänklingar?

Jo, jag har okcså hört att en del lär ut det så, men min personliga åsikt är att det inte är riktigt bra. Varför? 1. Risken är att hästen flyttar in bakdelen eftersom en något tillbakadragen skänkel ofta är sidförande och 2. för att längre fram ska hästen fatta galopp för inner skänkel men byta för ytter. (iaf så som jag lärt mig men betyder inte att alla lärt sig som jag gjort)
 
Sv: galoppstjänklingar?

så har jag lärt mig och gör alltid så:D har inte tänkt på att de finns olika sätt.. eller såklart på vissa hästar kanske man bara behöver flytta bak ytterskänkeln en cm typ. eller typ att man kan vrida bäckenet (stavning??) men de har aldrig funkat för mig :((kanske för att jag mest rider små busonnyer:angel: förutom picce då som är välldigt känslig:D)
 
Sv: galoppstjänklingar?

Jag trodde man använde samma "stjänkling" i båda galopperna, fast omvänt:eek:
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: skiesabove
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 412
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
267
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp