Vägrar låta sig longeras i högervarv

elinahs

Trådstartare
Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem (är dock hennes svåra sida) men hon går framåt. Veterinär har kollat och det är inget fel på hennes höger sida och hon har inte ont någonstans. Hon hade inga muskler när vi tog över henne så vi fick jobba henne från marken en månad för att bygga upp muskler, i början gick det bra i båda varven. Nu går det inte alls. Vi fick vara 3 personer för att få ut henne i skritt i höger varv, efter nästan en timmes kamp. Så fort vi skulle få fram henne i trav tvärnitar hon och vänder tvärt om till vänster. Hon är framåt och inga problem i vänster varv. Vill verkligen kunna jobba henne från marken och inte endast rida konstant… har någon tips på hur man kan gå till väga? Använder ej spö heller då hon blir stressad.
 
Har ni provat att leda henne i höger varv på en volt och gradvis ge längre lina?
Med gradvis menar jag under flera månader och längre

Har hon dålig syn på ena ögat?

Jag såg en gång en häst (vbl. travare) som var så van att bli hanterad från vänster/gå i vänster varv så att när den skulle longeras i höger varv vred den huvudet åt vänster för att kunna se personen med vänster öga.
Så ... hanterar ni henne från båda sidorna?
Hästars ögon är "korskopplade till hjärnan" så det de ser med höger öga processas i vänster hjärnhalva och tvärtom. De "ser två bilder".
Jag skulle prova hantera henne mest från höger så hjärnan blir van vid det.
Du skrev:
Veterinär har kollat och det är inget fel på hennes höger sida
Det kanske är vänster sida som är problemet?
 
Är den startad/tränad?
Vid voltstart cirklar man ju på en högervolt för att sen snabbt vända en snäv sväng (beroende på spår) och sätta iväg.
Jag har upplevt att vissa travare har svårt med volter i ridning/longering innan de lärt sig att det inte bara betyder "klart - ett - två - KÖR!"
 
Travare som är tränade är lite speciella som de skriver ovan. Jag tycker att ni måste räkna med mycket längre tid innan hon kan lära sig. Räkna med ett halvår minst. Lugnt och stilla , en liten stund varje dag. Ta grimma och grimskaft och led henne runt. Börja med att svänga stor sväng åt höger när ni leder henne. Minska försiktigt. Allt lugnt och stilla. Jag skulle titta lite på positiv förstärkning så hon lär sig böja huvudet åt höger samtidigt som du startar eller ens vill gå åt höger. Bara en gång sedan beröm. Avsluta. Rid rakt så hon stärker båda sidor.

öva sedan longering på någon annan häst som är utbildad. Skippa de där kamraterna.
 
Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem (är dock hennes svåra sida) men hon går framåt. Veterinär har kollat och det är inget fel på hennes höger sida och hon har inte ont någonstans. Hon hade inga muskler när vi tog över henne så vi fick jobba henne från marken en månad för att bygga upp muskler, i början gick det bra i båda varven. Nu går det inte alls. Vi fick vara 3 personer för att få ut henne i skritt i höger varv, efter nästan en timmes kamp. Så fort vi skulle få fram henne i trav tvärnitar hon och vänder tvärt om till vänster. Hon är framåt och inga problem i vänster varv. Vill verkligen kunna jobba henne från marken och inte endast rida konstant… har någon tips på hur man kan gå till väga? Använder ej spö heller då hon blir stressad.
Jag tycker att det låter oroväckande att det gick bra i början i båda varven, och nu inte alls i höger varv.
Jag hade åkt till klinik om det hade varit min häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 300
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 217
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp