Gamla hästar

Sv: Gamla hästar

Min halvblodsval är 25 och "still going strong". Han är faktiskt piggare nu än när han var yngre! Han rids 2-3 ggr/v nu på vintern och 3-4 ggr/v under vår-sommar-höst. Han gör lite av varje och gick en lätt jakt så sent som i november! Då var han minsann ingen pensionär! Hur länge en häst håller beror ju på många saker - vilken ras det är, vad de har gjort & hur de haft det tidigare i livet och om de fått vara skadefria & friska eller ej ...
 
Sv: Gamla hästar

Tror du kan vara lugn, det finns nog många år kvar ;) Så länge dom får vara friska verkar det ju helt underbart (många fina bevis här). Var superkul att se bilder på gamlingarna. Gärna fler om någon har!
 
Sv: Gamla hästar

Hejsan!
En häst på min ridskola är 20år. Han rids något mindre än de andra hästarna, men han tycker att det är roligt att ridas och han är aldrig halt så han får nog vara kvar ett tag till :D
Om hästarna är friska kan man rida dem länge, i alla fall tills de är 20+ :)
 
Sv: Gamla hästar

Damen som jag tränar och rider är 20 år. Jag rider 5 dagar i veckan, tränar både hoppning och dressyr på henne. Tävlar på lokal nivå, hon älskar att hoppa, utan det skulle hon bli tokig! Jag tänker påp att värma upp henne ordentligt, jobbar mycket med lösgörande övningar. Ser också till att hon varvar ner ordentligt efteråt.
Ser till att skydda hennes ben ordentligt och att hon håller sig varm.
Kommer förhoppningsvis hålla något år till innan vi trappar ner ännu mera (hon har gått svår hoppning förrut). :)
 
Sv: Gamla hästar

ja rider/kör mitt fjordsto ca 2 ggr/ vecka
hon är 29 år men det märks inte:D
 
Sv: Gamla hästar

Jag rider en 26 årig vallack ibland, han är jättepigg för sin ålder.
 
Sv: Gamla hästar

Jag red förut ett russ som då var 26 år. Han reds 4 ggr i veckan o var hur pigg som helst! Tyckte det var roligt o bockade o hade sig. Han blev mest riden ute i skogen, men red dressyr i paddock sa 1 gång i veckan. Han var en f.d duktig tävlingsponny i hoppning, så jag hoppade med honom sa 1 gång var tredje vecka o han tyckte det var hur roligt som helst. Innan jag blev medryttare på honom blev han aldrig riden o alla sa att det verkligen såg på honom hur glad han var när han hade ngn som gav han så mkt uppmärksamhet.

pic_show_id18345916.html


När jag ridit han ca 2 år blev jag tyvärr för lång för honom o hittade en annan medryttarponny.
Några månader senare hörde ägaren av sig o sa att dom hade avlivat honom pga av kolik o vatten i lungorna :'(
Jag ångrar att jag slutade rida honom eftersom han mådde mkt bättre av det. Han skulle blivit 29 i år.
 
Sv: Gamla hästar

Min medryttarhäst är 28 år men är hur pigg som helst på travbanor.:rofl:
:)
Det beror på om hästen är sjuk kan man inte rida den så länge men om hästen är frisk ooch pigg så kan man rida den tills hästen säger i från.:bump::love:
 
Sv: Gamla hästar

Jag har två gamlingar i min ägo :love:. Dock rider jag inte någon av dem själv, utan de bor hos fodervärdar (ponnyn träffar jag dock dagligen - hon står i grannstallet). Halvblodsvalack, 23 år, bor hon kompis mamma som rider i skogen i alla gångarter och lite dressyr ibland 6 dagar i veckan. Hoppar småhinder upp till en meter eller så ibland med medryttaren. Fullt pigg och fräsch på alla sätt. Sticker i skogen ibland :). Avslutade dock tävlingskarriären i förtid som 15åring, då han fick en senskada och jag på den tiden ville hoppa o rida fälttävlan, och inte vågade riskera hans sena med sådant när den läkt ut, så därför fick han flytta till damen som har honom nu, och har haft honom i sju år.

D-ponnysto, korsning arab/nordis, 24 år i år. Har haft henne sedan hon var fyra och jag 13... Något grå i pannan och inte lika extremt lättfödd som förr, men i övrigt som vilken 15- åring som helst. Tidigare tävlat t o m LA/LA o MSV ft, nu rids hon 6 dagar i veckan, är fullt i gång med en dressyr o en hopplektion i veckan, och tävlar både hoppning och dressyr på LC-LB- nivå (med LA dressyr under våren som mål för ryttarinnan) samt deb ft med sin 15-åriga "lillmatte". Kommer för det allra mesta hem med rosett från tävlingar, och är fortfarande en hejare på omhoppningssvängar... Trivs som fisken i vattnet, och så länge hon trivs med det får hon fortsätta ridas för fullt. Börjar hon tröttna får hon trappa ner o bli pensionär.

Fast man får ju vara medveten om att gamla hästar kan "bli gamla" fort, och jag glädjs åt dem varje dag, och vlir lika glad varje kväll när jag åker förbi ponnyns stall och ser henne piggt titta upp ur höhögen och träffar lillmatte som säger att det gått suuuper att rida, för utom möjligen att hon var lite för pigg...

Min häst som jag har själv o rider o tävlar är 13, så egentligen inte purung han heller. Medelåldern på hästarna tillsammans är 20...
 
Sv: Gamla hästar

Hej!

Är nyfiken på hur folk gör med sina gamla hästar. Hur mycket motioneras dom (och hur gamla är dom?)? När börjar ni trappa ner på belastningen? Vad gör ni/ gör ni inte med era gamla hästar jämfört med när dom var yngre? Hur ser ni till att dom ska hålla så länge som möjligt.

Det är ju väldigt individuellt från häst till häst, men kan ju nämna dem jag haft hand om:

Angloarabvalack:
Jag började ta hand om honom när han var 21 år, red dagligen och tävlade (hoppning på låg nivå, 0,9-1m) fram tills han var 25 år. Han var jättefräsch hela tiden. När jag köpte egen häst var det för att denna herre skulle få leva ett lite lugnare pensionärsliv, samtidigt som jag ville vidareutvecklas i min ridning( mitt tävlande. Tog tyvärr inte lång tid innan han blev dålig och fick avlivas...:(

Min andra häst fick trappa ner på sitt tävlande då hon var 16 år (mest pga att jag hade sämre med tid) och betäcktes då. Hon reds kontinuerligt (5-6dagar/vecka) ända fram till fölning, och sporadiskt i ca ett halvår efter fölning. Sedan sattes hon igång igen, och lämnades iväg som ridskolehäst när det var dags att vänja av fölet. Gick ca 2 timmar/dag som lektionshäst, samt tävlades i klubbtävlingar fram tills det var dags för betäckning igen. Då åkte hon till stationen, och sedan fick hon komma hem till mig igen, och jag fortsatte hålla igång henne med kontinuerlig ridning och lite hoppträningar fram till nästa fölning, och efter fölning trappades ridningen ner igen i några månader (men hölls alltid igång med lättare markarbete) och vid avvänjning av fölet så trappades ridningen upp igen. Tanken var att hon skulle betäckas igen som 20-åring, men tyvärr blev hon halt på båda bak, så enda utvägen var att avliva... :cry:

Jag har haft väldig tur, eftersom markerna där jag hade hästarna har bestått av lagom mjuka sandvägar/stigar i skogarna som inte slitit på hästarnas leder på samma sätt som t.ex. lermark kan göra.
Jag tror att det bästa för en häst är att alltid få röra på sig i lagom doser för att hålla igång kroppen. Det gäller oavsett hästens ålder. Sålänge hästen är pigg och fräsch så har inte åldern någon betydelse alls, det gäller ju bara att vara lyhörd för sin hästs signaler.
 
Sv: Gamla hästar

Du behöver nog inte vara rädd för att köpa en 13-åring.Mitt sto fyller 15,1 juni och hon har nog sina bästa år nu.Lycka till med hästen
 
Sv: Gamla hästar

Jag tog bort min d-ponny valack född -76 i november (skulle mao fyllt 32 nu vid nyår), han tävlades regionalt i dressyr bland stora fram tills han var 21, därefter enbart några klubbisar tills han fyllde 25.
Han motionsreds ca 40 minuter 5 ggr i veckan i skritt, trav och galopp fram tills han var 29 då jag slutade rida honom pga tidsbrist vilket jag senare ångrade. Han tappade musklerna ganska fort och blev stelare efter jag slutat rida.
Självklart känns det tungt just nu, men det kändes "rätt" att ta bort honom när jag gjorde det.
 
Sv: Gamla hästar

när jag var skötare i ett stall med bara unghästar o sen en gamling på 33 bast äg ville att vi skulle motionera henne varje dag vi var ute fick dock inte rida i sadel eller hoppa men hon var piggare än vad unghästarna var o var ganska pigg på att skena iväg... tom äg rid henne som hon skulle vara tio
 
Sv: Gamla hästar

Har en 19åring som rids/tränas 6ggr/vecka. Och rids och tävlas förfullt och kommer så att göra tills hon själv inte vill längre. Köpte henne fö som 16-åring.

18098092.jpg
[/url][/IMG]

Senste träningen i januari i år
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 030
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Ni som har gamla hästar som inte kan tugga hösilage/ hö- hur ser deras foderstater ut? Hur fördelar ni dagens måltider?
Svar
0
· Visningar
840
Senast: malacogott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp