Gamla hästar

C

Cilia86

Hej!

Är nyfiken på hur folk gör med sina gamla hästar. Hur mycket motioneras dom (och hur gamla är dom?)? När börjar ni trappa ner på belastningen? Vad gör ni/ gör ni inte med era gamla hästar jämfört med när dom var yngre? Hur ser ni till att dom ska hålla så länge som möjligt.
 
Sv: Gamla hästar

Min gamling har haft vintervila nu, men skall sättas igång med en MASSA skritt. Ca en månad beroende på hur fort de går sen skall han travas igång o senare galoppen!

Han får massvis med mat och kommer ridas 5-6 dagar i veckan! Han skall ut till fodervärd som antagligen kommer starta honom i lite klubbätvlingar.
Han är 20 år i år! Han kommer inte att hoppas 140 som han gjordes för 5 år sen:P annars skall han ridas på som vanligt! En häst som motioneras regelbundet och får BRA mat håller sig ypperligt länge! kanske om en fem år att han kommer ridas mer sällan! =)
 
Sv: Gamla hästar

hej! Har en gammling på 27 snart 28 år. Han motioneras ca: 5 ggr i veckan men rider kanske bara 2 ggr då! Andra dagarna går eller tömkör vi! :d
 
Sv: Gamla hästar

Härligt att höra om en pigg och glad gamling! Hoppas min kommer vara pigg lika länge :)
 
Sv: Gamla hästar

min gamling är 19år nu, hon rids ca 5 dagar i veckan, mest i skogen och lugnare dressyrpass, men hon älskar att springa och är lika pigg som i sin ungdom. Men har blivit lite bekvämare och uppskattar inte ridning i regn/snö eller på hårt underlag.
tyvärr har hon fått lindrig artros på bakbenen så hon får inte hoppa längre, även om hon hemskt gärna skulle vilja.
Jag märker tydligt hur viktigt det är att hålla igång henne, hon blir mycket stelare om hon inte får röra på sig ordentligt. helst skulle jag vilja ha henne på lösdrift så att hon slipper stå stilla i en box hela nätterna men just nu är inte det möjligt.
 
Sv: Gamla hästar

I stallet där jag har min foderhäst är alla de andra hästarna "gamlingar". Ponnyn som är 28 rids 4-5 dagar i veckan, han hoppas dock inte speciellt mycket för att inte fresta på lederna. I övrigt är han pigg och fin (så pigg att många fortfarande inte kan hålla honom). Ponnytanten på 24 är i ännu bättre kondition, hon tävlas fortfarande lite av en medryttare på klubb- och lokalnivå. Nordsvensken däremot, som också han är 24, går numera bara på lugna uteritter då han inte gärna tar det lugnt, men ömmar på alla fyra benen om han springer för mycket... så med detta i bagaget blir jag nästan förvånad när folk pratar om sina gamla hästar å 15 år ^^

(för att inte tala om den gången som en tränare sa att min ponny började bli gammal när han var elva! :eek:)
 
Sv: Gamla hästar

Min ena ponny fyller 30 den 9/4 och rids inte längre. Jag bara gosar med honom nu. Han blir glad av att gå en kort promenad då och då, annars är han helt nöjd med att hålla koll på sin lilla flock i hagen. Varför han inte rids är för att han inte klarar belastningen längre. Dessutom börjar han se lite sämre och det gör att han tycker det är läskigt om man skulle tömköra eller så. Han var dock helt ridbar fram till förra våren, men blev bara sporadiskt riden då på gund av tidsbrist. Innan dess red dottern hästen ett par gånger i veckan och det tyckte han också var helt okej så länge en annan häst var med och gick före. Så länge han inte belastas mår han annars mycket bra trots sin ålder. Inte halt eller särskilt stel.
 
Sv: Gamla hästar

Min New Forest är 20år, pigg och glad dam!! I vinter har vi tagit det väldigt lugnt det beror då främst på att jag är gravid:) Mest skritt alltså.
Jag rider i skog & mark och som gammal ridskoleponny verkar hon tycka att pensionärslivet är underbart. Har även en medryttare, som dock inte är intresserad av att rida men som tömkör 1-2ggr i veckan.
 
Sv: Gamla hästar

Min 26åriga medryttarhäst går 5-7 dagar i veckan. Han går ute i hagen hela dagarna, dvs ut ca 7-8 på morgonen och in runt fem såhär på vintern. Höst och vår är han ute mkt längre och sommarn dygnet runt ute. Han måste alltid skrittas 20 minuter innan man börjar trava/galoppera och han är lite stel på för hårt eller för mjukt underlag. En normal tur är allt från 30 minuter till 1,5 timme. Var tredje vecka rider jag dressyr för min tränare (ekonomin begränsar där, inte hästens ålder).

Han har *peppar peppar* aldrig varit sjuk eller halt, har inga gallor och är inte tjock i benen.

Belastningen har trappats ner med åldern, han är utb. grand prix. Just nu rids han väl på lättC nivå men det är pga ryttarna, inte honom:angel: Ägarens dotter, som var den som utbildade och tävlade honom rider fortfarande piaff, passage och seriebyten när hon är på besök.
Självklart skulle han inte gå så hårt även om vi kunde. Han är pensionerad. Inte för att han vet om det...:p
Han hoppar inte hela pass och inga höga hinder eller serier men det blir väl åtminstone några småskutt i veckan för skojs skull.

Filmen är lite utdaterad, fullt sådär illa ser det inte ut idag:o Men det ger en liten bild av hur han rör sig. Hästen är nyss fyllda 26.
http://s63.photobucket.com/albums/h140/Lyrazel/?action=view&current=BK2.flv
 
Sv: Gamla hästar

gud jag känner mig ondisnt :D jag tycker inte att 18-19 är en särskilt hög ålder utan med som 45-50 i människor ålder...
beror ju självklart på vad de gjort i sina tidigare liv.

Rider en 21 åring som gått galopp, tror inte att hon är 110% fräsch i benen men hon visar inget och är pigg och glad, rider henne 2-3 g i veckan och tävlar lite klubb
 
Sv: Gamla hästar

Har en arabvalack på 21 år (blir 22 till sommaren). Han rids ca 5 dagar i veckan. Och då rids han i skogen och en gång i veckan åker vi iväg och rider lite "hårdare" markarbete för tränare. Hästen är pigg och fräsch, en aning gallig i benen, men inte mycket. Skulle säkert kunna ridas fler dagar i veckan, men det går inte pga min tidsbrist och lite ointresse från min sida.
 
Sv: Gamla hästar

Åh, som jag sa innan. Hoppas min älskade ponny får fortsätta vara pigg lääänge. Hon är 17 i år, men jag märker ingen skillnad mot när hon var åtta. Hon är pigg och gillar att arbeta. Får förhoppningsvis bli "evig ponnyryttare":D
 
Sv: Gamla hästar

Jag har 2 gamlingar hemma =)

1 gammalt travar sto som jag köpte i nov 00 (då 15 år gammal) Nu 23 år. nu rids hon i skogen på helgerna och ev någon dag mitt i veckan men i sommras så tränades hon distans på å gick ca 1 timme om dagen ungefär å va super fräsch. nu har hon tappat lite men de ska snart byggas upp igen =)

Sen har vi gammel hingsten på 28 årig arab =) han rids regelbundet mellan 3-6 dagar/vecka beroende på vädret. han tävlar lite cr dressyr och cr hoppningar (riktig läromästare) och älskar det. även han blev mkt distans tränad i sommras och gick lika mkt som hästen ovan och var super fin. Här e en bild på honom från i sommras när han var igång som mest. aningen svankig men har alltid haft väldigt markerad manke så då ser det ju värre ut än det är =)

17103122.jpg


Alla mina hästar går på lösdrift och det har nog gjort mkt också att dom rör sej hela tiden. tar jag in dom så e om stela å danna på morgonen så dom mår kanon av å gå ute.
 
Sv: Gamla hästar

Jättefin för den åldern, verkligen! :)
Och håller med att en välmarkerad manke får de att se svankigare ut.. har en sådan själv ;P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gamla hästar

Min blir 19 i år, gammal hoppehäst. Inte så värst gammal, men lite till åren har han ju blivit. Känns fortfarande som typ, 13 :) Pigg och glad. Fräsch och mjuk i kroppen :) Vi rider mycket ute i skogen, tömkör, skuttar lite och försöker oss på att rida dressyr då och då. Underbar vän som jag hoppas fortsätter vara i det här skicket LÄNGE till :)

Dock märker man ju nu att det behövs mkt längre uppvärmning för att han ska bli varm i kroppen.


Bild från i våras!

10349280.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gamla hästar

det är aleles underbart :love: hon har aldrig varit så fin i kroppen som nu när jag pillare med henne :) känns roligt efter som att han har nått allvarligt emot mig ibland :angel: (ägaren har haft henne i 3-4 år skulle jag tro)
 
Sv: Gamla hästar

shit , jag tycke att en häst på tetton år är gammalt, känndes skönt att läsa om att era hästar är så friska vid den ålde de lungna mig oxå trode inte jag hade me än 2-3 år innan hon skulle bli pensionerad
:)
 
Sv: Gamla hästar

13 år :eek: människa är du galen :rofl:
13 år anser jag som en UTMÄRKT ålder :D
 
Sv: Gamla hästar

Min "gamling"(höhö) är en tjugo år gammal fd travare men nu rids han som ridhäst. Han är lika pigg som en 10 åring måste jag säga!
Vi tävlar fortfarande men dock på hans villkor,han får säga till när det blir för mycket men än tycker han det är kul.
Han ÄLSKAR att rejsa! HElst med andra hästar.Jag skänklar då ingenting utan låter han löpa i sin egen takt. En rolig sak är att han vann hubertus upploppet mot 7-12 åringar;PSå STOLT:D
 
Sv: Gamla hästar

13 år :eek: människa är du galen :rofl:
13 år anser jag som en UTMÄRKT ålder :D


haha alla säger de men ä van vid 3 åringar , så är livrädd nu när jag köper min fösta häst som är 13 år ska inte tävla eller nått utan ska bara ha en bästa vän som jag ska rida ut med och träna lättare dressyr och hopp pass men , är rädd att jag kankse bara har 2-3 år jag kan rida så?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Lutten
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
725
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 028
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp