Gamla katter

simpan

Trådstartare
Funderar på att ta hand om ett par "gammelkatter", de är 7 och 9 år gamla. Nån som har erfarenhet av det och vet hur det brukar gå att flytta så gamla katter till nytt hem? Hur lär de sig var de bor? Jag menar, törs man släppa ut dem eller kommer de aldrig in igen? :crazy:

Dessutom har jag hund (hunden är kattvan men jag vet inte hur det är med katterna, ska fråga), katter brukar ju göra stor skillnad på hund och hund tror ni att de kan acceptera en ny hund? Tänk om de inte alls är hundvana, ska jag då överhuvudtaget bry mig om dessa katter och skaffa kattunge istället som får lära sig hund från början eller?

Jag har erfarenheten att katter blir gamla så jag har tycker inte att åldern på kissarna är så farlig, vad tycker ni? Hur hög är medelåldern på en katt? :confused: Familjens gamla kisse blev 23 år.

Nä, jag har huvudbry! Kom gärna med tips och råd om detta med att ta hand om gammelkatter!
 
Det har aldrig varit några problem i längden här, oavsett om missarna varit 12 veckor, 5 år eller 16 år (ja du läste rätt).

Solskenshistorien är Nisse, som flyttade vid en ålder av 16 år. Dessutom var han HYSTERISKT hundrädd.

När han var 18 år flyttade jag & en vovve in. Nisse bodde i garderoben rätt länge, men vågade sig sedemera fram. Då skaffade jag en jättestor greyhound (som inte var kattvan och dessutom fd kapplöpningshund). Nisse & greyisen blev med tiden BÄSTA vänner och kelade gärna.

Skaffade dessutom en 5-6 år gammal kattkompis med, inga problem.

När han var 19 år skaffade vi en kattunge. Efter några månader låg de och sov ihop, brottades på köksgolvet och Nisse levde verkligen upp.

För att ytterligare utsätta stackarn för saker skaffade jag en till greyhound när han var 20. han sa 'hej hunden, kul att du flyttat in, vi kan gosa om du vill? fast bara så du vet så är det jag som är Herre i huset här'.

Han togs bort för några veckor sedan. Men han verkligen BLOMSTRADE från han var 16 (och slapp sitt gamla hem...) och tills han fick somna när han var 20 år. Och trots åldern, trots att han var extremt hundrädd (han hade levt mååånag år med en dobberman som gjorde sitt bästa för att seriöst äta upp Nisse) och att han i början var väldigt skygg och förskrämd (sprang och gömde sig om det kom främmande, klättrade upp i gardinerna om han såg hunden och blev gravt störd om man flyttade en möbel) så var han de sista tre åren en mycket självsäker herre, som kelade med hundarna, lekte med sin unga kattkompis, kom och hälsade på främmande och intresserat tittade på när man möblerade om.

Katten innan det var 6-7 år (okänt) när han kom hit. Då hade han dessutom varit helt förvildad ett tag, inga bra erfarenheter av hundar etc. Han gick utmärkt ihop med Nisse, tolererade (men inte mer) hundarna och visste exakt var han bodde (trots att han i början bodde ute från scratch här).
 
Hmmm, du skriver att du och hunden flyttade in när Nisse var 18 år, då hade han väl redan hunnit "bo in sig" i sitt nya hem. Jag är orolig att om katterna inte är hundvana så kommer de ALDRIG att vilja komma hem igen eftersom det bor en stor schäferbest där :crazy:
Tilläggas kan att schäferbesten inte är påflugen utan lämnar katter ifred om de inte vill bli störda men hon är nog ganska sugen på att hälsa ifrån början....

Hur har ni gjort i övrigt, jag har fått tipset att hålla dem instängda några dagar för att de ska lära sig var de bor. Brukar man göra så? Tycker att det låter jobbigt att låsa in två utekatter några dagar, jag vet ju vilket liv det brukar bli om kissen inte får gå ut.....
Men å andra sidan så hur ska de veta var de bor om man släpper ut dem med en gång?
Fördelen är väl att deras gamla hem ligger på andra sidan Sverige så de springer nog inte tillbaka hem iallafall :devil:
 
Hmmm, du skriver att du och hunden flyttade in när Nisse var 18 år, då hade han väl redan hunnit "bo in sig" i sitt nya hem.

Jadå, det hade han. Men kom ihåg att han hade DÅLIGA erfarenheter av hundar och var livrädd i början. En katt UTAN dåliga erfarenheter reagerar med största sannolikhet inte lika starkt.

och Theo, katten som var 5-6 år gammal. kan dra hans story med. Han dök upp utsvulten och förvildad vid ett stall där en kompis stod. Stal mat av stallkatterna för att överleva. De började mata honom och fick honom hyfsat tam. Då skulle han skjutas sa stallägaren för han flög på dennes hund.

Jag erbjöd mig att ta hand om honom. Så han fick flytta hit, men i början fick han bo ute (vi visste ju inte hur van han var att vara inne). Så vi släppte ut honom ur buren in i stallet. Det är inte stängt utan de kan gå som de vill. Så fick han mat, och sen fick han burkmat någon vecka för att veta var han bodde. Men det var INGA problem, han försvann inte utan kom varje dag tillbaka till stallet efter sina rundor. Hundarna springer lösa och är således även i stallet men det var heller inga problem (de är kattvana). Inte heller sen när han fick komma in var det problem.

Du har en ENORM fördel iom att hunden är kattvan.

Hur har ni gjort i övrigt, jag har fått tipset att hålla dem instängda några dagar för att de ska lära sig var de bor. Brukar man göra så? Tycker att det låter jobbigt att låsa in två utekatter några dagar, jag vet ju vilket liv det brukar bli om kissen inte får gå ut.....
Men å andra sidan så hur ska de veta var de bor om man släpper ut dem med en gång?

Det är inte helt ovanligt man gör så, och jag gör det med innekatter/katter som accepterar att vara inne. Men so Theo skulle det varit plågeri atts tänga in. Så han fick goooodismat (burkmat, strömming, lax eller vad den katten nu anser ä godast i världen) för att få in var han bodde.

Senaste kattillskotten är två siameser, den ena är 5 år, den andra ett halvår. Har bott med hund förr, men inte nyligen. Innekatter båda två. Båda var ute redan efter någradagar här, och hade redan då FULL koll på var de bodde.

Så jag tror du oroar dig i onödan att de ska 'rymma' faktiskt.

Men, stäng bort HUNDEN i början!!! Låt katten undersöka hemmet några dagar innan du släpper ihop katt och hund. Jag brukar ha katterna i TV-rummet och ta in en hund i taget (jag har tre) och så får den ligga snällt på golvet så katterna får vänja sig lite fint. Sen tar jag in nästa etc. Såfort jag går ur rummet tar jag ut hundarna och stänger så katterna och hundarna inte kan kommain i samma rum. Efter någon vecka har jag öppet i hela huset, men på nätterna separarera jag hundar och katter någon vecka till.
 
OK, tack för tipsen. Stallet mitt är ju också alltid öppet såhär på sommaren så då kan de ju faktiskt fly undan dit om de vill.

Nu är det läggdags för min del, annars blir det inget jobb imorrn :smirk:

Jag återkommer till min lilla tråd imorgonkväll- hoppas på en massa bra tips och råd till dess!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 850
Senast: cirkus
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: Keb71
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: kolja
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp