Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

cactuspower

Trådstartare
Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon bor hos mina föräldrar då jag är "utflugen" o det är mest mamma som sköter dem) , att hon inte ätit under dagen. Då maten står uppe på diskbänken typ så fick hon i stället maten serverad på golvet, hon la sig sedan i en fåtölj i tv-rummet (drog sig undan) , så mamma stallde mat och vatten på golvet i det rummet.

Hon hade uppvisat samma beteende idag, jag åkte hit nu i kväll och hon kom fram till mig i alla fall. Jag träffade henne senast i förrgår men det är uppenbart att hon förändrats. Hon låter inte alls längre, varken jamar eller spinner. Detta är helt tvärtemot henne som brukar kunna "låta" rätt mycket. Katten har fått diagnosen hypertyreos och medicinerats (så gott vi kunnat) för detta. Hon ser ruggigare ut i pälsen och ännu magrare ut en vanligt..

En liten stund efter att jag kommit hem så ville hon gå ut, hon gick fram till halldörren, jag följde med ut så att hon skulle få sällskap i fall hon ev skulle dra sig undan nu när hon verkar må dåligt..

Tog sedan inne och la henne på sängen, jag verkar kunna ta/lyfta henne och det går ok men sedan har jag låtit henne få vara ifred, har legat med henne i sängen i tre timmar nu. Hon har ätit lite av favorit-blöt maten men har betydligt sämre aptit än vanligt, har även druckit ganska mycket vatten (har som sagt inte ätit eller druckit på 1½ dag). Upplever också att hon andas stötigare/snabbare än vanligt.


Det rör sig om en honkatt som blir 17 år i år.
Jag befarar självklart det värsta :cry: ska sova över här i natt så får vi se hur det utvecklar sig, ska även ringa vet i morgon. Om det inte verkar bli någon förbättring inom kort så förstår jag ju att jag får ta bort henne :( Vill ju inte att hon ska behöva lida massor, men får höra om vet. kan tänka sig åka ut i så fall, jag vill inte att hon ska behöva få pinas in i det sista med bilresa och vet besök på klinik då det är det Värsta hon vet..

:cry::cry::cry:
 
Sv: Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

Jag har inte mycket att tillägga men jag ville säga att det du skriver verkar vettigt. Håller tummarna för att allt går bra!
 
Sv: Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

Tack! Hon åt några tuggar till förut och allmäntillståndet verkade något bättre en liten liten stund, hon spann lite försiktigt när hon låg i sängen och jag klappade henne lite försiktigt.. men sen vacklade hon sig upp och gick iväg och la sig under pappas säng, har väll legat där en 40 min nu.. antar att hon vill vara ifred, får se hur det utvecklar sig :( Hoppas på det bästa, att det vänder, men förbereder mig för det värsta..
 
Sv: Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

Hon är ju en gammal katt... det är inte ovanligt att njurarna ger upp när de blir äldre och då mår de ofta illa vilket leder till att de äter mindre.

Usch, det är jobbigt när de blir gamla och/eller sjuka. Mina första katt blir 19 år i år och han börjar väl sjunga på sin sista vers, tyvärr. Sover mycket och väljer varma ställen. Går inte ut så ofta. Bajsar lite här och där. Har blivit smalare. Jag väntar bara på samtalet då mamma berättar att han har fått somna in.
 
Sv: Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

Tycker nog du borde försöka på tag på nån som kan ge henne en spruta...
 
Sv: Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

Bukandas hon? Jag skulle åka in till en veterinär så fort som möjligt. Liknande sak hände min honkatt förra året och vid röntgen visade det sig att hon hade vätska/materia i lungorna. Hon fick en spruta och vi skulle avvakta några dagar för att se om hon blev bättre. Det blev hon inte utan istället akut dålig och vi fick ta bort henne. Hon magrade också av månaderna innan och sov mycket. Hon åt ofta men väldigt lite åt gången. Jag fick aldrig veta vad hon hade för sjukdom men symptomen stämde in på hjärtsjukdom när jag googlade på det efteråt. Hur sover katten? Min kunde inte sova på sidan för då fick hon svårt att andas (tryck på lungorna) utan hon sov på mage med tassarna under sig.
 
Sv: Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

Jag ringde till två olika veterinärer i hopp om att någon skulle kunna komma hem och hjälpa oss så hon skulle få somna in. Men tyvärr utan resultat, så jag och mamma fick åka iväg till veterinären i förmiddags. Hade ju gärnat skonat hennet från en sista bilresa.. men vad gör man.. hon somnade in i min fam hos vet strax före kl 11 ♥♥♥ Och jag sov med henne ett par timmar innan det var dags, hon låg brevid huvudkudden precis som hon alltid hade gjort
 
Sv: Gammal katt verkar må dåligt. HJÄLP

Så sorgligt, men hon kände sig säkert mycket trygg och älskad ända in i det sista.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 989
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 607
Senast: tott
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp