Bukefalos 28 år!

Gammelkatta.

Skjøldur

Trådstartare
Såfin har nyss fyllt nitton år och ær kanske att jæmføra med en mænsklig nittoåring. Hon har har hypertyreose, =høg førbrænning, och trots medicin så går hon inte upp i vikt. Hon væger bara knappt 3 kg, ett helt kilo mindre æn i sin krafts dagar. Kan kanske ha ett samband med att det inte alltid går att ge medicinen med 12 timmars mellanrum och då hinner væl førbrænningen stiga antar jag. Hon har god aptit før det mesta. Hon dricker ca två dl om dagen och det tycker jag ær mycket. Men proverna visar varken på diabetes eller njurproblem. Hon har succesivt tvættat sig mindre och mindre och eftersom hon ær ett semilånghår så har hon blivit tovig. Jag ær borta i Oslo mycket och kattvakten drar væl borsten genom pælsen ibland men tar sig inte tid. Førr tvættade hon sig jættemycket och hon har varit en vældigt energisk, rastløs men inte nervøs, "jaktkatt". Nu hør hon dåligt och jag har tænkt att det ær nog skønt før henne før då kan hon koppla av. Alla ljud hon hør måste hon kolla upp før hon ær revirhævdande och nyfiken. Hon har lucka och går ut och in som hon tycker. Ja, jag førstår att det kan vara riskabelt nu på ålderns høst men hon har ju alltid varit fri så hon får ta risken. I måndags hade hon hoppat upp plåttaket som jag lagt øver veden. Hon låg och solade sig och mådde gott.

Det jag funderar på ær om det finns mer att gøra før henne. Hon får glukosamin før lederna. Jag har frågat veterinæren om jag ge extra fett før att førsøka få upp vikten men hon menade att det ræckte med det som finns i kattmat. Och pælselendet. Hon har ju aldrig blivit van vid att badas. Så snart det blir varmare ska jag snagga henne och sedan kommer sommarpælsen. Men jag gruvar mig før høsten. Finns det något torrshampo eller dylikt? Utredningsspray? Såfin har ju livslust før øvrigt och jag ær sjælklart fæst vid min gamla gullefina. Så vad gør man før att hjælpa en fin gammal kattant?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp