Bukefalos 28 år!

Går aldelles för fort ur..

H

HonSomSyns

Nu börjar det bli bättre när man lastar henne men innan kunde det ta en timme att få in henne i transporten. Men det är inte det som är problemet utan det är när hon ska gå ut.. vi åker inte med bom bak för vi använder inte mellanväggen till henne. Och hon kastar sig ut! Helt hälplöst rakt ut och man får kasta sig undan för att inte bli nertrampad... Min pappa brukar få äran att lasta ut henne och man kan hålla henne stilla henne en liten stund inne i transporten men sen så bar flyger hon ut. Är inte en nervös häst annars så det är verkligen inte kul när hon gör så här..
Någon som kan hjälpa mig? Snälla behöver verkligen hjälp!!
 
Sv: Går aldelles för fort ur..

Skaffa en lång helbom o ställ släpet nära en vägg vid urlastning o lär den backa s a k t a! Håll inte emot när den ska backa- träna. Annars kommer den att springa/ hoppa ut ännu fortare.
 
Sv: Går aldelles för fort ur..

jag har startat en tråd om detta, den heter hästa som kastar sig ur transport eller något sådant.. fick mycket bra svar och i dag har jah inte problemet kvar :banana:
sök efter den!! det är mitt tips! och lycka till!! Katarina
 
Sv: Går aldelles för fort ur..

Min tränare som är en "westerntjej" säger att hästar oftast går ut lika fort som dom går in. Om man lastar hästen steg för steg så ska den ta steg för steg ut också. Jag tränar mina hästar mycket lastning eftersom många av mina hästar säljs. Ett tips är att inte bara gå rakt in med hästen utan ta några steg innåt och sen backa något steg och sen gå några steg innåt och sen backa igen. Sedan lika dant när man går ut några steg bakåt och sedan be hästen att gå frammåt två steg, osv. Det allra bästa man kan göra är att träna lastning. För lastar man bara när man ska iväg så är man alltid tidspressad. Jag tränar mina svåra hästar en gång i veckan, när jag nått mina mål minskar jag och de vana hästarna lastar jag en gång i månaden. Detta har gjort att mina går nu in i transporten medans jag står bredvid och väntar på att kunna stänga luckan efter dom. Lycka till!
 
Sv: Går aldelles för fort ur..

:bow::bow:

Till TS: Säger som ovanstående - träna, träna, träna!

Gå in, gå ut, gå in, gå ut, osv till att hästen börjar tveka att gå ut utan hellre står kvar (jobbigt att backa av!).

Sen tränar ni med att stänga luckan, låta henne stå en stund, ta ner luckan, be henne gå av, be henne gå på igen, stäng luckan en stund, ta ner luckan, be henne gå av, osv, osv.

Antagligen är hon rädd för lämmen och försöker skynda sig förbi den (eller så är hon lite rädd för själva transporten och vill skynda sig i från den). Därför är det bra att jobba mycket på själva lämmen och inte bara bli jätteglad för att hästen går på så snabbt. Utan gå upp ett par steg, backa av, gå upp, låt henne stå en stund och kanske lukta på lämmen, gå av osv..

Jag har ju en mycket lättlastad häst men även han kan någon enstaka gång ha bråttom ur ifall det är mycket stök när vi anländer till t.ex. en tävlingsplats. Då lastar jag helt enkelt på honom igen och han får ett nytt försök att göra rätt.

Lycka till!

/Camilla
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 220
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 075
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 883
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 661
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp