Bukefalos 28 år!

Går inte borsta öronen. LÅNGT!

belladonnas

Trådstartare
Min häst och jag har fått en problem, ett STORT till och med. När han kom till mig sommras så var han helt och hållet ohanterad. ( så pass att det inte ens gick att leda honom i grimma) Innan när jag har borstat runt öronen så har han liksom nästan hängt sig på borsten för att han vill att jag ska borsta hårdare, men nu har han börjat få panik (ja det känns så i alla fall...) när jag kommer i närheten av de med borsten. Han kastar sig bakåt, framåt, åt sidan och har även försökt bita mig några gånger. Det är inga problem med att träna, att ha på träns eller så. Men just när det är borsten/handen som ska ta bort lera/smuts så exploderar han. Kan det vara att jag är för "låg" i rang, men det känns endå inte på det sättet. Vi kör mycket horsemanship och mycket lydnad just för att han var så drullig när han kom. Jag har känt igenom hans öron och runt om (så pass det går) men hittar ingeting. Snälla vad tror ni det kan vara? Jag börjar bli desperat nu :cry:
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

OM det har uppstått utan att du kan komma på någon orsak har han antagligen någon böld eller något annat som gör rejält ont. Tydligen inte helt ovanligt med äckliga grejer i öronen, som tandanlag tex....
Låt en veterinär kolla hästen om du inte kan få fram någon annan orsak.
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

Tror som racerkorv, nåt gör ont.

Kan berätta om min lilla tös (ja, lilla och lilla... 1,55 hög är hon iaf). Hon fick excem i somras och jag täckte och smorde och höll på. Efterhand blev hon livrädd när jag skulle ha på och av grimman. Inte förrän till hösten förstod jag... Jag tvättade henne med pr*b schampo, och plötsligt såg jag att det lossade stora hudflak under där grimman satt. Hon hade alltså haft excem där! Inte stora bölder och sår, utan sådär lite lagom så att det inte syns - kanske hade jag sett om jag hade fått lov att stå och titta med "lupp" men det fick jag inte för henne.

Och varför? Tja, grimman var av nylon, så det är ingen kromallergi vilket annars kunde vara en möjlighet. Hösten/vintern har hon gått utan grimma, och nu har hon inga problem - är inte rädd om sig där. Jag bävar för sommaren, eftersom hon måste ha flugtäcke, så måste hon ju ha grimma... hoppas vi löser det bättre i år.

... och att du löser det med din kille.
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

Jag har också funderat i det banorna, men just att han stoppa i huvudet i tränset och så väldigt villigt gör mig osäker :( Men ska fortsätta med att bara ta med händer vid öronen (även om han inte blir så ren då ;)) och blir han inte bättre då får man väl ringa veterinär :) Om du heter elvira har du ett jäkla snyggt namn, heter det jag med ;)
Tror som racerkorv, nåt gör ont.

Kan berätta om min lilla tös (ja, lilla och lilla... 1,55 hög är hon iaf). Hon fick excem i somras och jag täckte och smorde och höll på. Efterhand blev hon livrädd när jag skulle ha på och av grimman. Inte förrän till hösten förstod jag... Jag tvättade henne med pr*b schampo, och plötsligt såg jag att det lossade stora hudflak under där grimman satt. Hon hade alltså haft excem där! Inte stora bölder och sår, utan sådär lite lagom så att det inte syns - kanske hade jag sett om jag hade fått lov att stå och titta med "lupp" men det fick jag inte för henne.

Och varför? Tja, grimman var av nylon, så det är ingen kromallergi vilket annars kunde vara en möjlighet. Hösten/vintern har hon gått utan grimma, och nu har hon inga problem - är inte rädd om sig där. Jag bävar för sommaren, eftersom hon måste ha flugtäcke, så måste hon ju ha grimma... hoppas vi löser det bättre i år.

... och att du löser det med din kille.
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

citat Men ska fortsätta med att bara ta med händer vid öronen (även om han inte blir så ren då ) citat

Skaffa ett par mjuka trädgårdshandskar med små "noppor" på de går nästan lika bra som borste. Handskarna blir dock extremt skitiga men de går att tvätta
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

Om det inte är så att han har ont så prova med att bara ta på öronen en liten stund varje dag och sen klia honom på nåt ställe som han tycker är skönt.

Min foderponnny tyckte inte om när jag tog på hans öron, då har jag tagit lite på dem varje dag och sen bara fortsatt att klia honom på ställen han tycker om. Sen efter ett tag tagit mer och mer på öronen. Nu tycker han inte det är läskigt när jag tar på dem längre. :)

Men kolla först så det inte är ecksem eller en böld eller något som de andra trodde, eller något annat som gör ont.

Lycka till :)
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

Om det inte är så att han har ont så prova med att bara ta på öronen en liten stund varje dag och sen klia honom på nåt ställe som han tycker är skönt.

Min foderponnny tyckte inte om när jag tog på hans öron, då har jag tagit lite på dem varje dag och sen bara fortsatt att klia honom på ställen han tycker om. Sen efter ett tag tagit mer och mer på öronen. Nu tycker han inte det är läskigt när jag tar på dem längre. :)

Men kolla först så det inte är ecksem eller en böld eller något som de andra trodde, eller något annat som gör ont.

Lycka till :)

Jo, det har faktiskt blivit lite bättre! :D Men jag tror det kanske kan ha med att göra att han håller på att klättra i rang i hagen, och då kan ha blivit biten något i öronen? För jag får ju inte ta runt ehm ja snoppen :o på honom, alltså framför bara för att hans pappa bet honom där när han var liten. xD
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

Om det nu är så att han bara inte vill bli borstad på öronen så ska han ju inte heller tvingas till det för vår fåfängas skull.

Det behöver inte vara något som har hänt eller något som är fel. Klappa och klia. Se till så att han inte verkar bli skygg om öronen. Spelar det ngn roll vad för borste du använder? Han ngn ha slagit honom med något?
 
Sv: Går inte borsta öronen. LÅNGT!

Om det nu är så att han bara inte vill bli borstad på öronen så ska han ju inte heller tvingas till det för vår fåfängas skull.

Det behöver inte vara något som har hänt eller något som är fel. Klappa och klia. Se till så att han inte verkar bli skygg om öronen. Spelar det ngn roll vad för borste du använder? Han ngn ha slagit honom med något?

Jo, nu klappar och och pillar bara bort smutsen. Nej detär likadant med vilken borste som helst :) Tror inte någon har slagit honom då han bara har stått hos uppfödare ( som jag vet inte har gjort det) och sen hos en tjej ( därifrån vi köpte honom ). Och hos den tjejen blev han inte hanterad på 2 år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 674
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 543
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: kma
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp