Går inte upp i vikt

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pusslet

Har varit på BVC idag med min 18 månaders gamla dotter. Där visade det sig att lilltjejen inte alls går upp i vikt som hon bör längre... Hon har i stort sett inte gått upp någonting det senaste halvåret (hon har gått upp 200 gr på 6 månader) :crazy: Däremot så har hon växt en del på längden, men de sista tre månaderna så har hon bara växt 1 cm.
Läkarna frågade om hon äter bra, och det gör hon. De frågade även om hon är nöjd m.m, och det tycker jag att hon verkar vara....
Det enda jag vet är att det är en liten tjej som det verkligen är full fart på precis hela tiden, är ständigt i rörelse när hon är vaken.
Nu ska de i alla fall skicka henne på provtagning för att se om det finns något som gör att hon inte tillgodo gör sig maten, t.ex. gluten allergi el dyl.
(Hon har varit lösare i bajset de sista månaderna, men inte diaré (bajsar 1 gång per dag))
Är det någon här inne som har erfarenhet av det här med gluten allergi eller dyl på barn???
Hoppas verkligen att det inte är nåt sånt för lillskruttans skull, hoppas att det bara beror på att det är en tjej med massor av energi.
 
Sv: Går inte upp i vikt

Min 4-åring gick snabbt upp i vikt till ca 14-15 kg, sedan har han stått stilla där i flera år, bara växt på längden. I rörelse 15 timmar/dygn :crazy: Han är alldeles jättefrisk!
 
Sv: Går inte upp i vikt

Tror ändå innerst inne att det är så med min lilla tjej också. Tror att det är så att hon har ju blivit så otroligt mycket mer rörlig sen hon blev ungefär ett år (även om hon rörde sig mycket då hon kröp också, men det blir ändå en stor skillnad när de börjar gå), så därför förbrukar hon väl så otroligt mycket mer o det gör väl att hon inte går upp i vikt.
Liten har hon alltid varit, även om hon förut har följt sin kurva.
Nu vid 18 månaders ålder väger hon 9,4 kg och är 80 cm lång.
Men men vi får väl se vad proverna visar.
Skönt att höra att det finns fler barn som står lite stilla i vikten utan att det för den saken skull behöver vara nåt fel :-)
Har man mycket spring i benen så har man :banana:
 
Sv: Går inte upp i vikt

Var glad för att du får en utredning och att någon reagerat på att hon inte gått upp i vikt.

Min son tog det lång tid för BVC att gå med på att han inte gick upp i vikt som han skulle. När vi till slut fick en utredning var han allergisk mot äggprotein, mjölkprotein och veteprotein! Dvs MYCKET. Vi fick lägga om hans kost totalt. Idag är han en pigg och glad snart 9-åring som tål både mjölk och vete men fortfarande är lite känslig mot ägg, däremot har han fortfarande en del i vikt och längd att ta igen.

Men det ska tilläggas att han var inte pigg och glad, orkade inte mycket innan vi fick veta orsaken, men då var han ju också allergisk mot så mycket. Vi har en grannpojke som inte heller gått upp i vikt, det visade sig att han var allergisk också men bara mot mjölk.
 
Sv: Går inte upp i vikt

Självklart är jag glad att lilltjejen ska utredas. Vore ju liksom toppen om man förhoppningsvis kunde utesluta att det är nån allergi som ställer till det hela :-). Och om det skulle vara så att hon är allergisk mot någonting så är det ju mycket bättre att veta så hon kan få rätt kost!
Så självklart är jag tacksam mot läkarna på BVC som vill kolla upp det hela :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 289
Senast: nexxa
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 183
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 569
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp