Bukefalos 28 år!

Garantidagar mm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mynta2

Trådstartare
Frågar för en kompis räkning...Dom dära garantidagarna på 60:-/dag, kan man inte börja tulla på dessa innan 180 dagar gått ? Så fort barnet föds menar jag. eller måste det gå 180 dagar först ? Går det inte ta ut 4 dagar föräldrapenning samt 1 dag garantidag så dessa försvinner nångång samt att man sparar sina dagar ? Eller 5 dagar föräldrapenning samt 2 dagar garantidagar (lör/sön). Någon sa häromdagen att: När barnet är 1 år så är man tvingad plocka ut minst 5 dagar från föräldrapenningen, och då rinner ju dagarna bort fort om man inte sparat innan vill säga, dvs om man valt att innan 1 års ålder plockat ut 7 dagar/veckan från föräldrapenningen.

Så då funderar hon om det går att göra så..4 dagar + 1 garantidag ? Eller ska hon vänta 180 dagar innan hon får göra så ? För om nu alla föräldradagar blir förbrukade och dessa garantidagar är det enda som finns kvar, så är det ju en omöjlighet att leva på 60:-/dag...och eftersom man har rätt till dom så är det ju dumt om dom förfaller...även om dom finns kvar flera år. Hur blandade ni ? Och är garantidagarna fördelade på båda föräldrarna eller är det bara mamman som har rätt till dessa ?
 
Sv: Garantidagar mm

förra gången (för 5 år sen) så fick man blanda som man ville för att man skulle kunna spara dagar (och speciellt efter det att barnet fyllt ett år var man tvungen att ta ut fp och/eller jobba 5 dagar/vecka för att behålla sin SGI - inte kul att dom skickade ut den informationen en vecka efter sonens födelsdag -"Men vi hade ju semester")... vet inte hur det är nu... enklast är nog att ringa till FK... det jobbiga är ju bara att om man pratar med 3 olika personer så får man 3 olika svar :smirk:
 
Sv: Garantidagar mm

Jag var på en föräldrainfo på FK och de nästan rekommenderade folk som vill vara hemma länge och tänka smart att när barnet blivit 1 år ta kanske 5-6 vanliga föräldradagar och 1-2 garantidagar á 60:-, då klarar man sig rätt bra inkomstmässigt och tar en del garabtidagar i taget men inte alla så att det blir svårt att få ihop ekonomin på bara dem. Däremot vet jag inte om man fick börja ta dem innan 180 dagar...
 
Sv: Garantidagar mm

Tack för alla svar..fattar lite bättre nu..MEN är garantidagarna fördelade jämnt på mamma/pappa eller bara på den ena föräldern ?
 
Sv: Garantidagar mm

alla dagar är väl delade 50/50, dvs varje förälder har (om man har gemensam vårdnad dvs) 480 dagar/2 = 240 dagar varav 45 dagar är lägsta nivå. Sen kan vem som ta ut dom man kan skriva över alla dagar utom 60 st SGI-dagar som är speciellt avsatta per förälder.
 
Sv: Garantidagar mm

Förstår inte riktigt problemet. Om man ändå inte tar ut fullt 7 dagar/vecka så spelar det väl ingen roll om man tar SGI eller garantidagar? Istället för att ta 4 SGI dagar och 1 garantidag, varför inte ta bara 4 SGI dagar? Om de 60 kr extra/vecka är viktiga så går det ju att ta ner till 1/8 SGI dag.

Innan barnet fyllt 1 år så behöver man inte ta ut en endaste dag. Däremot när den fyllt 1 år måste man minst ha inkomst 5 dagar. Dvs FP eller jobba, går att blanda.
 
Sv: Garantidagar mm

Men garantidagarna är ju endast 60:-/dag...det kan ju ingen leva på...menas att: om man nu förburkat alla SGI dagar och endast har garantidagarna kvar. Är det inte bättre då att hamstra SGI dagar och fylla ut en å annan dag med garantidagar ? Om man nu tar ut 4 SGI dagar och 1 garantidag spar man ju SGIdagar...som man kan använda sig av senare. Om man tar 5 SGI dagar + 1 garantidag så får man ju (om än litet) tillskott i kassan. Vet inte om jag förklarat snurrigt, säg till isåfall ;)

Det är egentligen inget problem så sett, hon funderar endast vad som är smidigast...Hon vill ju vara hemma med bebisen så länge det går, och kanske senare när den är äldre och hon börjat jobba igen kunna plocka ut några dagar. Vet att Syrran vill ha bort dessa garantidagar så fort som möjligt, så jag tror hon blandar om dagarna.
 
Sv: Garantidagar mm

Jag fattar heller inte egentligen riktigt vad som är problemet, som Magdalena säger, varför inte bara ta SGI dagar och spara garantidagarna. Dom går ju även dom att dela upp i mindre delar att ta ut som någon extra strödag när man jobbar. Varför ska man "bli av" med dom? Dom är ju jättebra att använda som utfyllnad efter barnets ettårsdag. Jag tex har gjort så att jag tagit 5 dagar/vecka innan jag började jobba, efter jag började jobba (jobbade 75%) så fyllde jag ut resterande 25% med garantidagar, jag behövde inte pengarna som lön, men kunde på så vis stå kvar på full lön avseende SGI. Dessutom så sparar jag de riktiga FP dagarna jag har kvar till att kunna använda när jag behöver dom under barnets uppväxt.

Klarar man sig på 4 SGI dagar och en garantidag klarar man sig säkert på bara 4 SGI dagar (garantiersättningen är ju dessutom före skatt, så den summan är mest symbolisk). Enligt mitt sätt att se det är det ett slöseri med dagar att blanda in dom innan barnets ettårsdag. Bättre att dela upp dom för att kunna använda sen när man ska kompettera till full SGI eller kunna vara ledig någon strödag från jobbet.

Jag skulle inte ta några garantidagar alls innan barnets ettårsdag, utan försöka klara mig på så få SGI dagar som möjligt (ekonomiskt är det ju samma sak). SGI dagarna räcker ju inte längre eller kortare bara för att man blandar in en garantidag, eftersom garantidagarna liksom inte ger något direkt tillskott i kassan.
 
Sv: Garantidagar mm

Hon tänker snett att hon vill "bli av med dem". Tänk på dem som bra att ha istället! Man får ta ut FP till barnet är 8 år. Det är MÅNGA år. Tänk alla dar som kan behöva tas ledigt när man inte har semester eller något annat att ta ut, då har man rätten att ta ut sina garantidagar.
 
Sv: Garantidagar mm

Än en gång och för sista gången...Jag har INTE sagt att det är något problem...Jag undrade vad som var smidigast helt enkelt.
 
Sv: Garantidagar mm

Jo, fast syrran tyckte för sin del att: Om hon enbart har garantidagarna kvar så kan man ju omöjligt leva på 60:-/dag...dvs om hon nu tex vill vara hemma 1 vecka eller så....
 
Sv: Garantidagar mm

Magdalena skrev:
Hon tänker snett att hon vill "bli av med dem". Tänk på dem som bra att ha istället! Man får ta ut FP till barnet är 8 år. Det är MÅNGA år. Tänk alla dar som kan behöva tas ledigt när man inte har semester eller något annat att ta ut, då har man rätten att ta ut sina garantidagar.
visst har man det med de andra dagarna också? (bara så jag inte fattat fel) alltså tills 8 år och rätt att ta ut dem nästan när man vill alltså...
 
Sv: Garantidagar mm

Men alltså, hon kan ju lika gärna spara SGI-dagar OCKSÅ. Klarar hon sig ekonomiskt på 4 SGI+1 garanti så lär hon klara sig på 4 SGI enbart, eller? Det räcker ju att börja blanda in garantidagarna när man MÅSTE börja ta ut minst 5 dagar.

Själv "levde" vi på en lön och 3½ SGI-dag första året med båda barnen. Vi hade det lite knapert, men det var ett val vi gjorde för att kunna jobba deltid längre (ja, båda två). Nu när minsta barnet är över 1 år måste jag ta ut minst 5 dar och fyller upp med så stor del garantidagar vi har råd med månad för månad.
 
Sv: Garantidagar mm

Fast grejen är väl att en arbetsgivare har svårare att neka att ta ut garantidagar än att ta en rent ledig dag. Så om man t ex vill följa med barnet till skolan eller ta en ledig dag från dagis efter det att man börjat jobba så kan man använda garantidagrana då. inte som inkomst direkt utan mer som en lätt anledning att få vara ledig med barnet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 534
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 265
Senast: Twirro
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 223
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp