Bukefalos 28 år!

Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Satis

Trådstartare
Vi har köpt ett hus på landet med ett gammalt stall till. Till huset tillhör 6600kvm mark som består av äng och vanlig trädgårdstomt. Skulle det fungera att hålla två ponnys som går på lösdrift på denna yta?

Hur mycket får man i så fall räkna med att stödutfodra osv?
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

De skulle inte bli mkt mer än en paddock/rasthage. Du får räkna med att betet bara blir lite plock, du får fodra året runt. Dessutom får du nog grusa rätt mkt om du inte vill ha gyttja i lösdriften.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Lägg till att parasittrycket blir rejält hårt och kostnaden för lerfritt/hästtillåtet hög.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Jodå det kan räcka gott som vinterhage, men sommartid får du nog hitta bete till hästarna. Bättre än att ha hemma och utfodra, då marken kan behöva vara lite hästfri.

Givetvis är det mycket mockande i hagen och ev. grusa upp delar så det finns fast underlag att stå på vintertid. Det är enligt min syn inte jätteliten yta som en del sagt. Bra mycket mer än en paddock. Kanske 50 x 100 m om du har tur hur marken hänger ihop.

Hälsning Maja
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Nej, det gör det inte. När du räknat bort all mark som inte är hage, blir det inte så mycket över. Du kommer att få ett geggelände som ingen häst trivs i, om du ska använda den 24/365.

För den som är van vid att ha sin häst på frimärke i en ridanläggning i stan kanske det verkar mycket, men i realiteten får du bara en rasthage att använda för tillfälligt bruk. Absolut inget för lösdrift.

LIA
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Det beror helt på marken även om jag gärna sett lite mer mark om man har lösdrift. Men "rolig mark", dvs kupering, skog osv och mark som inte blir blöt och lerigt lätt har ju bättre förutsättningar är en platt åker. Det är ju aldrig kul oavsett hur stor den är.

Mina föräldrars tomt är runt 7-8000 m2 (om jag minns rätt) där hästarnas vinterhage går som en hästsko runt stall, hus och gräsmatta. Tack vare hagens kupering och skog så är den väldigt underhållande och hästarna trivs bra. Vi skulle dock aldrig ha mer än två hästar och vi har dem inne på natten samt tar in 2 gånger under dagen och fodrar i boxarna.

Som sommarhage arrenderar vi ytterligare en hage på ca 5000 m2 äng där de går dagtid, inne på natten och fodras morgon o kväll.

Dock rids och tränas våra regelbundet året runt (unghästen har vilor såklart). Gör man inget med sina djur krävs ännu mer av hagen.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Det glomde jag helt bort :o Att hus mm ju ingick. Jag tänker alltid på hästarnas "minimimått" plus lite till när jag tittar på tomter.

Dessutom bör det tilläggas att jag inte har erfarenhet av lösdrift.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

För fångponnys är det säkert suveränt.... Ingen som har skrivit det :)
Är ju lite mark- men det verkar du ju förstå själv också.
Fast i vinter har jag haft 4 hästar på 1h. super med all snö. Fast de står inne på natten och vi ockar hagen ganska ofta.
Sommartid har vi sommarhage. 1maj- 1 okt
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

För fångponnys är det säkert suveränt.... Ingen som har skrivit det :)

Det tänkte jag också när jag läste det! Tror att hästarna, med stödfodring naturligtvis, kan må bättre på den ytan än många andra hästar som av välmening får gå på mycket större områden och äta sig alldeles för tjocka! Men nu är jag ju väldigt "skadad" av min situation och tänker enligt ett fånghästperspektiv alltid ;)! Fast jag är tveksam till om det fungerar som lösdrift. Men som hage tycker jag inte att det låter så pjåkigt.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Jag hade aldrig köpt en "gård" med så lite mark, är ju varken eller.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Tack för era svar. Det är inte köpt som en gård utan som ett hus på landet med stor trädgård som delvis består av ängsmark. När jag såg det gamla stallet började jag tänka att det kanske skulle gå att ha häst där, men i så fall får jag försöka låna mark utav grannen.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Vad jag kan se så har ingen frågat efter hur stora ponnys du hade tänkt ha där. Jag har själv två minisar på lösdrift ihop med några får på samma yta. För deras del fungerar det mycket bra men marken är dränerad helt naturligt och blir nästan aldrig kladdig. Plus att de bara är där under vinter på sommaren går de på bete på annat ställe. Men jag tror inte att den hade fungerat ens till en lite större ponny/ mindre häst.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Det skulle nog fungera, beror ju på hur marken är....

Har själv lösdrift och hagen är bara ca 5000 kvm, har en stor häst + en ponny. Visst kan en del av hagen bli lerig, men än så länge har det gått väldigt bra.
Men jag har en hage till som jag lånar av en granne där de går sommartid + att jag förra sommaren körde iväg dom på bete i 4 veckor.
Ska de gå i samma hage får du räkna med att stödfodra hela tiden, men skulle rekomendera att försöka låna mark till en hage till.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Ska de gå i samma hage får du räkna med att stödfodra hela tiden, men skulle rekomendera att försöka låna mark till en hage till.

Jag skulle mycket starkt rekomendera att inte ha dem i samma hage året runt pga parastier. Iaf inte i en normalstor hage och denna räknas ju snarare som normal liten.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Det gör det - har i flera år haft det så. Kräver en del arbete men hästarna mår inte dåligt. Det beror nog väldigt mycket på underlaget om det ska fungera.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

hur mkt hage blir det kvar när du räknat bort hus, stall och trädgård? det kanske bara blir 0,3 ha kvar.... det är väldigt lite och absolut inte lämpligt till lösdrift! som rasthage funkar det väl, även om det är litet. du får räkna med att grusa större delen av ytan och fodra måste du göra hela året. något gräs att tala om kommer inte finnas.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Vi är i exakt samma situation som du. Hade tänkt 2 islänningar på lösdrift.
Vi har 5000 kvm äng + lite träd.
Tanken är att eventuellt ha dom hos grannen på sommaren med stora möjligheter till bete.

Fråga, är lösdrift, vindskydd, utestall samma sak?
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Det kan absolut fungera om man planerar det rätt och tar hand om det och sköter om marken. Sen beror det givetvis på vad det är för mark. Är det sumpigt och surt så är det givetvis svårare att få det bra, men är marken väldränerad ska det inte vara något problem.

Sen beror det ju på vad för ponnyer man ska ha där och hur man hade tänkt att hålla dem. Ska de bara gå på lösdrift tex? Det kanske är bättre att dela upp marken i 2 hagar man man alternerar med, tillsammans med stall på natten, för att man inte bara ska få en enda stor lergegga.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Jag skulle mycket starkt rekomendera att inte ha dem i samma hage året runt pga parastier. Iaf inte i en normalstor hage och denna räknas ju snarare som normal liten.


Om man avmaskar och mockar väl och sen följer upp med träckprov kan man hålla maskbeståndet i schack.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Träckprov ger jag inte mycket för tyvärr. Inte vår vet heller. Synd, för tanken är himla god!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Amk
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 581
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 371
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp