Bukefalos 28 år!

Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Jag skulle mycket starkt rekomendera att inte ha dem i samma hage året runt pga parastier. Iaf inte i en normalstor hage och denna räknas ju snarare som normal liten.

Vi har haft samma hagar i snart 15år och inte en enda av våra hästar har parasiter så det stämmer inte alltid
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Vi har haft samma hagar i snart 15år och inte en enda av våra hästar har parasiter så det stämmer inte alltid

Hur stora hagar och hur många hästar har ni då? Vilar hagarna aldrig? Växelbetar ni? Flyttar ni runt hästarna? Hur håller ni koll på parasiterna och hur avmaskar ni?
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?


Sedan vi började med träckprov har vårat hästar så gott som nollat hela tiden och avmaskats väldigt sparsamt. Stoet blev sjuk i somras och enligt vet var det allra troligast pga parasitangrepp. Hon avmaskades och blev bra. Då sa han att träckproven tyvärr inte är särskilt pålitliga och han sett flera liknande "skador".
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Hur stora hagar och hur många hästar har ni då? Vilar hagarna aldrig? Växelbetar ni? Flyttar ni runt hästarna? Hur håller ni koll på parasiterna och hur avmaskar ni?

Vi har samma hagar året om. Inga beten utan rasthagar. Hästarna är testade för parasiter av vet på djursjukhus bla och vi har tidigare avmaskat fullt ut
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Vi har samma hagar året om. Inga beten utan rasthagar. Hästarna är testade för parasiter av vet på djursjukhus bla och vi har tidigare avmaskat fullt ut

Rasthagar som i att de inte pillar så värst mycket på marken förutom där ni ev fodrar?
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Träckprov ger jag inte mycket för tyvärr. Inte vår vet heller. Synd, för tanken är himla god!

Och hur kommer det sig?

Jag har stått i ett stall där vi verkligen lyckades få ner smittrycket genom att hålla god beteshygien och mocka hagarna, ta träckprov och maska strategiskt, efter ett tag behövde vi knappt maska alls. Hade kontakt med en "avmaskningsexpert" på SLU när vi höll på med detta.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Och hur kommer det sig?

Jag har stått i ett stall där vi verkligen lyckades få ner smittrycket genom att hålla god beteshygien och mocka hagarna, ta träckprov och maska strategiskt, efter ett tag behövde vi knappt maska alls. Hade kontakt med en "avmaskningsexpert" på SLU när vi höll på med detta.

Se mitt svar tidigare i tråden.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Tog du reda på vilken parasit? Var det tex bandmask- då de är svåra att få med på vanligt träckprov?

(ursäkta trådkapning)
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Ingen aning faktiskt då det inte var min häst. Men bandmask har vi fått med på ett träckprov och maskade mot det (innan hästen blev dålig alltså). Precis som du säger sa de att bandmask var svårt att detektera genom maskprov.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Vi har tre islandshästar på ca den storleken av mark. Det är alldeles för litet har man ju insett med tiden, men det är en kuperad skogshage och det funkar, den är lerig på sina ställen men inte utsliten! Man får vara väldigt glad i att mocka hage, det blir mycket skit som skall väck! Vi har grusat upp en 200kvm ca och har en fin ligghall till dom. Bor vi kvar skall vi grusa upp ännu mera i sommar. Vi mockar hage MYCKET, känns som om man int gör annat typ...

Vi hyr sommarbete av grannen och skickar även iväg hästarna på annat bete nån månad för att spara den sommarhage vi har.

Jag börjar stödfodra så fort de kommer hem från betet, för att spara på det gräs som blivit. Sen fodra hela vintern givetvis, vi fodrar även med foderhalm för att de skall ha mer strå att hålla igång magarna med. Sen fodrar jag tills hästarna ratar hö'et på försommaren. (Kan det bli typ hela maj? minns inte exakt) Kan jämföras med min kusin t.ex. som har 8 hästar på många hektar mark, hon behöver inte börja ge hö förrän i slutet november... Där hade jag sparat flera tusenlappar i hökostnad... :crazy:

Det funkar att ha å litet, tänk bara alla "storhästar" som står i grusrutor 10x10m på dagarna o sen sin box 4x4m på nätterna. De har inte mycket mark, de har inte ens varierande mark! O det mockas varje dag både hage o box. Tänker man så så skäms jag inte det minsta över att mina hästar "bara" har 6000kvm. Jag drömmer givetvis om stora fina lösdriftsmarker, men bor man nära storstan så är det svårt att lösa det ekonomiskt.

Liten mark funkar, men man får jobba för att få det att funka!
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Visst går det men man får tänka till lite. Vi har till och med lite mindre mark, men har fått använda lite mark av skogsägaren så det blir lite mer. Vi har tre olika hagar och har inte problem med parasiter. Det är bättre att ha flera hagar än en enda tycker jag. Bäst är också om det är varierad terräng och inte ett slätt fält eller liknande. Vi har inga riktiga beteshagar utan fodrar alltid, men det finns ju alltid något att äta under sommarhalvåret för dem. Men hagarna är väldigt varierade och hästarna har bra skydd av skogen. De har öppna ytor att galoppera på, lite kuperat, mycket träd/skog, en bäck, gräsytor, buskar osv. På sommaren flyttas de till riktiga beteshagar under 5-6 veckor.
Vinterhagen är ordentligt uppgrusad vid insläpp och där de äter. (180 kvadrat) Då har de lerfritt där.
jag har haft 3 hästar såhär utan problem. Nu har jag bara två och visst märks det att marken håller bättre. Mark kan ju också bete sig väldigt olika och vara olika tålig, beroende på hur den är.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

10*18 meter alltså?

Ja, men jag skrev lite fel. Jag glömde platsen för sjukhagar. (det hänger ihop alltså.) Det är ca 230 kvadrat som är grusat. 10x18m + 10x5m. Det är bara två år sedan vi lade markduk och grusade upp där. Det har gått innan också, men det blev verkligen ett jättelyft när vi grusade. Höst och vår när det är lerperiod har de alltid torr plats att äta vid, stå på osv.
 
Sv: Gård med väldigt lite mark till, fungerar det?

Det funkar att ha å litet, tänk bara alla "storhästar" som står i grusrutor 10x10m på dagarna o sen sin box 4x4m på nätterna. De har inte mycket mark, de har inte ens varierande mark!
Påminner mig om en gång när jag var hos en handlare i Frankrike. Han hade 800 st hästar på 4 ha mark. ;) Det var intressant att se. Inte en enda hage fanns det dock, bara stora ligghallar med väggar i. Så stod det tex 10 st åringston efter Clinton i en "ligghall", bredvid den stod det 10 st 3-åringar efter For Pleasure, bredvid den var det 10 st 2-åringar efter Baloube du Rouet, etc, etc.

Sjukt trångt hade de i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Amk
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 581
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 371
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp