Gäst som legat i rumstemperatur

Saeta

Trådstartare
jag glömde att lägga in jästen (osötad) i kylen igår när jag kom hem. Upptäckte det nyss när jag redan hade satt igång med bakningen. Den såg ut som vanligt, kändes som vanligt och luktade som vanligt. Möjligtvis att den inte luktade fullt så starkt som den annars brukar.

Vad hade ni gjort?
Använt den, eller kastat?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
jag glömde att lägga in jästen (osötad) i kylen igår när jag kom hem. Upptäckte det nyss när jag redan hade satt igång med bakningen. Den såg ut som vanligt, kändes som vanligt och luktade som vanligt. Möjligtvis att den inte luktade fullt så starkt som den annars brukar.

Vad hade ni gjort?
Använt den, eller kastat?
Hade inte ens funderat över det, bara använt den.
 
Så länge den inta är grön av mögel lär den fungera utmärkt. Har den legat framme och skrumpnat ihop fullständigt och blivit brun kan den behöva väckas med lite sockervatten.
 
jag glömde att lägga in jästen (osötad) i kylen igår när jag kom hem. Upptäckte det nyss när jag redan hade satt igång med bakningen. Den såg ut som vanligt, kändes som vanligt och luktade som vanligt. Möjligtvis att den inte luktade fullt så starkt som den annars brukar.

Vad hade ni gjort?
Använt den, eller kastat?
Jag brukar låta jästen ligga framme över natten när jag bakar. Brukar bli fluffigare bröd om man bakar med rumstempererad jäst.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har tänkt på det här hela dagen (ligger sjuk)! :D

Varför är det relevant att det är just i rumstemperatur som gästen har legat? Är det så att man bara har varmt i köket under vintern, och inte vill att någon ska sova där?
Eller har gästen "legat" och isåfall med VEM? Bara samtycke finns så är det väl egentligen okej men det kanske är lite känsligt att smussla in en sängkamrat när man hälsar på hos folk :angel:
Eller har gästen legat med värden? Och är det isåfall positivt eller negativt? Men varför borde det då ha varit i ett kallt rum? :confused:

Funderar vidare. :up:
 
Alltså skrattar varje gång jag ser rubriken :laugh:.

Var hos vänner och flera skulle sova över, ett par fick ta en husvagn på tomten. Det var vinter, men det fanns värme i den. På morgonen kom de in och visade upp vattenflaskan de haft i husvagnen - som numera var frusen. Värmen hade visst inte funkat så bra. Tror dessa gäster hade uppskattat rumstemperatur :D.
 
Jag har tänkt på det här hela dagen (ligger sjuk)! :D

Varför är det relevant att det är just i rumstemperatur som gästen har legat? Är det så att man bara har varmt i köket under vintern, och inte vill att någon ska sova där?
Eller har gästen "legat" och isåfall med VEM? Bara samtycke finns så är det väl egentligen okej men det kanske är lite känsligt att smussla in en sängkamrat när man hälsar på hos folk :angel:
Eller har gästen legat med värden? Och är det isåfall positivt eller negativt? Men varför borde det då ha varit i ett kallt rum? :confused:

Funderar vidare. :up:

Och "osötad"? Innebär det att gästen är ful? :confused: Den såg ju ut som vanligt, men luktade lite starkt?
 

Liknande trådar

Fritid Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla...
2
Svar
24
· Visningar
968
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 216
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp