Bukefalos 28 år!

Gazakriget (utbruten från Eurovision Song Contest 2024)

Tja, den engelska ockupationen av Irland påbörjades 1167. Sedan dess har det varit otaliga revolter och hänsynslöst förtryck och våld. Terroristerna i IRA under 1970-1980-talet bl.a 1984 sprängde ett flertal bomber som den på Brighton hotel som orsakade fem döda och 34 sårade. De detonerade med jämna mellanrum bomber i London och andra delar av England. Engelsmännen slog tillbaka med kängururättegångar och fängslade oskyldiga irländare, bl.a Guilford Four, Birmingham Six och andra mindre kända. De sprängde båten Mountbatten seglade med och samma dag en barrack med engelska soldater.

IRA var klassad som terrorister och, likt Hamas, kan det ifrågasättas hur många irländare faktiskt stödde dem. Idag har deras politiska arm, Sinn Fein, flest platser i det nordirländska assembly men vägrar att delta i England.

Det tog nästan tusen år för Irland att inte bara bli fritt utan också leva i fred med sin granne/förtryckare. Så jag har fortfarande hopp om att en dag i framtiden så kan Israel och Palestina göra detsamma. Massdemonstrationen i Israel igår visar inte bara på folkets vilja till en lösning utan också Netanyahus motvilja mot ett eld upphör/fred. Eftersom dagen efter det så kommer han att tvingas avgå som statsminister.
 
Tilläggas ska att Menachem Begin, Israels statsminister var ledare för vad britterna klassade som terrorister. Bl.a sprängde King David's Hotel, en av de största hotellen i Jerusalem. Liksom andra byggnader och kidnappade och mördade engelska soldater och även civila.

Hamas är islamistiska terrorister som har blod på sina händer. Problemet är att de bryr sig nästan lika lite om Palestinska civila som Israel. Och som alltid är det oskyldiga civila som drabbas hårdast - Hamas ledare är inte ens i Israel vilket gör det ännu mer oacceptabelt att IDF bombar och dödar Palestinier inte Hamas.

Det är INGEN som försvarar Hamas och inte tycker att de ska fängslas och ställas inför rätta. Skulle Mossad lönnmörda Hamas ledare skulle inte många fälla några tårar, allra minst civila Palestinier. De flesta har redan glömt att även Hamas ledare är efterlysta för brott mot mänskliga rättigheter av ICC liksom Netanyahu.
 
De flesta har redan glömt att även Hamas ledare är efterlysta för brott mot mänskliga rättigheter av ICC liksom Netanyahu.
De är ju det dock inte officiellt ännu, chefsåklagaren har gjort en begäran, men den är inte godkänd ännu :) Annars håller jag med om poängen (såklart).
 
Tilläggas ska att Menachem Begin, Israels statsminister var ledare för vad britterna klassade som terrorister. Bl.a sprängde King David's Hotel, en av de största hotellen i Jerusalem. Liksom andra byggnader och kidnappade och mördade engelska soldater och även civila.

Hamas är islamistiska terrorister som har blod på sina händer. Problemet är att de bryr sig nästan lika lite om Palestinska civila som Israel. Och som alltid är det oskyldiga civila som drabbas hårdast - Hamas ledare är inte ens i Israel vilket gör det ännu mer oacceptabelt att IDF bombar och dödar Palestinier inte Hamas.

Det är INGEN som försvarar Hamas och inte tycker att de ska fängslas och ställas inför rätta. Skulle Mossad lönnmörda Hamas ledare skulle inte många fälla några tårar, allra minst civila Palestinier. De flesta har redan glömt att även Hamas ledare är efterlysta för brott mot mänskliga rättigheter av ICC liksom Netanyahu.

Det FINNS ju de som försvarar Hamas, men här på Buke har jag i alla fall inte stött på något försvar. Så när man kritiserar stödet till Hamas bör man ju vara tydlig med vilken kontext man debatterar i.
 
Det FINNS ju de som försvarar Hamas, men här på Buke har jag i alla fall inte stött på något försvar. Så när man kritiserar stödet till Hamas bör man ju vara tydlig med vilken kontext man debatterar i.
Håller med!

Det blir ju också lurigt med vad man läser in i t.ex. Pro-Palestina. Som jag verkligen har uppfattat det så är majoriteten av de som är pro-palestina, t.ex. på Instagram, INTE för Hamas, utan för den palestinska statens existerande (tvåstatslösning) och emot den ofattbara situationen som Gazas befolkning befinner sig i.
 
Håller med!

Det blir ju också lurigt med vad man läser in i t.ex. Pro-Palestina. Som jag verkligen har uppfattat det så är majoriteten av de som är pro-palestina, t.ex. på Instagram, INTE för Hamas, utan för den palestinska statens existerande (tvåstatslösning) och emot den ofattbara situationen som Gazas befolkning befinner sig i.

Jag tolkar det så här:

Om någon säger sig vara pro-Palestina så tänker jag att personen håller med Palestina när det gäller konflikten. Hen delar alltså palestiniernas åsikter om konflikten. Samma med någon som säger sig vara pro-Israel. Den personen delar Israels syn på konflikten.
 
Jag tolkar det så här:

Om någon säger sig vara pro-Palestina så tänker jag att personen håller med Palestina när det gäller konflikten. Hen delar alltså palestiniernas åsikter om konflikten. Samma med någon som säger sig vara pro-Israel. Den personen delar Israels syn på konflikten.
Men vad tycker palestinierna? 🤔
 
Det antar jag att de som säger sig vara pro-Palestina vet.
Hm! Men om många tänker den definitionen jag tog upp så behöver man inte veta? Och dessutom, palestinierna tycker väl massa olika saker? Precis som vilket sammanhang som helst har väl folk olika åsikter?

edit: Der går väl dock att anta att majoriteten av alla palestinier håller med om den definitionen jag sa, att Palestina ska existera och att dödandet av civila måste få ett slut NU, sen finns det väl olika åsikter om hur det ska se ut
 
Senast ändrad:
Jag kritiserar de som ensidigt kritiserar Israel utan att inse att konflikten är gammal och ingen är oskyldig eller ens i närheten. Jag ser väldigt mycket virtuous victim effect i debatten på sociala medier. Det irriterar mig lite...
Förresten, senast i tisdags skrev du i den här tråden #42: "Israel är en nation som försvarar sig. The bad guys är Hamas och dess allierade." Där låter det onekligen som att du ser ganska ensidigt på det, Israel är inte the bad guys, krigsbrott är bara att försvara sig.
 
Förresten, senast i tisdags skrev du i den här tråden #42: "Israel är en nation som försvarar sig. The bad guys är Hamas och dess allierade." Där låter det onekligen som att du ser ganska ensidigt på det, Israel är inte the bad guys, krigsbrott är bara att försvara sig.

Hamas är solklart bad guys. Det gör inte Israel till good guys. Konflikten är inte så simpel.
 
Hamas är solklart bad guys. Det gör inte Israel till good guys. Konflikten är inte så simpel.
Fast du försvarade ju i sagda inlägg Israel när du skrev att de försvar sig? Du verkar också luta mer åt att det är förståeligt att Israel har fått nog, men inte hört så mycket om att du förstår att ockupationen blir en grogrund för extremistorganisationer som Hamas? Du har skrivit ungefär sådär när internationell rätt, ICC och ICJ tagits upp också. Vilket jag tycker är lite märkligt, om man strävar efter nåt slags "neutralitet" borde man ju vara för att båda sidor behöver förhålla sig till lagen och potentiellt straffas när de inte gör det? Just för att dödsoffren är värda att likställas.
 
Också lätt att det blir att komplext = man kan inte säga någonting om någonting typ. Men vissa saker är väldigt enkla: INGA civila förtjänar att dö (oavsett tillhörighet förstås!) och det är absolut horribelt och rakt av oförsvarbart att inte stoppa dödandet av civila, vilket i detta nu i överväldigande majoritet sker i Gaza, att inte gå med på en ceasefire, att säga att vissa zoner är säkra men sen döda människor där, att inte släppa in hjälp, att inte släppa in mat, att förkasta arbetet som hjälporganisationer gör, att förstöra sjukhus, att förstöra hjälporganisationers lokaler, att göra uttalanden om att kriget kommer pågå i 7 år till det här året (uttalande från Israel, news flash, året har bara 7 månader kvar) osv osv. Det må vara en komplex historia bakom detta, med felaktigheter som begåtts åt många håll och förstås var den 7 oktober ett hemskt och oförsvarligt dåd (trots att man kan se bakgrunden till det) men som jag ser det finns det i just detta nu bara en STOR förövare i det som sker nu. Att det är inte värdigt ett land som säger sig vara en demokrati och en rättstat som bildades för att freda människor från hemska dåd att begå dessa krigsbrott som nu sker. Absolut oförsvarbart, inhumant, ett folkmord!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 143
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 590
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 868
Senast: mumin
·
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 212
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp