ger ni foder på sommarbetet? vad? varför?

NightRain

Trådstartare
ja precis som rubriken..
ger ni era hästar nåt kraftfoder nu på sommaren när dom går på gräs?

varför?

vad?
 
Jag tar in min häst en stund varje dag, även de dagar han inte rids, och då får han lite krubbskrammel som består av:

2 dl linfröpellets (för att hjälpa magen, jag vet ju inte vad han får för sig att äta ute i hagen)
½ dl mineraler (jag utgår från att marken här är kalkrik och väljer minerablandning därefter)
1 msk salt, varma dagar (han har såklart också saltsten i hagen)
1 näve lucernhack (för att han ska tugga det andra ordentligt)
20 mg B-vitamin (dubblar givan i augusti)
 
Mina äter bara gräs. De har mineralsten i hagen och så brukar jag ge dem lite hästgodis när jag pysslar med dem, vilket jag gör varje dag.
 
Ja, hon får sitt "vanliga" foder. Vi har inget kraftigt bete och hon är redan rätt tunn.

Hon får:
0,5 kg havre
0,5 kg hippo grow alfa
0,2 kg slobber mash
2 msk salt
1 pkt bakjäst

:)
 
min äter 0,25kg krafft mash sensetive 2-3 dagar i veckan. Det är för att hålla magen i trim, samt att han får i sig salt och andra vitaminer under betestiden.
 
Min häst får lite uppblött vetekli och lusernstrå inne i stallet. Dels för att få i honom de mineraler han behöver och för att han glatt ska bli fångad i hagen.
 
ja precis som rubriken..
ger ni era hästar nåt kraftfoder nu på sommaren när dom går på gräs?

varför?

vad?
Två av tjugotvå hästar får extra. En ett fullblod som haft en hovböld och inte betat ordentligt får extra lusern och proteintillskott. En som tränas hårt får Krafft och olja för att hålla hull och orka.
 
Ja.
Min får ett halvt kg Hippo grow alfa.
Dels så är betet inte så kraftigt och dels så rids han en hel del.
 
Ja, min lillskit behöver mat för ett helt kompani.
Han får:
1 kg lusern
Mineraler
3 dl betfor (mest för smakens skull)
 
Min häst får:
1 näve betfor
200 gram krafft muskel
2 msk salt
1 dl mineraler

Betforn får hon endast då hon efter ett par dagar på betet slutade äta salt och mineraler, men med en näve betfor i går allt ner i damens mage :D krafften får hon då hon behöver extra protein även på sommaren.
 
Min äter samma året runt (utifrån att vi har sådant grovfoder vi vill ha) men i minimal mängd när han är för rund (vilket han är nu pga tidigare hälta o därmed skrittvila).

Tjockismängder:
50 g speedibeet
50 g linfrökaka
50 g havre
25 g linfröolja
25 g salt m jod

Just nu äter han inga vanliga mineraler utan bara ett hovtillskott om 25 g.

Svettigt arbete så får han 25 g salt till.
 
Min äter samma året runt (utifrån att vi har sådant grovfoder vi vill ha) men i minimal mängd när han är för rund (vilket han är nu pga tidigare hälta o därmed skrittvila).

Tjockismängder:
50 g speedibeet
50 g linfrökaka
50 g havre
25 g linfröolja
25 g salt m jod

Just nu äter han inga vanliga mineraler utan bara ett hovtillskott om 25 g.

Svettigt arbete så får han 25 g salt till.

En gång i veckan får han 20 g Selevitan eftersom den mängden passar hans vikt när han inte äter mineralfoder.
 
Min äter:
3 dl betfor blandat i 5 dl vatten (för att få i sig det andra samt att det är bra för magen)
Nypon (det är nyttigt och jag har fått för mig att det kanske hjälper hennes läkning. Är bra för immunförsvaret)
Biotin (för hovarnas skull)
MSM (för att förhoppningsvis förbättra och underlätta läkningen på senan)
2 msk salt
En banan (för att hon dissar maten annars..)

Tyvärr har tant Kräsen bestämt sig för att dissa maten igen så ny måste jag prova nått nytt. Fick tipset att ha i lite ljus sirap så det ska jag prova i morgon. Andra tips mottages tacksamt :)
 
ja precis som rubriken..
ger ni era hästar nåt kraftfoder nu på sommaren när dom går på gräs?

varför?

vad?

Min ena häst klarar sig lite för bara trots magert bete och får således ingenting extra. Min 3-åring har dock satt igång att växa igen och behöver lite hjälp med att hålla hullet nu när betet inte växer så bra och får därför 2 kg Dodson & Horrell Build up cubes + Fibergi Elit. Fibergi är endast med för att göra det lite extra smarrigt eftersom hästaskrället i tillägg behagar vara kräsen.
 
ja precis som rubriken..
ger ni era hästar nåt kraftfoder nu på sommaren när dom går på gräs?

varför?

vad?

Mina får skrammel för att de är så duktiga och kommer när jag ropar på dom i hagen, och för att jag ska få i dom mineraler och salt.Förra sommaren var jag tvungen att proppa i den ena ponnyn hur mycket extra som helst, jag är väldigt tacksam i år när båda klarar sig på gräset.
De får 1dl Pavo Care 4 life var som skrammel.
 
ja precis som rubriken..
ger ni era hästar nåt kraftfoder nu på sommaren när dom går på gräs?

varför?

vad?

Min är extremt svårfödd och håller inte hullet utan tillskott.
Ärligt talat vet jag inte vars hans mat tar vägen ;) i sommar har han bara vilat/ätit gräs 24/7 då han varit skadad i våras och han är inte ens det minsta tjock..


Får en mix av lucern och müsli. Löst salt tillsätter jag även de dagarna när det
är jättevarmt för då anser jag att saltstenen inte räcker till.
Müslin för att det ska vara ätbart och gott nog samt för mineralernas skull (äter inte lös mineral el mineralpellets)

De andra behöver inte, vi har ett fint och ganska kraftigt bete annars.
 
Senast ändrad:
Hade jag haft en annan typ av häst hade ett par mineralskvättar i veckan plus salt räckt gott och väl på sommaren.
Eller för den delen, året om..
 

Liknande trådar

Foder & Strö vad ger ni era hästar? hö, kraftfoder, mineraler mm
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: mily
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 689
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp