Bukefalos 28 år!

"Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Som många säkert vet så har jag en kallblodstravare(9 år), dock aldrig travtränad eller startad men körd med speedcart dom första 4 åren i sitt liv och jag var nog den första som bad honom att galoppera.

Jag fick honom som 4-åring och påbörjade då att rida in honom. Vi jobbade ju från scratch men när vi kom till att börja galopperaså sa han bara NEJ! han tvärnita o sparka bakut istället. Men efter lite tänkande så kom vi fram till att leka fram galoppen.

Vi har tränat dressyr främst, ridit i skogen och även hoppat en del samt kört under hela tiden hos mej (snart 5 år), alltså väldigt mycket varrierande träning. Men galoppen har alltid varit den svåra biten för honom, speciellt den vänstra.

Men för två år sen (i sommar) så blev han riktigt halt och inne på kliniken fick vi klart för oss att han hade kotledsinflammation på båda fram och med hjälp av röntgen så såg vi att han hade lite pålagringar i båda framkotor. Veteriänären avrådde från att rida på böjda spår och kanske sattsa mer på körningen istället.

Sagt och gjort som veterinären sa så började vi engagera oss i körning mer istället och rida ute i skogen, vi fick dressyra rakt fram helt enkelt. Hoppningen har vi slutat med helt o hållet i stort sett, han kan få löshoppa låga hinder nån enstaka gång per år bara för att han tycker det är kul och för att mjuka upp honom, lite gymnastik helt enklet.

Nu, snart två år sen han blev friskförklarad har vi samma problem i galoppen. Han fattar och galopperar höger galopp gallant, fattar från stillastående, skritt o trav och går i form i galoppen. Men så kommer vi till vänster galopp och han fattar vad jag menar och fattar vänster galopp, men det flyter inte alls lika bra som med höger, han blir lite mer springig in i den och det känns som om att han har svårt att hålla igång, han går någorlunda i form där.

Nu är frågan, kan han ha ont i nått ben som belastas mer i just vänster galopp, kan det vara en låsning typ i rygg länd lr kors som måste fixas av en kiropraktor, kan det vara så att han måste musklas upp bättre nånstans för att bara orka.

Jag tycker han ser lite ojämnt musklad ut i ryggen i vissa lägen vissa dagar, lite mindre muskulatur på vänster sida, men jag vet inte om jag ser i syne.
Han travar rent och utan problem och då sitter jag även ok på hans rygg men när vi galopperat så glider våran "sadel" åt vänster. Jag har nämligen gett upp sadel letandet och ridit utan i ca 2,5 år, vi har istället ett schabrak, en gelépadd och en fårskinnspadd samt en longergjord som vi spänner fast det hela med, inga stigbyglar.

Så gott folk, vad tror ni om detta, vad ska vi göra?
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Galopperar han i vä galopp i hagen? Galopperar han i vä galopp på lina utan utrustning? Med utrustning men utan ryttare?

Om svaret är ja på de ovanstående frågorna skulle jag söka svaret hos ryttaren, och ev sadeln. Att sadeln glider åt vä efter galopp tyder också på att han puttar ryttaren snett, så det tyngs mer i vä stigbygel, och då kasar 'sadeln'.

Han har säkerligen svårare för vä galopp rent allmänt, och dels så när de då puttar runt ryttaren blir det ännu svårare, och dels så blir det ofta att man lätt tar i och försöker så man blir blåå i det svåra varvet, och omedvetet gör det svårare för dem.

Om han galopperar krattigt på lina med skulle jag göra en ny klinikkoll på honom. Och alldeles oavsett så gärna en equiatriker/motsvarande koll =)

Lycka till =)
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Det första jag skulle kolla är höger bak. Om det finns några låsningar upp i ländryggen och hur muskleaturen ser ut och hur den känns. det är nog en bra ide att ta ut en equiterapeut som kollar igenom honom:)
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

kolla med kiropraktor, annars så kanske han helt enkelt är van att vara sån i vänstern?
har dom haft svårt för nåt så brukar de inte spela någon roll att dom blir hela igen, dom verkar endå tro att de inte går.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Exakt så betedde (beter, men mindre) sig vår kallblodstravare. (inte rasbetingat.. men ändå..)
han hade en rejäl låsning i höger korsbensled.
Förmodligen hade han dessutom som många andra ett starkare påskjut i vä bak redan innan, men låsningen hade motverkat en utjämning i träningen. nu har han fortfarande kortare muskler i vä bak, och kan låsa till lite i de muskler som tidigare satt fast runt korsbensleden.
Vi måste hålla länden/korset mjukt och stretcha vä bak. Men muskelproblem tenderar ibland att ge åtefall i de muskler som är starkare/ används mer av gammal vana.

Då vä bak inte når fram under hästen blir galoppen hackig, flack och låg i formen. Den blir oren helt enkelt.

Lustigt nog på våran, har det blivit nått nu (skall analyseras) som byggt upp en viss spänning i höger ryggsida nära ryggraden och då blir plötsligt vä galopp superfin! han var kalasläcker idag i fyra varv på volt utan avbrott eller hack. Stabiliserad från gammal snedhet??
men däremot i höger varv blev böjning besvärlig och galoppen blev för hög och kort i formen.

Så det behöver inte sitta i ngt ben, det kan sitta i muskelspännignar och behöva mjukas upp, rättas till av en duktig behandlare.

Prova att stretcha o kolla rörlighet i bak-fram.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Bakbenshälta, knäledsinflammation t ex. Kontakta vet i första hand. Din häst visar tydliga symptom och bör få diagnos innan eventuell behandling med alternativa metoder.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Men pålaggringar försvinner ju inte...de är där hela livet så det är ju konstigt att den har blivigt friskförklarad!:confused: Men som sagt va så kan det ju ha med ryttaren / sadeln att göra......Kan ha med bakbenet att göra--->orkar inte skjuta på med bak? Böjsenan?Ryggen? Lycka till;)
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Men pålaggringar försvinner ju inte...de är där hela livet så det är ju konstigt att den har blivigt friskförklarad!:confused: Men som sagt va så kan det ju ha med ryttaren / sadeln att göra......Kan ha med bakbenet att göra--->orkar inte skjuta på med bak? Böjsenan?Ryggen? Lycka till;)

Sadel har vi ingen och har inte heller haft på två år. Han blev friskförklarad från kotledsinflamationen. Pålagringarna kommer alltid att finnas och om dom stör eller ej är ingen som vet så därför skippar vi dom böjda spåren för att inte slita i onödan.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Bakbenshälta, knäledsinflammation t ex. Kontakta vet i första hand. Din häst visar tydliga symptom och bör få diagnos innan eventuell behandling med alternativa metoder.

Om det vore nått i leden i bak så borde ju vet ha sett det när vi var på hältutredning för 1,5 år sen. Visst det kan ha kommit nu på senare tid men han har ju varit likadan sen han blev inriden för snart 5 år sen.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Galopperar han i vä galopp i hagen? Galopperar han i vä galopp på lina utan utrustning? Med utrustning men utan ryttare?

Om svaret är ja på de ovanstående frågorna skulle jag söka svaret hos ryttaren, och ev sadeln. Att sadeln glider åt vä efter galopp tyder också på att han puttar ryttaren snett, så det tyngs mer i vä stigbygel, och då kasar 'sadeln'.

Han har säkerligen svårare för vä galopp rent allmänt, och dels så när de då puttar runt ryttaren blir det ännu svårare, och dels så blir det ofta att man lätt tar i och försöker så man blir blåå i det svåra varvet, och omedvetet gör det svårare för dem.

Om han galopperar krattigt på lina med skulle jag göra en ny klinikkoll på honom. Och alldeles oavsett så gärna en equiatriker/motsvarande koll =)

Lycka till =)

Jag brukar inte lina honom men däremot ha honom lös på volten(utan utrustning) och träna lite, då även galoppfattningar på röstkomando och han är ovilligare och tar längre tid på sej att fatta vänster galopp.

Det jag själv kanske skulle kunna tänka mej är att han helt enkelt har svårt för vänster galopp lr att han har nån låsning i rygg länd lr kors ev. För utrustningen kan inte störa då den är mjuk.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Jag förstod det som att hästen nu återigen visar symptom?

Dubbelsidig kotledsinflammation fram är sällan en primär åkomma, men hittas ofta som ett sekundärt lidande vid problem i rygg eller bakben. Mer sannolikt att man missade en begynnande förändring bak förra gången...
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Jag förstod det som att hästen nu återigen visar symptom?

Dubbelsidig kotledsinflammation fram är sällan en primär åkomma, men hittas ofta som ett sekundärt lidande vid problem i rygg eller bakben. Mer sannolikt att man missade en begynnande förändring bak förra gången...

Nejdå, han har i princip alltid varit svårare/ovillig i vänster, för övrigt känns han fräsch.

Men jag ska ta o kolla upp om jag får tag på någon kiropraktor som kan känna igenom honom. Har varit på väg förut men fick inte tag i någon så det rann ut i sanden.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Om det vore nått i leden i bak så borde ju vet ha sett det när vi var på hältutredning för 1,5 år sen. Visst det kan ha kommit nu på senare tid men han har ju varit likadan sen han blev inriden för snart 5 år sen.

MEn har ni kollat Ryggen elr högre upp i bakbenet?
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Känner mig lite tjatig men;
- höga bakbenshältor är mycket svåra att böja fram
- ryggbesvär syns öht inte vid böjprov


Ta kontakt med en veterinärklinik för ordentlig hältutredning. Kiropraktor kan vara helt ok när man har en diagnos eller har uteslutit ledinflammation eller t ex OCD. Dessförinnan anser jag att det är slöseri med pengar + risk att man bara förhalar rätt behandling.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Nej alltså dom böjde ju honom bara i alla benen, högt o lågt, men gav bara utslag på fram.

Kunde han galoppera i båda varven på lina på kliniken? Om inte, försvann det problemet (känns långsökt) när hältan fram bedövades bort?

Som Tant Ester säger, knäledshältor måste man ofta lägga bedövningar för att påvisa.
 
Sv: "Gillar" inte vänster galopp, vad kan det vara tro?

Kunde han galoppera i båda varven på lina på kliniken? Om inte, försvann det problemet (känns långsökt) när hältan fram bedövades bort?

Som Tant Ester säger, knäledshältor måste man ofta lägga bedövningar för att påvisa.

Han travades bara i lina där.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 572
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 371
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp