Glömt hur man går i grimma

Ett till bekymmer kan vara att det går förbi så mycket folk som stannar till vid stängslet.
Har orsak att oroa mig för att hästen blir matad med godis och därför förstörd.
Kan det vara värt att sätta upp övervakningskamera kanske så man har uppsikt online hela tiden.
Ja, skylta ordentligt med varning att det står en ouppfostrad hingst i hagen så ingen kommer till skada i onödan och se till att staketet är säkert så hästen inte smiter.
 
På vilket sätt skulle hästen bli förstörd av det?

Övervakningskamera måste man ha tillstånd för. Och vad tänkte du göra om du ser någon mata hästen när du inte är i närheten?

Ha en högtalare som jag kan tala om att mata inte djuret i.
En hingst som springer fram som en hundvalp och kräver godis är inget man vill ha.
Visst är det förbjudet att mata andras djur om en skylt tydligt säger mata inte hästen.
 
Ha en högtalare som jag kan tala om att mata inte djuret i.
En hingst som springer fram som en hundvalp och kräver godis är inget man vill ha.
Visst är det förbjudet att mata andras djur om en skylt tydligt säger mata inte hästen.

Det är inte förbjudet. Det är det däremot att sätta upp övervakningskamera och en högtalare till. Vad skulle du säga i högtalaren om folk inte lyder dig?

Varför vill du inte kastrera? Har hingsten avelsvärde? Tror du stoägare skulle vara intresserade av en hingst som beter sig illa när det finns så många uppfostrade hingstar som inte gör det?
 
Värsta är att han kunde gå fint förut.
Har haft hingst förut, men han reste sig inte på bakbenen och sprattla med frambenen.
Frågan är var har han lärt sig göra så, vad ska man tro.
Skyddsväst måste hur som helst införskaffas.
Har även jättestor hage så parasittrycket ska vara obefintligt.


Det låter för farligt för att vara sant. Led inte hästen i bara grimma! Vad gör du om/när han vill bita i din arm istället?

Led helst inte hästen alls förr ens du fått hjälp av mer erfaren person. Hingstar är hästar som alla andra men med en stark vaknande drift (börjar ofta tidigare än vid tre års ålder).

Jag skulle (grovt generaliserande) säga att det finns tre huvudkategorier:

En skulle aldrig (på grund av psyke och uppfostran) bli farliga för sin omgivning nästan oavsett.

En låter bli att bete sig illa på grund av tydliga regler, konsekvent hantering och proffsiga skötare.

En är farlig och inte pålitlig trots uppfostran och tydlighet och hur dessa blir i amatörers händer vill jag inte tänka på (proffsen kastrerar dem oftast).

Hästar är starka djur, du vill INTE att din hingst trappar upp sitt beteende! Har du honom hemma?
 
Får han nog med motion? Låter som det kan vara uttråkningsbus.

Det finns skyltar du kan köpa och hänga på stängslet ''Mata ej'' Eller ''BITS'':devil:

Jag tycker också du ska ta hjälp av någon proffissionel, den här situationen är minst sagt farlig.
 
Hingsten är hemma, ja han behöver mer motion, och det enda sättet att ge honom den motion han behöver är att rida honom, finns inga bra körvägar.
Jo det är nog både uttråkning och överenergi som utlöser beteendet, som jag insett behöver hingstar lite mer tid än andra hästar.
Skyddsutrustning är prioritet 1, hade gårdagens framhov träffat huvudet, hade jag inte skrivit här nu.
Och rätt redskap, med bara händer, muskelkraft och godis är det svårt.
Rätt sorts hjälp säger jag inte heller nej till.
 
Rida? Blev han inte 3 till nyår? Vad är det för ras? Han behöver motion men även hjärngympa. När du fått bättre ordning på honom genom uppfostran så skulle han nog må bra av lite roliga saker att göra. Trail at hand exempelvis. (gå över broar, genom grindar osv) Tömkörning borde funka om han är styrbar. Har han kompisar i hagen? Det låter som en häst som är ganska lite hanterad överlag?
 
Hingsten är hemma, ja han behöver mer motion, och det enda sättet att ge honom den motion han behöver är att rida honom, finns inga bra körvägar.
Jo det är nog både uttråkning och överenergi som utlöser beteendet, som jag insett behöver hingstar lite mer tid än andra hästar.
Skyddsutrustning är prioritet 1, hade gårdagens framhov träffat huvudet, hade jag inte skrivit här nu.
Och rätt redskap, med bara händer, muskelkraft och godis är det svårt.
Rätt sorts hjälp säger jag inte heller nej till.
Bra skyddsutrustning kan inte kompensera för bristande kompetens.

Har hästen sällskap (jag tänker inte i hagen utan överhuvudtaget)?
 
Mackan.
Japp.

Hästen är singel och inte sällskapssjuk.
Han är ett varmblod, tömkörning fungerade tills han tröttna och börja trassla in sig i tömmarna, det tycker han är roligt.
Lättare att styra från sadeln.
 
Mackan.
Japp.

Hästen är singel och inte sällskapssjuk.
Han är ett varmblod, tömkörning fungerade tills han tröttna och börja trassla in sig i tömmarna, det tycker han är roligt.
Lättare att styra från sadeln.

En travarhingst som är ostartad har ju noll avelsvärde, varför ska han ha kulorna kvar och få ett mycket besvärligare liv än vad han kan få utan kulor?
 
Nej han ska inte skäras, han är fin.

Det spelar väl ingen roll om han är fin, om han är ohanterbar? Det är inget bra avelsmaterial om han inte har både huvud och "är fin".

Och som övrigt svar på tråden:
1, led aldrig häst enbart i grimma. Alltid grimmskaft.
2, har man häst som gärna reser sig, så måste man ha långt grimmskaft (minst 4m) eller longerlina, så man kan släppa ut när de ställer sig upp, så att man inte behöver stå så nära att man riskerar bli träffad av hovar.
3, det verkar väldigt mkt som att det är du som har orsakat beteendet, ta hjälp. Gärna igår.
4, MIn häst tigger också godis. Det gör hon genom att slicka på händer. Hästar som tigger godis genom aggressivt beteende behöver lära sig att det beteendet inte är ok.
5, övervakningskamera är inte lagligt.
6, skyltar funkar sällan.
7, långt färre 'vanliga människor' matar hästar med godis än vad man kan tro. Därtill inte sagt att de inte existerar.
8, Det är hemskt roligt att ha en häst som kommer till människor i hagen,
9. Hästen bör ha sällskap. Även om du tror att den inte är sällskapssjuk.
10, Tömkörning, trickträning, longering, löslongering. Det finns massor av sätt att motionera huvud och kropp på icke-inridna hästar.
11, Trasslar hästen in sig när du tömkör gör du fel. Är den korrekt inlärd?
12, stallets åring med liknande tendenser skars i våras på vetrinärs inrådan, då vetrinär tyckte att beteendet var farligt. Din är betydligt större och kommer göra betydligt mer skada när det går åt helvete.
 
Mackan.
Japp.

Hästen är singel och inte sällskapssjuk.
Han är ett varmblod, tömkörning fungerade tills han tröttna och börja trassla in sig i tömmarna, det tycker han är roligt.
Lättare att styra från sadeln.

Jag hoppas du trollar. Men om inte så med det du berättar så kommer ridning fungera några månader. Sen är han oridbar för han snappar tyglar, reser sig, gör som han vill osv.

Att han trasslar in sig i tömmarna är inte för han tycker det är roligt. Det är för att du tillåter det.
 
Mackan.
Japp.

Hästen är singel och inte sällskapssjuk.
Han är ett varmblod, tömkörning fungerade tills han tröttna och börja trassla in sig i tömmarna, det tycker han är roligt.
Lättare att styra från sadeln.

Hur vet du att han inte behöver sällskap, har du frågat honom? Om än inte i hagen så intill.

Om det är ett varmblod utan meriter och uppenbarligen inte ens inkörd så förstår jag ännu mindre varför han ska sparas som hingst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp