Bukefalos 28 år!

Glukosamin? någon med koll?

Red_Chili

Trådstartare
Min äldsta tik, Zala, är snart 9½ år. Hon är igång för fullt, går långa promenader utan att tröttna, springer när hon känner för det, jagar gärna trasa på kapp-/lc-träningar, leker med andra hundar.. ja ni fattar.

Men, hon börjar bli stel. Hon rör sig ibland stelt, framförallt innan hon hunnit värma upp. Hon sätter sig, lägger sig och ställer sig långsamt. Ibland knäcker det till i hennes knän (jag upplever att det är knäna).

Hon är genomkollad av veterinär, som konstaterade att hon inte har ont någonstans och inte borde ha artros någonstans, för hon "rör sig för mjukt". Vid artros blir det tydligen "plötsligt stopp" i något läge när man böjer, men Zala rörde sig "mjukt", om än långsamt, när det böjdes på ben osv.


Jag har funderat på att börja ge henne glukosamin, vilket tydligen ska kunna hjälpa till att "smörja leder" och därmed motverka stelhet.

Då är bara frågan: hur tusan vet man vad man ska köpa?
Det verkar finnas flera olika märken, olika sorter och gud vet vad.
Kan man ge samma till hund som till häst? Om nej, varför inte?

Finns det något mer jag kan göra för Zala annat än värma upp och varva ner ordentligt när hon ska arbeta, hålla henne varm, massera ibland och ge allsidig motion så gott det går?
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Jag skrev typ samma sak här för nåt år sedan eller så. Carmen är också så stel, men har inga låsningar eller så. Hon var på en seniorkoll hos veterinären som tog blodprov och så med, och Carmis var helt frisk. Hon börjar bara bli gammal.

Vi köpte för enkelhetens skull glukosamin i hundaffären. Den hade leversmak och kastar man den till henne så fångar hon den och äter den utan att reflektera över att den kanske är lite äcklig. :p

Veterinären sade också att vi skulle använda täcke och hålla varm som du säger. Inte mitt i sommaren såklart, men hela vintern och vid lägen då det finns risk att hon blir lite kall, som när man har picknick och är stilla mycket t.ex. Både Carmen och Zala älskar ju att sola och trivs ju uppenbarligen i ganska stark värme. Iaf Carmen. Hon kan ligga en meter ifrån en öppen spis och vara så varm att det känns som att hon borde bränna sig, men hon bara njuter. :)

Carmen fick också medicin (den där vanliga som jag inte minns namnet på nu) som hon kan få om hon verkar ha mer ont ibland.

Simma är ju bra för lederna med, om man vill göra något mer. :)
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Vår setter får ett litet mått Glukosamin som vi köper på hööks :) Det funkar till både häst och hund bara man mäter upp hur mycket de ska ha utifrån vikt. Tycker det funkar kanon! Kallar det för Maltes krutpulver :D
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Ah, jag sökte men tyckte inte att jag hittade något som gav mig svar på mina frågor. Kanske missade din tråd då. :)

Zala är ju sådan som äter allt, så jag tror inte att jag behöver anpassa något efter vad det smakar. Såg när jag kollade runt att det var stor skillnad i pris per vikt om man köpte till hund jämfört med om man köpte till häst, därav att det hade varit trevligt om man kan köpa till häst..

Du har så rätt så i att Zala älskar värmen. Hon är helt hopplös, finns det en solfläck, då SKA hon vara i den :D Jag är glad åt att det är sommar nu, för hon gillar verkligen sommaren mycket mer än vintern. Tänkte ändå försöka sy ett täcke idag att ha på kappträningen ikväll, för efter att de sprungit så är det ju bra om de hålls varma ett tag. Annars har jag iof tunna vintertäcket som hon kan få ha.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få Zala att simma. Hon aaavskyr vatten, kan eventuellt gå i med frambenen i någon bäck eller sjö för att dricka när det är galet varmt. Att tvinga henne känns inte som någon idé riktigt..

Att börja ge medicin som rimadyl eller liknande känns inte aktuellt då hon som sagt var inte verkar ha ont, utan "bara" är stel.
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Som jag har förstått det så är Glucosamin Glucosamin, oavsett om det står Häst, hund eller människa på burken :)
och jag rekommenderar det varmt till alla med äldre djur!:bow:
Mamma ger det nu till sin 22 åriga katt som har lite artros, han blev som en ny katt efter en vecka. Nåja inte sprojlans ny, men du fattar :D;)
Mina gammelkusar fick även de glucosamin och jag märkte betydlig skillnad med och utan det.
Gammelponnyn blev såhär :bump: med lite glucosamin.
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Min gamla hund genomgick en ganska stor op pga en fraktur för ett år sedan. Vi blev då rekommenderade att ge honom Glukosamin resten av hans dagar. Det veterinären ville att vi skulle ge honom heter Seraquin, det är ett preparat med både kondroitin och MSM i kombination med just glukosamin.

Vetten menade på att det är en kombination som har visat sig ge bäst resultat. Nu är seraquinet svindyrt (som det mesta veterinärer rekommenderar:angel:) men det finns andra preparat med just denna kombinationen. Standardt ex har ett som heter led & brosk, inte billigt det heller men ändå billigare.. I led & brosk har de även stoppat div andra grejer (nyttigheter) som jag inte minns.

Jag själv ger glucovett till mina, många menar på att det är mycket pulver-lite innehåll men jag tycker själv att vi har fått ett positivt resultat på det.

Mvh
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Skumt, hade skrivit ett inlägg innan men nu finns det inte här :confused:

Jag rekommenderar iaf Aktiv hund. Ett naturligt preparat utan syntetiska ämnen (som ex seraquin). Gav Seraquin i början till Harley (som hade artros) men fick inte alls samma effekt som när jag gav Aktiv hund som är helt naturligt och utvunnet ur grönläppad mussla. Jag inbillar mig att det är så att kroppen lättare tar upp naturliga preparat.
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Och vad är kondroitin och MSM? :angel:

Googla? :angel: Hihi! Kondroitin är ett ämne som finns naturligt i led och brosk.. Stal en textsnutt från en annan sida: "Kondroitinsulfat stabiliserar bidväven i brosket samtidigt som det smörjer och skyddar membranen. Dessutom bevaras brosket eftersom kondroitinsulfat skyddar brosket från nedbrytande enzymer".

MSM är organiskt svavel.. Har även här stulit en bit text;) : "MSM är en förkortning för MetylSulfonylMetan och är en mineralförening som finns i nästan alla våra celler. När vi åldras blir våra celler mindre elastiska och drar på sig en hel del med giftigt avfall som försämrar cellens funktioner".

Mvh
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Skumt, hade skrivit ett inlägg innan men nu finns det inte här :confused:

Jag rekommenderar iaf Aktiv hund. Ett naturligt preparat utan syntetiska ämnen (som ex seraquin). Gav Seraquin i början till Harley (som hade artros) men fick inte alls samma effekt som när jag gav Aktiv hund som är helt naturligt och utvunnet ur grönläppad mussla. Jag inbillar mig att det är så att kroppen lättare tar upp naturliga preparat.

Jag rekommenderar samma sak!
Gav också Seraquin först men får mycket bättre effekt av Aktiv hund.
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Vill du kosta på vovven något riktigt bra röstar jag för att du byter foder till Hill´s j/d samt komplettera med glukosamin, åtminstone de första 2 månaderna. Ett bra glukosaminpreparat är Glykoflex. Innehäller även de andra omtalade substanserna och har en betydligt högre glukosaminkoncentration än många andra preparat.

Om man letar efter ett billigt glukosaminprep ska man vara noga med att kolla biotillgänglighet (-sulfat eller -hydroklorid t ex, men även källan) och mängden aktiv substans som hunden faktiskt får i sig.
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Jag tog ju bort en hund med ledvärk för bara 2 månader sen det enda som gav resultat var faktiskt ren grönläppsmussla ( det som finns i aktivhund ) Nu när min tik blivit hela 8 år får hon börja med det med försäkerhets skull :)
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Min äldsta tik, Zala, är snart 9½ år. Hon är igång för fullt, går långa promenader utan att tröttna, springer när hon känner för det, jagar gärna trasa på kapp-/lc-träningar, leker med andra hundar.. ja ni fattar.

Men, hon börjar bli stel. Hon rör sig ibland stelt, framförallt innan hon hunnit värma upp. Hon sätter sig, lägger sig och ställer sig långsamt. Ibland knäcker det till i hennes knän (jag upplever att det är knäna).

Hon är genomkollad av veterinär, som konstaterade att hon inte har ont någonstans och inte borde ha artros någonstans, för hon "rör sig för mjukt". Vid artros blir det tydligen "plötsligt stopp" i något läge när man böjer, men Zala rörde sig "mjukt", om än långsamt, när det böjdes på ben osv.


Jag har funderat på att börja ge henne glukosamin, vilket tydligen ska kunna hjälpa till att "smörja leder" och därmed motverka stelhet.

Då är bara frågan: hur tusan vet man vad man ska köpa?
Det verkar finnas flera olika märken, olika sorter och gud vet vad.
Kan man ge samma till hund som till häst? Om nej, varför inte?

Finns det något mer jag kan göra för Zala annat än värma upp och varva ner ordentligt när hon ska arbeta, hålla henne varm, massera ibland och ge allsidig motion så gott det går?

Min far har en schäfer hane 12,5 år, Han har fått sådana sprutor hos vet. Det fungerar gör bra. Så får han även ett foder med sådant i.
Så har jag en kompis , som ger det till sin hund. Han får ett mått i fodret. Det fungerar bra
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Glykoflex innehåller både grönläppad mussla, glukosamin, MSM och kondroitinsulfat. Det gör den lite vassare, tycker jag!
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Jag ger glukosamin, i pulverform, från Emin. 1 kilo på gekås för 400 har jag för mig. Det är vad en liten burk brukar kosta i de billigaste djuraffärerna. Det är samma som man ger till häst och man kan även äta det själv. Den kommer räcka länge så jag ger lite till lillhunden i förebyggande också. Jag fyller på i en liten burk och låter den stora stå i kylen, svalt och mörkt, så den håller längre.

Jag frågade hos veterinären om det är nån skillnad, eller om man kan ge samma man ger till häst. Hon sa att det är samma sak och det är ju trevligt när det är billigt också! Fungerar gör det hur som helst. Jag har gett i tablettform också. De skulle smaka gott, men jag fick truga i honom dem, så det gör jag inte om.

Här är produktbladet
http://www.eminab.com//upload/pdf/Glucosamin.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Till alla:
Tack för svar! Jag ska gå till djuraffärerna häromkring och kolla vad de har att erbjuda.

Finns det något man bör akta sig för?
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

min vet menade att man inte ska blanda hill's j/d och glukosaminpreparat hur som helst och rekommenderade cosequin till min hund. men det funkar alltså med glykoflex också? vad ligger priset på? (såg nu att det var billigare än cosequin, ca 500 kr mot ca 900 kr)
 
Senast ändrad:
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Glucosamin till häst och hund är INTE samma sak.Det är stor skillnad.Man ska också vara varsam när man ger glucosamin som är anpassad till människor då det finns en viss risk för påverkan på njurana.Man ska eftersträva ett så rent preparat som möjligt.Hur mkt och vilka tillsattser du vill ha i vaierar på vem du talar med.Msm är bra men man måste ge ganska höga doser för att det ev verkligen ska ge effekt.Se till att ta ett bra preparat dom billiga alternativen är ofta tyvärr dåliga.Gå in på djurapoteket billigare och mer utbud än affär.
 
Sv: Glukosamin? någon med koll?

Där har din veterinär fel. Hill´s själva är noga med att poängtera att innehållet av glukosamin i j/d är otillräckligt och att man med fördel kan komplettera med ett glukosaminpreparat. Kanske tänker du på omega 3/6 - där har man tidigare varit noga med att förhållandet mellan 3 o 6 ska vara inom ett visst intervall, men även detta har man frångått. Så det är fritt fram att blanda!

ts - gå till apotek eller veterinär istället för zoobutik.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 594
Senast: NotlikeI
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 843
Senast: Rie
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 817
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 107
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp